Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?

Anonym (Jävlar) skrev 2019-01-12 14:17:55 följande:
    Ja det undrar jag med. Bananflugor och likmaskar föds ur de organismer som redan finns. Bakterier o sånt. Kanske är samma med löss?!
    Likmaskar föds inte från kadavret eftersom likmaskar är fluglarver som föds från de ägg som flugor lägger i kadaver.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mrs) skrev 2019-01-12 15:12:10 följande:
    Då borde vi införa en tre-dagars-avlusning i hela landet!
    Alla avlusar sig samtidigt och isolerar sig under tre dagar. Sedan ger vi fan i att åka utomlands.
    För övrigt så beror det visst på orenhet! Löss och loppor har alltid spridit sig bland fattiga och orena i alla tider. Det är inga jeffla lyxlöss vi har att göra med idag - det är samma löss som gillar samma typ av äckliga människor.

Sedan sätter sig lössen då och då hos rent folk - pga att vi tvingas umgås med pöbeln.

Jag är så jävla trött på det här landet och inte blir det bättre nu efter regeringsöverenskommelsen!
    Jag arbetar i ett utsatt område och det är förjävligt på alla vis!
    Jag funderar starkt på att överge mitt land.
    Inte lämpligt att använda medel för löss om man inte är säker på att just den individen har löss eftersom överanvändning av avlusningsmedel ger resistenta löss.

Att du upplever att de barn som är mer smutsiga får löss är ju inte så konstigt eftersom det tar flera veckor att bekämpa löss för att vara säker på att alla ägg försvunnit. Sannolikheten för att föräldrar som inte lyckas hålla sina barn rena och fräscha kommer att luskamma sina barn varje dag i några veckor efter behandling med preparat lär ju vara oerhört liten.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Håller med ) skrev 2019-01-12 16:45:49 följande:
    Jag håller med! smile5.gif
    Min son har fått löss två ggr efter han sparat ut sitt tjockaoch lockigahår till öronen ungefär. Det är så himla svårt att kamma igenom det med en luskam och samtidigt hålla i sär hårtesterna med hårnålar och tofsar. Det tar ju timmar känns det som. Jag hade gärna gjort det varannan dag om det vore lättare. Nån som har nåt tips.
    Sedan verkar det bli mer utbrett med åren. När jag växte upp på 80- och 90-talet i norrland så hade vi ALDRIG löss, inte på min skola iaf. Nu bor min syster kvar i samma stad och hennes döttrar har haft löss hur många ggr som helst. Vad kan det bero på? Kan det vara klimatet, att det blivit varmare så dom trivs bättre? När jag var barn var det ju minus 10-20 från nov till april typ, så är det ju inte längre.
    Mildare lusmedel, felaktig användning samt att löss blivit resistenta mot mängder av medel kan vara en delförklaring och större barngrupper i förskola innebär att risken är större för att det i varje grupp kan finnas flera barn där föräldrarna inte sköter avlusning korrekt dessutom kan det vara så att barn bär på löss utan att det märks och därför inte blir avlusade. Huvudlöss har ökat i alla välfärdsländer så något har ju gett bättre miljö för lössen
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anneli) skrev 2019-01-13 05:06:47 följande:
    Fast resandet har väl varit rätt konstant på senare år.....medan lusplågan verkar öka rejält? har det tillkommit udda resmål? Vägglus t ex trodde jag inte fanns i Sverige men HERREGUD som det gör.
    Vägglöss har ökat till stor del pga. handel med begagnade stoppade möbler förut bytte man inte möbler utan använde dem tills de var utslitna och kasserades numera säljs de medan de fortfarande är i skick, vi tar också med oss lössen för att vi reser på annat sätt och bor på ställen där det är stor genomströmning med resande. Lyxhotell i USA har fått stänga hela våningar för att de drabbats av vägglöss, flygplan har fått stå för att de drabbats av löss. När vägglöss förr var vanligt användes oerhört starka medel för att få död på dem så starka gifter så att människor dog numera används en helt annan metod som tar mycket lång tid veckor och månader och då kanske man för tidigt tror att lössen är borta och låter maten flytta tillbaka
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anneli) skrev 2019-01-13 10:26:57 följande:
    HUUU. Vilken tur man inte är ngn globetrotter.
    Inga problem att resa så länge man efter hemkomst ser till att hantera bagaget på rätt sätt som att tvätta alla kläder och låta resväskor hamna i karantän på balkongen ett tag innan man tar in dem. Sannolikheten för att ha med sig löss är inte så stor om man inte blivit biten under semestern dock så kanske man trott att beten varit mygg när det i själva verket varit löss
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anneli) skrev 2019-01-13 11:29:12 följande:
    Borde ju gå ut info om detta ........kanske på flygplatserna...t ex. Folk vet tydligen inte hur de ska göra? Min dotter bodde en tid i ett modernt studentboende, fräscha lokaler...etc och så fick jag höra att där fanns VÄGGLÖSS!
    Studentboende och vandrarhem är ställen där det är bra grogrund för vägglöss eftersom det är stor genomströmning av människor. Tar ju oftast en tid innan man fattar att det är vägglöss det man blivit biten av om man bara får några enstaka bett allra helst om det inte är vinter på vandrarhem bor man ju ofta bara några dagar och då tar det tid innan det upptäcks att vissa rum har vägglöss om gästerna inte anmält att de fått bett.
  • Anonym (anonym)
    Inga bekymmer skrev 2019-01-13 12:06:34 följande:
    Framförallt ska man inte ställa resväskan i sängen på hotellet! Har man inte gjort det och inga bett fått och i övrigt inte sett några tecken på vägglöss så är det lugnt och då behöver man inte ta till några åtgärder. För övrigt hjälper det väl inte att ställa resväskor på balkongen såvida det inte är typ svinkallt... Vägglusen överlever ju länge utan mat!
    Nej det hjälper inte att ställa resväskor på balkongen men har man fått hem vägglöss så minskar man risken att de tar hemmet i besittning för då kan man få ett rent helvete. Att ställa väskor utan för bostaden och tvätta all textil när man kommer hem är ju en ren säkerhetsåtgärd eftersom man högst troligt inte genomsöker varenda litet skrymsle på väskor direkt vid hemkomst
  • Anonym (anonym)
    gurkan09 skrev 2019-01-14 19:13:18 följande:
    Alltså, det är ju skillnad på VÄGGlöss och HÅRlöss.

Hårlöss kommer från andra hår, folk som inte håller sig rena.
    Vägglöss kommer från afrika.
    Nej vägglöss kommer inte från Afrika inte minst med tanke på hur mycket vägglöss det fanns i Sverige förr inte minst i hyreskasernerna i storstäderna och då fanns det ingen som åkte hit från Afrika eller ens från Tyskland
Svar på tråden Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?