Inlägg från: Anonym (Läkare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läkare)

Sjukskrivning krävs, läkaren sa nej

När jag arbetade på vårdcentral sa chefen där att vi bara skrev förstadagsintyg om arbetsgivaren hade avtal med vårdcentralen om detta, eller att de fick nyttja sin företagshälsovård. Det är inte rimligt att läkare skall behöva skriva förstadagsintyg bara för att arbetsgivaren önskar, det är en resursfråga och om många börjar kräva det bara för att de vill blir situationen orimlig.

• Anonym (Läkare)
    Glinda från Oz skrev 2019-01-10 15:53:46 följande:

Ett förstadagsintyg kostar ju betydligt mer så ekonomiskt lär inte VC förlora på det, men det tar ju upp en tid.

Det var patienter som kom på vår vanliga drop in-mottagning och ville ha det på samma vis som en vanlig sjukskrivning. Som jag förstod det hade de överenskommelse med vissa arbetsgivare som då betalade den högre kostnad för förstadagsintyg som du beskriver, men som jag förstod det kan de inte ta betalt av arbetsgivaren hur som helst utan överenskommelse
  • Anonym (Läkare)
    Glinda från Oz skrev 2019-01-13 13:43:55 följande:

Det är patienten som betalar, ger kvittot till arbetsgivaren som för över det till den anställde så vårdcentralen har inget med det att göra.

Jo men det är ju vårdcentralen som då måste ta mer betalt av patienten (än de 100 kr som man normalt betalar för ett läkarbesök i primärvården).
  • Anonym (Läkare)
    MsFry skrev 2019-01-13 22:04:06 följande:

Patientavgiften varierar mellan olika landsting. Det vet säkert läkare.

Jag tog exemplet från Västra Götalandsregionen där jag arbetar. Jo, jag vet att den varierar (men det tror jag långt ifrån alla läkare har koll på, vi är aldrig inblandade i betalningen och många har inte arbetat inom flera olika landsting). Men vad har det med saken att göra? Diskussionen handlade om kostnaden för förstadagsintyg och hur denna skall läggas på arbetsgivaren och inte landstinget.
Svar på tråden Sjukskrivning krävs, läkaren sa nej