Pomchi - Vad behöver jag veta?
Jag tycker självklart ni ska köpa renrasigt så ni har den mentala och fysiska bilden klar för er i leden bakom och att avelsdjuren är BPHbeskrivna. Köper ni av en seriös uppfödare har ni även stöd och support från denne i framtiden.
Dvärgraser har problem med ärftlig tandlossning som till viss del kan förebyggas med daglig tandborstning men ni bör räkna med stora kostnader för tandstensanering och tandutdragningar som inte täcks av försäkringen. Jag la i snitt 7000kr/år hos tandläkaren från det att hon fyllt 3 år för min dvärgras trots att jag skötte tänderna perfekt.
Jag tycker absolut att ni ska gå kurser, åtminstone valp, allmänlydnad och nån form av aktiveringskurs för att lära er hantera och aktivera hunden.
Under valptiden är det ju 100% fokus på valpen dygnet runt. Mina valpar av dvärgras har behövt ut flera gånger i timmen och nån gång på natten. Dom har varit sena att bli rumsrena men när dom varit runt året ha dom kunnat hålla sig 2-3 timmar. Jag har motionerat dom ca 2-3 h/dag uppdelat på 4-5 promenader+ rastningar.
Personligen lämnar jag aldrig hunden ensam mer än max 4 timmar per dygn totalt och man ska vara medveten om att många hundar klarar inte av ensamhet alls hur mycket man än tränar så en plan med dagis/dagmatte är nödvändig innan ni köper valp.