• talgoxe

    Gravtest visar positivt 4 veckor efter kirurgisk abort

    Hej

    Jag var tvungen att genomgå en kirurgisk abort för 4 veckor sedan.

    Det var en hemsk upplevelse och jag grät hejdlöst.

    Jag blödde ca 4 dagar, ingen större smärta.

    En vecka senare hade jag o sambon oskyddat sex med allt vad det innebär.

    Vi vill ha barn, och har haft oskyddat sex även vid flertaket tillfälken efter aborten.

    Jag har inte fått min mens tillbaka ännu.

    Jag testade med clearblue gravtest igår som uppgav positivt test, gravid vecka 1-2.

    Kan detta verkligen stämma? Att man kan lyckas bli gravid utan en första mens?

    Eller kan den kirurgiska aborten blivit felaktigt utförd?

    Jag vill gärna tro på att jag är gravid men blir skeptisk.

    Kan tillägga att vi är över 35 år :)

    Ska jag kontakta kvinnokliniken? Jag har ingen smärta i livmodern, ibland molkänsla men inget allvarligt och ej feber.

    Vore tacksam för scar från nån som varit i liknande situation:)

  • Svar på tråden Gravtest visar positivt 4 veckor efter kirurgisk abort
  • Sticky

    Självklart kan du ha blivit gravid. Ägglossning kan ju komma ca två veckor efter abort. Menstruation kommer ju efter ägglossning, inte tvärtom. Det är ju själva poängen med menatruation.

    Lycka till! (Och grattis)

  • FruW85
    talgoxe skrev 2019-01-12 23:20:07 följande:

    Hej

    Jag var tvungen att genomgå en kirurgisk abort för 4 veckor sedan.

    Det var en hemsk upplevelse och jag grät hejdlöst.

    Jag blödde ca 4 dagar, ingen större smärta.

    En vecka senare hade jag o sambon oskyddat sex med allt vad det innebär.

    Vi vill ha barn, och har haft oskyddat sex även vid flertaket tillfälken efter aborten.

    Jag har inte fått min mens tillbaka ännu.

    Jag testade med clearblue gravtest igår som uppgav positivt test, gravid vecka 1-2.

    Kan detta verkligen stämma? Att man kan lyckas bli gravid utan en första mens?

    Eller kan den kirurgiska aborten blivit felaktigt utförd?

    Jag vill gärna tro på att jag är gravid men blir skeptisk.

    Kan tillägga att vi är över 35 år :)

    Ska jag kontakta kvinnokliniken? Jag har ingen smärta i livmodern, ibland molkänsla men inget allvarligt och ej feber.

    Vore tacksam för scar från nån som varit i liknande situation:)


    Hej!
    Jag beklagar aborten <3

    Jag fick veta att min graviditet slutade i ett MA för ungefär en månad sedan. Jag fick informationen att det bara är att försöka igen så snart man har slutat blöda. Ägglossningen kommer ju innan mensen så lyckas man tajma in den så kan man absolut bli gravid innan man får mens igen. Vissa lyckas få äl väldigt snart efter missfall/abort och då kan det gå riktigt fort.

    Det är däremot lite lurigt med test efter eftersom hormonerna kan finnas kvar i kroppen och visa positivt ganska länge. Det kan alltså antingen vara en ny graviditet eller att det är hormoner kvar från den tidigare. Det du kan göra är att testa igen senare och se om det blivit starkare eller svagare.
    Är du osäker kan du alltid kontakta dom och förklara läget och eventuellt åka in och göra ett vul, dels för att se om det är en ny graviditet men också för att utesluta att det inte finns några rester kvar (om du inte gjort det)

    Jag håller tummarna för att det är ett nytt plus <3
  • talgoxe

    Tack :)

    Men har lite svårt att tro på det testet då jag läst på olika trådar att flera har haft positivt gravtest efter abort..

    Men frågan är hur länge?

  • talgoxe
    FruW85 skrev 2019-01-12 23:28:35 följande:

    Hej!

    Jag beklagar aborten <3

    Jag fick veta att min graviditet slutade i ett MA för ungefär en månad sedan. Jag fick informationen att det bara är att försöka igen så snart man har slutat blöda. Ägglossningen kommer ju innan mensen så lyckas man tajma in den så kan man absolut bli gravid innan man får mens igen. Vissa lyckas få äl väldigt snart efter missfall/abort och då kan det gå riktigt fort.

    Det är däremot lite lurigt med test efter eftersom hormonerna kan finnas kvar i kroppen och visa positivt ganska länge. Det kan alltså antingen vara en ny graviditet eller att det är hormoner kvar från den tidigare. Det du kan göra är att testa igen senare och se om det blivit starkare eller svagare.

    Är du osäker kan du alltid kontakta dom och förklara läget och eventuellt åka in och göra ett vul, dels för att se om det är en ny graviditet men också för att utesluta att det inte finns några rester kvar (om du inte gjort det)

    Jag håller tummarna för att det är ett nytt plus <3


    Jaaa... jag funderar på om jag ska åka o kolla :( om dom inte lyckats helt med aborten...
  • talgoxe

    Ingen som har upplevt positivt test så snart efter abort och som kan berätta om det var falskt eller positivt?

  • Meriall

    Jo jag har efter ett MA som blev medicinsk abort. Ringde min bm som sade att efter 4v så är det nästan säkert en ny graviditet. Jag var skeptisk men det stämde.

  • Barajag12345
    Meriall skrev 2019-01-13 00:41:41 följande:

    Jo jag har efter ett MA som blev medicinsk abort. Ringde min bm som sade att efter 4v så är det nästan säkert en ny graviditet. Jag var skeptisk men det stämde.


    Samma här, fast helt tvärtom. Fick MA och testet visade positivt 4 veckor efter medicinsk abort, men när jag ringde läkaren så sa de att jag genast skulle komma in till sjukhuset, för där kunde finnas rester och då kunde man få blodförgiftning.

    Vilket där var.

    Så för min del fick jag genomgå även en kirurgisk abort. Efter det visade testerna dock negativt.

    Jag vill inte låta negativ, men jag tycker att du ska höra med kvinnokliniken, TS. Hellre det och vara på den säkra sidan.
  • talgoxe

    Frenja07, kännde du av den nya graviditeten snabbt? Eller dröjde det?

    Själv mår jag lite illa av o till, men har tänkt att dee kanske har med omställningen o göra i kroppen efter abort?

    Barajag 12345, kännde du av i kroppen att det fanns kvar efter MA? Alltså feber, smärta?

    ( hur sjutton svarar jag på specifika svar i tråden? ????)

  • Delilah2001

    Jag fick positiva test drygt fyra veckor efter abort. Trodde jag var gravid igen, men så var inte fallet.

    De visade 1-2 veckor, men vid 6 veckor efter aborten visade de "inte gravid".

    Det kan vara vilket som i ditt fall, antingen förra graviditeten som spökar, eller en ny. Du får avvakta lite!

Svar på tråden Gravtest visar positivt 4 veckor efter kirurgisk abort