• Anonym (livrädd)

HJÄLP!! Uretärkateter?! Någon på op el njursjuk som kan hjälpa?

Hej!

Hade varit ENORMT tacksam om någon kan hjälpa mig!
    Ska opereras i magen och dom ska sätta en kateter ända upp till njuren, sk uretärkateter, Man sätter alltså inte bara en tunn kateter utan ska upp med nåt instrument, cytoskop. Detta kan ta upp till en halvtimme och va riktigt jobbigt sa dom, men ska tvunget göras precis INNAN jag sövs! Jag sa jag vägrar och vill ha det gjort när jag är sövd, men dom sa tvärnej eftersom man inte ska vara sövd för länge. Operationen ska ta 2-3 timmar.

Snälla snälla, är det nån som kan lugna mig som har gjort detta? Nån njursjuk eller nån som jobbar på en operationsavdelning?? Jag har fullständig panik och VET att jag inte klarar det, har fått vanlig kateter innan en operation, och det var fruktansvärt bara det! Gjorde otroligt ont och tog lång tid för det var svårt på mig sa dom. Mådde dåligt psykiskt efteråt ett bra tag.

ÄR det verkligen så överallt att detta görs innan man sövs, helt uteslutet att inte få göra det när man redan är sövd?? Gråter som en tok, blir helt skakig av tanken :(

• Svar på tråden HJÄLP!! Uretärkateter?! Någon på op el njursjuk som kan hjälpa?
  • Anonym (livrädd)

Ingen som fått igenom att slippa göra något sådant här i vaket tillstånd, när man ändå ska sövas??
    Eller som kanske fått gjort detta ingreppet och vet hur det är? Eller jobbar på op och vet nåt?
    Så jäkla rädd!! :(

• Anonym (livrädd)

ingen alls? :(

• Anonym (Ssk)

Jag har gjort undersökning med cytoskop. Kändes såklart väldigt obehagligt när den skulle in. Sen fortsatt obehagligt, men okej (jag är en riktig mes för övrigt) Att en undersköterska eller sjuksköterska tidigare sagt att det var svårt att sätta på dig ska du inte ta på allvar. Det kan faktiskt vara hon/han som inte var så himla duktig på kateter eller hade en dålig dag. Delge personalen att du är rädd/orolig och be dem vara generösa med bedövning. Släng in att det tar lite längre tid för dig att bli bedövad (såå många usk/ssk som inte väntar tillräckligt länge mellan bedövningen och införandet, vilket som ger onödig smärta) var inte allt för orolig, det kommer vara smärtsamt när dem ska igenom urinröret, sen obehagligt. Men sen är det över.

• Houdini

Jag är en stor med när jag ska genomgå undersökningar och sånt. Jagar upp mig till max.

Först du kommer vara för medicinerad innan du köra ner på OP, du kommer få lugnande uppe på avdelningen.

Jag har fått kateter satt flera gånger och även genomgått två olika undersökningar av urinblåsan.

Första gången var ingen höjdare ska jag villigt erkänna då läkare och sköterska vägrade lyssna på mig och ge mig lugnande innan. Läkaren var en klant och hittade inte urinröret först och sedan isade det sig att instrumenten varför stora de behövde använda barn instrument på mig. Jag fick kärlkramp så de avbröt allt och jag gick en ny tid.

Och då fick jag stesolid innan och de hade rätt instrument så då ardet inga problem alls.

Andra undersökningen fick jag bara lite lugnande då jag var tvungen att ha kvar full muskelkontroll under undersökningen.

Var inga problem alls sköterskan hade inga problem med att hitta rätt och det gjorde inte ont.

Var hos gynekomog härom månaden och var bara tvungen att fråga om jag såg konstig ut i underlivet eftersom urologen hade svårt att hitta men nej jag är "normal" där nere.

Det är inte så hemsk som man lyckas inbilla sig.

Det kommer att gå bra.

Svar på tråden HJÄLP!! Uretärkateter?! Någon på op el njursjuk som kan hjälpa?