Hur snabbt förstod ni att ni älskar er partner?
Jag är en person som blir oftast kär från första ögonkast, har svårt att förstå att det kan finnas något annat sätt, men antar att det finns alla möjliga konstellationer.Hur var det för er?
Kär och älska är ju olika.
Så här ser det hypotetiskt ut för mig:
Förtjust vid första ögonkastet.
Förälskad efter ca 2 dejter.
Kär efter 2-3 månader.
Älskar efter kanske ett år.
Känner man varandra innan (som kompisar blir det annorunda, då kan jag vara förälskad innan dejten och sedan bli kär efter 2-3 dejter).
Sedan i vissa fall försvinner känslorna istället för att utvecklas till nästa steg. Vanligt från förtjust/förälskad, ganska vanligt från förälskad/kär. Kanske hälften av ggr från kär/älskar.
Finns tusen olika sätt, ett är att man blir totalt såld vid första ögonkastet, det innebär dock inte att man börjar älska en människa (det krävs att man känner varandra för att kunna veta sig älska)
För mig är kärlek vid första ögonkastet= omedelbar attraktion och blixt förtjusning. Stark dragning mellan två människor.
Allt brukar ske i ett typiskt förlopp av intresserad/ attraktion, förälskad/ nykär och sedan när man känner sig trygg och självklar med personen då vet man mer om man älskar varandra som personer. I början känns alla känslor så intensivt och det kan vara svårt att sortera, men med lite erfarenhet i bagaget så känner man igen de olika faserna och vet att antingen klingar förälskelsen av eller så övergår det i något djupare.
Man blir inte kär direkt, då blir man kanske förälskad och det kan jag bli väldigt fort. Man blir ju då pirrig, svettas handflatorna och allt det där kemiska som sätter igång i kroppen. Bara man är medveten om att det är detta som pågår och at man inte dras med och tror att man älskar så är det väl lugnt. Att vara kär på riktigt, på djupet, att verkligen älska - det går inte rent kemiskt förrän efter ett tag. Våra hjärnor producerar olika ämnen under de olika stadierna.
Jag kan inte bli kär vid första ögonkastet och har svårt att förstå de som blir det. Du kan ju inte bedöma en människas personlighet vid ett kort möte.
Det har varit olika.
Jag kan inte bli kär vid första ögonkastet och har svårt att förstå de som blir det. Du kan ju inte bedöma en människas personlighet vid ett kort möte.
Första träffen skedde i april 2017 då kände jag attraktion. Andra träffen skedde i maj samma år och då började jag få känslor. Att jag älskade honom visste jag ytterligare 1 månad senare.
Alltid? Du blir alltså ofta kär men sen håller det inte i längden?
Förälskad kan jag bli snabbt, vid första träffen. Det kan kännas otroligt starkt och rätt men går över efter någon månad. Att älska... det gör jag inte lätt. Älskat på riktigt har jag bara gjort 2 gånger i hela mitt liv och då är det omöjligt att säga när förälskelsen gick till att älska.