• Anonym (Anony­m)
    Äldre 13 Jan 13:22
    282 visningar
    7 svar
    7
    282

    Min kompis super sönder sig

    Vet inte vad man ska göra. Min killkompis super sönder sig. Jag är en sån som inte håller tyst om saker utan jag säger vad jag tycker och tänker. Men på ett snällt sätt försöker jag självklart ändå göra det på.

    Jag anser att man inte är en bra vän om man bara står där och glor på. Men. Problemet är att om jag skulle yttra mig om det så är jag rädd för att han ska bli arg på mig och inte vilja vara vän mer.

    Jag har lagt mig i saker tidigare och blivit ovän med dem. Fast jag bara velat väl. Vissa har förstått mig men det är oftast de som känner mig ordentligt. Men andra har tagit det helt fel. Jag vill inte det ska bli så med honom. Eller någon annan heller för den delen igen.

    Han dricker flera ggr i veckan. Säkert varje dag ibland. Och då snackar vi inte om en enda öl utan flera. Men nu har jag och några till märkt att han börjar ta till sprit och whiskey istället. Han säger sig att det är för det inte tar längre. Han har sagt någon gång att han vet att han dricker för mycket och försökt sluta men sen är han likadan igen om inte värre. Han börjar bli sådär röd i ansiktet också och svullen. Han är inte så gammal så jag tycker bara det är så tragiskt. Han är under 30 och super sönder sig totalt.

    Hur ska man bemöta en sån person? Vad ska man säga gör det inte ska bli fel? Nån som har en idé? Vill hjälpa honom på nåt vis ju. Inte bara stå där och glo på. Hatar sånt. Det är så hemskt enligt mig.

  • Svar på tråden Min kompis super sönder sig
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 13:24
    #1

    Hsn har hsft massa olika tjejer med. Massa olika jobb. Knappt några pengar och börjat spela spel också för att kanske vinna pengar. Det känns bara så.. Jag vet inte. Känns bara som det går utför på nåt sätt. Hemskt verkligen.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 13 Jan 13:48
    #2

    Oj, svårt det där. Hur pass nära är ni? Försök övertala honom att gå på behandling. Han är helt klart en alkohlist. Bor ni nära varandra?

  • Äldre 13 Jan 13:52
    #3

    Din tanke är beundransvärd, men hjälpa någon som inte vill bli hjälpt.
    Det är ett stort svarthål att trilla ned i, och kan göra dig medberoende och då drabbar ju eventuell alkoholism även dig.
    Och gör ditt liv eländigt.


     


    Kanske vara mer taktisk?
    Och inte trycka på det?
    Men det är människor, och de skiter ofta i vad andra tycker, speciellt om alkohol och konsumtion.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Jd)
    Äldre 13 Jan 14:41
    #4

    Precis som flesta beroenden eller missbruk så även alkohol så måste personen själv vilja för att ens lyssna. Är han inte mottaglig ens de minsta kommer han förmodligen bara bli irriterad och känna de som ?tjat? hur du än lägger upp det.

    Rätt tillfälle är a och o men sånt kommer sällan innan de gått ner sig rejält också och behöver proffshjälp för att ta sig ur. När de är så illa att de får nära-döden känsla så brukar de själva vakna till liv. De bästa man kan göra är att hjälpa när han vill det och ibland även ta ett steg tillbaka rent av.

    Som en annan skrev så ska man akta sig för att bli medberoende, som vän har du valet att bli det, som familj så har de sällan valet. Ha aldrig förståelse för hans ursäkter eller stötta när han är ?bakis?, tuff love och ärlighet när han frågar. För de är enda gången de också lyssnar med halvt öra och de kanske når fram.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 17:03
    #5
    klyban skrev 2019-01-13 13:52:29 följande:

    Din tanke är beundransvärd, men hjälpa någon som inte vill bli hjälpt.

    Det är ett stort svarthål att trilla ned i, och kan göra dig medberoende och då drabbar ju eventuell alkoholism även dig.

    Och gör ditt liv eländigt.

     

    Kanske vara mer taktisk?

    Och inte trycka på det?

    Men det är människor, och de skiter ofta i vad andra tycker, speciellt om alkohol och konsumtion.


    Nja. Det är nog lugnt ror jag. Hade en barndom med mycket fylla och fester tyvärr.. Så jag har alltid varit väldigt strikt och försiktig med alkohol själv. Kanske därför jag reagerar så hårt mot det. Jag tror han vet om problemet men sen om han vill/kan göra nåt åt det vet jag inte.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 17:06
    #6
    Anonym (Anna) skrev 2019-01-13 13:48:46 följande:

    Oj, svårt det där. Hur pass nära är ni? Försök övertala honom att gå på behandling. Han är helt klart en alkohlist. Bor ni nära varandra?


    Inte så jätte nära vänner. Men ganska bra. Det är nog så jag skulle kunna prata med honom om det iallafall men jag vet bara inte riktigt hur för jag vill inte han ska ta det på fel sätt eller så. Ungefär 2 mil ifrån. Så det är ganska nära honom. Så sätt.
  • Äldre 13 Jan 20:17
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2019-01-13 17:03:31 följande:
    Nja. Det är nog lugnt ror jag. Hade en barndom med mycket fylla och fester tyvärr.. Så jag har alltid varit väldigt strikt och försiktig med alkohol själv. Kanske därför jag reagerar så hårt mot det. Jag tror han vet om problemet men sen om han vill/kan göra nåt åt det vet jag inte.
    Du får läsa på vad medberoende är för något.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Min kompis super sönder sig