• farita

    Tidig ultraljud v 8

    Hej, 
    Som många kanske vet så kan man boka tid för tidig ultraljud på privata kliniker redan från V.8. Finns det någon som har gjort tidig ultraljud, (vecka 8) Vad har ni för erfarenheter om ert tidiga ultraljud ?

  • Svar på tråden Tidig ultraljud v 8
  • askyfullofstars

    Jag gjorde ett i v.8. Om inte tidigare tom. Tror jag var i v.7. Man ser inte mycket alls, ser mer ut som en klump med ett hjärtslag :) haha. Ska du göra ett?

  • farita

    Jag ska göra ett när jag är i vecka 10. Vill gärna se att allt är ok, om det är ett foster. Är det andra saker man kan ta reda på som ex graviditets längd mm?

  • InaLo

    Jag gjorde ett tidigt ultraljud prívat I v9+3. Jag ville vänta tills efter jul där för blev det inte 8+0. Jag såg jätte mycket. En sprallig liten figur med alla kroppsdelar och tickande hjärta. Bm lugnade mig också och sa att efter sett ett lagom stort foster med tickande hjärta så var risken för MF mycket liten ca 0.5% så det kändes bra med tanke på att jag nästan var 40år med grund risk på 40-50%för mf.

    I somras fick jag en frisk liten flicka.

  • Anotherone

    Bara bra! Jag bokade privat i Stockholm och var då i vecka 7+3 eller 7+4. Man såg en liten böna med ett hjärta som pickade.

  • askyfullofstars
    farita skrev 2019-01-11 19:35:05 följande:

    Jag ska göra ett när jag är i vecka 10. Vill gärna se att allt är ok, om det är ett foster. Är det andra saker man kan ta reda på som ex graviditets längd mm?


    I v.10 kan du absolut datera graviditetslängden. Om jag inte minns helt fel gjorde vi ett till ul i den veckan och då kunde man se armar ben etc :). Händer så mycket bara några veckor mellan ultraljuden. Vilken v är du i? Grattis till graviditeten! :) Är det första barnet?
  • farita
    askyfullofstars skrev 2019-01-11 21:08:46 följande:
    I v.10 kan du absolut datera graviditetslängden. Om jag inte minns helt fel gjorde vi ett till ul i den veckan och då kunde man se armar ben etc :). Händer så mycket bara några veckor mellan ultraljuden. Vilken v är du i? Grattis till graviditeten! :) Är det första barnet?
    Tack snälla för gratulationen! Jag är i vecka 7(6+5). Det är mitt tredje barn. Men känns som om det är mitt första då jag var 18 år när jag fick min första pojk och 23 när jag fick min andra pojk och nu väntar vi vårt tredje barn :) Var så himla omogen vid båda graviditeter att jag knappt minns graviditeten tyvärr :( Nu är jag medveten om allt, vill få reda på så mycket som möjligt, vill kolla att allt ser okej ut därför de tidigare ultraljudet :) 
  • farita
    InaLo skrev 2019-01-11 20:31:53 följande:

    Jag gjorde ett tidigt ultraljud prívat I v9+3. Jag ville vänta tills efter jul där för blev det inte 8+0. Jag såg jätte mycket. En sprallig liten figur med alla kroppsdelar och tickande hjärta. Bm lugnade mig också och sa att efter sett ett lagom stort foster med tickande hjärta så var risken för MF mycket liten ca 0.5% så det kändes bra med tanke på att jag nästan var 40år med grund risk på 40-50%för mf.

    I somras fick jag en frisk liten flicka.


    Å kul, nu ser jag fram emot ultraljudet :) 
  • Bebis201901

    Vi gjorde i v 8, det var en söt liten klump med tickande hjärta. Jag hade väldigt mkt illamående och på det sättet var det så skönt att se orsaken och se att det faktiskt fanns en liten plutt där i magen. Så mysigt <3

Svar på tråden Tidig ultraljud v 8