Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?
Anonym (Mrs) skrev 2019-01-12 15:12:10 följande:
Då borde vi införa en tre-dagars-avlusning i hela landet!
Alla avlusar sig samtidigt och isolerar sig under tre dagar. Sedan ger vi fan i att åka utomlands.
För övrigt så beror det visst på orenhet! Löss och loppor har alltid spridit sig bland fattiga och orena i alla tider. Det är inga jeffla lyxlöss vi har att göra med idag - det är samma löss som gillar samma typ av äckliga människor.
Sedan sätter sig lössen då och då hos rent folk - pga att vi tvingas umgås med pöbeln.
Jag är så jävla trött på det här landet och inte blir det bättre nu efter regeringsöverenskommelsen!
Jag arbetar i ett utsatt område och det är förjävligt på alla vis!
Jag funderar starkt på att överge mitt land.
Nej, löss beror inte på smuts eller fattigdom! Däremot går det ofta hand i hand eftersom (ibland!) de som är fattiga inte prioriterar lusmedel, de som är outbildade inte behandlar rätt, de som är missbrukare inte bryr sig, barn till föräldrar som misshandlar inte vågar berätta, osv.
Om vi hade lyckats genomföra en lyckad avlusningskampanj i hela världen (där ingen gör fel...) så hade vi utrotat huvudlusen.
Jag har blivit smittad med löss av mina elever flera gånger. Det är lite jobb med att bli av med dem, och det är inte alltid som första behandlingen funkar, men det går. Däremot har jag hört väldigt konstiga historier från eleverna om hur de behandlar hemma... Vid samtal med föräldrarna har jag också förstått att även de mest välutbildade i de fina områdena kan ha väldigt svårt att fatta hur man gör. (har inte arbetat i något "utsatt område" så jag vet inte hur det fungerar där)