• Anonym (Ledsen)

    Kan sex stöta ut mitt döda foster fortare?

    När jag var på UL för två veckor sedan borde jag varit i vecka 12 enligt barnmorska (enligt mina beräkningar i v 10) och fostret visade inget hjärtljud eller livstecken. Hon räknade ut på fostrets storlek att den slutat växa i 8+3.

    Jag har bestämt mig för att inte ta några tabletter eller göra något ingrepp utan vill ha ett så naturligt missfall som möjligt. Men har hört att fostret kan ligga kvar i flera veckor. Jag har inga som helst blödningar eller känningar av ett kommande missfall. Då jag hört att sex avråds i vissa länder under den första trimestern pga missfallsrisken tänker jag att det kanske kan vara en lösning för mitt foster att komma ut fortare. Inte för att jag känner mig speciellt sugen men vill inte gå och bära på det här döda i min kropp i en oviss tid. Det känns hemskt.

    Någon som vet ifall det funkar?

    (Kan tillägga att jag ska på ett VUL om några dagar men jag vet att jag inte är gravid längre. Magen har slutat växa och alla symptom är som bortblåsta.)

  • Svar på tråden Kan sex stöta ut mitt döda foster fortare?
  • Anonym (4 m.f)

    Väldigt skeptisk till att det skulle funka. Samlag avråds för vissa gravida- bl.a jag- om de haft upprepade missfall och har en riskgraviditet, men det betyder ju absolut inte att det är vanligt att samlag leder till missfall eller som du hoppas på att missfallsrester kommer ut.

    Gör du inget alls kommer resterna förmodligen att komma ut förr eller senare ändå. men det kan dröja flera veckor och det är ju inte alls kul att gå och vänta på.

  • FruW85
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-12 21:19:12 följande:

    När jag var på UL för två veckor sedan borde jag varit i vecka 12 enligt barnmorska (enligt mina beräkningar i v 10) och fostret visade inget hjärtljud eller livstecken. Hon räknade ut på fostrets storlek att den slutat växa i 8+3.

    Jag har bestämt mig för att inte ta några tabletter eller göra något ingrepp utan vill ha ett så naturligt missfall som möjligt. Men har hört att fostret kan ligga kvar i flera veckor. Jag har inga som helst blödningar eller känningar av ett kommande missfall. Då jag hört att sex avråds i vissa länder under den första trimestern pga missfallsrisken tänker jag att det kanske kan vara en lösning för mitt foster att komma ut fortare. Inte för att jag känner mig speciellt sugen men vill inte gå och bära på det här döda i min kropp i en oviss tid. Det känns hemskt.

    Någon som vet ifall det funkar?

    (Kan tillägga att jag ska på ett VUL om några dagar men jag vet att jag inte är gravid längre. Magen har slutat växa och alla symptom är som bortblåsta.)


    Jag beklagar <3 Förstår att det känns skitjobbigt.. =(
    Jag var med om samma sak för inte så länge sedan (borde varit i v 11 enligt mig - 12 enligt bm, och den hade slutat växa i 8+5 och inga hjärtslag syntes). Då ville jag bara få ut den så snabbt som möjligt och fick tid för skrapning men för mig så kom missfallet av sig själv ganska snabbt inpå (känns som att kroppen kickade igång det när huvudet fick veta att den inte levde) Det finns ju dom som fått samma besked fast på rul så har du otur så kan det ju ta väldigt lång tid innan det kommer ut..

    Jag har aldrig hört att man inte bör ha sex, så länge man inte har problem på något sätt, så jag tror tyvärr inte det kommer fungera.
    Har du fått prata med någon på mvc? Dom kan förhoppningsvis komma med bra input och hjälpa dig med hur du ska gå vidare.
    Jag håller tummarna för att det kommer igång av sig själv snart<3
  • Aliona

    Beklagar. Det låter tyvärr inte så troligt att det skulle funka men har du inget emot att ha sex så skadar det ju inte att prova.

  • Anonym (Ledsen)

    Upplever att varken ultraljudskliniken jag var på eller min barnmorska erbjudit mig särskilt mycket stöd. Det jag fått höra är ?bättre lycka nästa gång? och att jag själv ska kontakta gyn vid behov. Ja det är himla jobbigt att gå o vänta. Idag har jag legat i sängen i flera timmar och inte orkat göra någonting. Vill inte träffa någon. Det är så många som vet om graviditeten och börjat gratulera mig och nu ska man tala om för dom att det inte blir ngt. Så trist.

  • FruW85
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-12 22:26:30 följande:

    Upplever att varken ultraljudskliniken jag var på eller min barnmorska erbjudit mig särskilt mycket stöd. Det jag fått höra är ?bättre lycka nästa gång? och att jag själv ska kontakta gyn vid behov. Ja det är himla jobbigt att gå o vänta. Idag har jag legat i sängen i flera timmar och inte orkat göra någonting. Vill inte träffa någon. Det är så många som vet om graviditeten och börjat gratulera mig och nu ska man tala om för dom att det inte blir ngt. Så trist.


    Jag tycker det är så dåligt att dom inte verkar ha bättre rutiner för att stödja när något sånt här händer. Jag tyckte jag fick jättedåligt stöd från min bm under tiden jag var skriven där, och även efter. "Tack och lov" så gjorde jag kub privat när jag fick reda på mitt MA och där fick jag otroligt mycket hjälp (så sjukt att man ska behöva gå privat för att få det!)

    Känner igen känslan..jag ville också bara stänga in mig första tiden, orkade och kände inte för något. Och då ska man göra det. Ta tid att sörja. <3
    Jag bad en person som känner många av de jag berättat för att berätta vad som hänt så jag slapp ta det då. Men det är otroligt tufft. =(
  • Anonym (L)

    Nej det lär inte funka. Om något så ökar det infektionsrisken som redan väldigt förhöjd i och med den avstannade graviditeten.

  • Anonym (Ledsen)

    Förmodligen kmr det sluta med att jag tar tabletterna ändå. Väntan är olidlig.

  • Anonym (sß)

    Så klart att du behöver få hjälp med att stöta ut fostret. Har också haft ett ma som upptäcktes på kub. Jag fick vara på sjukhuset och fick ett väldigt bra bemötande.

  • Anonym (Ledsen)

    Igår testade vi iaf. Nu återstår väl bara o se om det ger nåt resultat. Måste erkänna att det stundvis blev obehagligt. Kändes som om något skakades om och flög omkring därinne.

  • FruW85
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-13 09:29:41 följande:

    Igår testade vi iaf. Nu återstår väl bara o se om det ger nåt resultat. Måste erkänna att det stundvis blev obehagligt. Kändes som om något skakades om och flög omkring därinne.


    Oj, det där låter ju inte så bra. Om du känner av något konstigt nu efter så hade jag nog hört av mig tidigare istället för att vänta in vul. =/
Svar på tråden Kan sex stöta ut mitt döda foster fortare?