Inlägg från: Anonym (anneli) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anneli)

Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?

Anonym (mina) skrev 2019-01-12 21:46:20 följande:

Det finns väl alltid någon med löss, och då sprider de sig i evighet. Har också märkt att lössen verkar gilla vissa personer mer, vet vissa som haft löss flera gånger, jag eller min familj har aldrig haft det (vi hade det ganska ostädat hemma och vi var nog rätt ''ovårdade'', så det har nog inte med det att göra).

Vägglöss däremot har knappt funnits i Sverige sedan början av 1900-talet, nu har de börjat komma igen pga folks ökande resande. 

Fast resandet har väl varit rätt konstant på senare år.....medan lusplågan verkar öka rejält? har det tillkommit udda resmål? Vägglus t ex trodde jag inte fanns i Sverige men HERREGUD som det gör.
  • Anonym (anneli)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-13 09:59:08 följande:
    Vägglöss har ökat till stor del pga. handel med begagnade stoppade möbler förut bytte man inte möbler utan använde dem tills de var utslitna och kasserades numera säljs de medan de fortfarande är i skick, vi tar också med oss lössen för att vi reser på annat sätt och bor på ställen där det är stor genomströmning med resande. Lyxhotell i USA har fått stänga hela våningar för att de drabbats av vägglöss, flygplan har fått stå för att de drabbats av löss. När vägglöss förr var vanligt användes oerhört starka medel för att få död på dem så starka gifter så att människor dog numera används en helt annan metod som tar mycket lång tid veckor och månader och då kanske man för tidigt tror att lössen är borta och låter maten flytta tillbaka
    HUUU. Vilken tur man inte är ngn globetrotter.
  • Anonym (anneli)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-13 10:36:34 följande:
    Inga problem att resa så länge man efter hemkomst ser till att hantera bagaget på rätt sätt som att tvätta alla kläder och låta resväskor hamna i karantän på balkongen ett tag innan man tar in dem. Sannolikheten för att ha med sig löss är inte så stor om man inte blivit biten under semestern dock så kanske man trott att beten varit mygg när det i själva verket varit löss
    Borde ju gå ut info om detta ........kanske på flygplatserna...t ex. Folk vet tydligen inte hur de ska göra? Min dotter bodde en tid i ett modernt studentboende, fräscha lokaler...etc och så fick jag höra att där fanns VÄGGLÖSS!
Svar på tråden Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?