Inlägg från: Anonym (också lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också lärare)

Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?

Anonym (Mrs) skrev 2019-01-12 15:12:10 följande:

Då borde vi införa en tre-dagars-avlusning i hela landet!

Alla avlusar sig samtidigt och isolerar sig under tre dagar. Sedan ger vi fan i att åka utomlands.

För övrigt så beror det visst på orenhet! Löss och loppor har alltid spridit sig bland fattiga och orena i alla tider. Det är inga jeffla lyxlöss vi har att göra med idag - det är samma löss som gillar samma typ av äckliga människor.

Sedan sätter sig lössen då och då hos rent folk - pga att vi tvingas umgås med pöbeln.

Jag är så jävla trött på det här landet och inte blir det bättre nu efter regeringsöverenskommelsen!

Jag arbetar i ett utsatt område och det är förjävligt på alla vis!

Jag funderar starkt på att överge mitt land.

Jag blir lite rädd av att läsa sina åsikter - är du verkligen lärare? Jag är lite orolig för din människosyn och slutledningsförmåga.

Nej, löss beror inte på smuts eller fattigdom! Däremot går det ofta hand i hand eftersom (ibland!) de som är fattiga inte prioriterar lusmedel, de som är outbildade inte behandlar rätt, de som är missbrukare inte bryr sig, barn till föräldrar som misshandlar inte vågar berätta, osv.

Om vi hade lyckats genomföra en lyckad avlusningskampanj i hela världen (där ingen gör fel...) så hade vi utrotat huvudlusen. 

Jag har blivit smittad med löss av mina elever flera gånger. Det är lite jobb med att bli av med dem, och det är inte alltid som första behandlingen funkar, men det går. Däremot har jag hört väldigt konstiga historier från eleverna om hur de behandlar hemma... Vid samtal med föräldrarna har jag också förstått att även de mest välutbildade i de fina områdena kan ha väldigt svårt att fatta hur man gör. (har inte arbetat i något "utsatt område" så jag vet inte hur det fungerar där) 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Håller med ) skrev 2019-01-12 16:45:49 följande:
    Jag håller med!

Min son har fått löss två ggr efter han sparat ut sitt tjockaoch lockigahår till öronen ungefär. Det är så himla svårt att kamma igenom det med en luskam och samtidigt hålla i sär hårtesterna med hårnålar och tofsar. Det tar ju timmar känns det som. Jag hade gärna gjort det varannan dag om det vore lättare. Nån som har nåt tips.

Sedan verkar det bli mer utbrett med åren. När jag växte upp på 80- och 90-talet i norrland så hade vi ALDRIG löss, inte på min skola iaf. Nu bor min syster kvar i samma stad och hennes döttrar har haft löss hur många ggr som helst. Vad kan det bero på? Kan det vara klimatet, att det blivit varmare så dom trivs bättre? När jag var barn var det ju minus 10-20 från nov till april typ, så är det ju inte längre.
    Jag tror att en av anledningarna till den ökade lusspridningen idag är att barnen idag istället för att spela fotboll och fia med knuff sitter med huvudena tätt ihop vid en skärm...
    Sedan är det nog också så att man informerar mer, och inte håller barnen hemma tills man blivit av med lössen. Jag minns att jag fick vara hemma från skolan, och ha starkt medel i håret och en plastpåse på huvudet i ett dygn. Eftersom skammen (delvis) är borta vet fler om när barn har löss.
Svar på tråden Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?