• Mongoliet

    Vi Vänsterpartister. Var lägger vi vår röst nästa val om V släpper igenom denna jävla pissuppgörelsen?

    Om V släpper fram denna låtsasregeringen med C-politik röstar jag inte V fler gånger. För mig står det då mellan att rösta på kommunisterna, F!, skippa rösta över huvud taget alt rösta på KD. I den ordningen. Hur tänker ni andra vänsterpartister?

  • Svar på tråden Vi Vänsterpartister. Var lägger vi vår röst nästa val om V släpper igenom denna jävla pissuppgörelsen?
  • Jordfräsen

    Tror V kommer rösta nej till detta.

    Även om jag inte är vänsterpartist så lider jag med er som är lagda åt vänster.

  • Meriall

    Är inte vänsterpartist men har röstat V tidigare. Rösta inte Fi iaf... kör på Kd om du vill ha ett riksdagsparti. Ngt mindre vänsterparti som inte kommer över 4% om du håller hårt i vänstervärderingarna. Rösta blankt om du är less på allt. Men rösta.

  • Mongoliet
    Meriall skrev 2019-01-13 19:55:49 följande:

    Är inte vänsterpartist men har röstat V tidigare. Rösta inte Fi iaf... kör på Kd om du vill ha ett riksdagsparti. Ngt mindre vänsterparti som inte kommer över 4% om du håller hårt i vänstervärderingarna. Rösta blankt om du är less på allt. Men rösta.


    Lär bli kommunisterna. Tror de ligger på ca 0.3 max.
  • Mongoliet
    Mongoliet skrev 2019-01-13 20:42:31 följande:

    Lär bli kommunisterna. Tror de ligger på ca 0.3 max.


    I Lysekil 6.5 %. 1 % i Varberg osv. De lär ju växa rejält om V släpper fram Lövis nu.
  • Meriall
    Mongoliet skrev 2019-01-13 20:45:51 följande:

    I Lysekil 6.5 %. 1 % i Varberg osv. De lär ju växa rejält om V släpper fram Lövis nu.


    Mycket troligt. Men då blir det inget extraval.
  • K Kalle
    Mongoliet skrev 2019-01-13 19:44:27 följande:

    Om V släpper fram denna låtsasregeringen med C-politik röstar jag inte V fler gånger. För mig står det då mellan att rösta på kommunisterna, F!, skippa rösta över huvud taget alt rösta på KD. I den ordningen. Hur tänker ni andra vänsterpartister?


    Om V röstar emot den föreslagna regeringen (vilket jag har all förståelse för att man vill) kommer följande att hända:

    Det blir nyval

    - C och L kommer att få bevis för att de har rätt när de säger att V är ett extremistparti

    - SD kommer att gnugga händer

    - V kommer troligen att gå framåt i ett nyval, men både MP och L riskerar att åka ut så läget blir antingen lika eller också blir det en ännu värre högerregering

    M lyckas få igenom en Alliansregering

    - Den alliansregeringen måste hela tiden få stöd av SD, dvs det blir som i Danmark där Dansk Folkeparti i praktiken är de som styr. Det danska högerpartiet går i deras ledband bara för att få sitta vid makten

    - Den regeringen blir ännu mer höger än den regering som man ska rösta om på torsdag

    Om V röstar ja på onsdag kommer det i sämsta fall bli 4 år av mischmash och högervriden politik. I bästa fall sätter de sig ner och kommer fram till ett eller flera MÅL med dessa år och vägar dit. Oavsett kommer V att gå fram stort i valet 2022 eftersom de då kommer att vara det enda vänsteralternativet.


  • K Kalle
    Meriall skrev 2019-01-13 19:55:49 följande:

    Är inte vänsterpartist men har röstat V tidigare. Rösta inte Fi iaf... kör på Kd om du vill ha ett riksdagsparti. Ngt mindre vänsterparti som inte kommer över 4% om du håller hårt i vänstervärderingarna. Rösta blankt om du är less på allt. Men rösta.


    KD? KD ligger ju till höger om M och nosar på samma värderingar som SD.
  • Busarew
    K Kalle skrev 2019-01-14 08:28:31 följande:

    Om V röstar emot den föreslagna regeringen (vilket jag har all förståelse för att man vill) kommer följande att hända:

    Det blir nyval

    - C och L kommer att få bevis för att de har rätt när de säger att V är ett extremistparti

    - SD kommer att gnugga händer

    - V kommer troligen att gå framåt i ett nyval, men både MP och L riskerar att åka ut så läget blir antingen lika eller också blir det en ännu värre högerregering

    M lyckas få igenom en Alliansregering

    - Den alliansregeringen måste hela tiden få stöd av SD, dvs det blir som i Danmark där Dansk Folkeparti i praktiken är de som styr. Det danska högerpartiet går i deras ledband bara för att få sitta vid makten

    - Den regeringen blir ännu mer höger än den regering som man ska rösta om på torsdag

    Om V röstar ja på onsdag kommer det i sämsta fall bli 4 år av mischmash och högervriden politik. I bästa fall sätter de sig ner och kommer fram till ett eller flera MÅL med dessa år och vägar dit. Oavsett kommer V att gå fram stort i valet 2022 eftersom de då kommer att vara det enda vänsteralternativet.


    och vad är det för fel på Danmark? Jag tycker Danmark är ett väldigt bra land
    K Kalle skrev 2019-01-14 08:28:31 följande:

    Om V röstar emot den föreslagna regeringen (vilket jag har all förståelse för att man vill) kommer följande att hända:

    Det blir nyval

    - C och L kommer att få bevis för att de har rätt när de säger att V är ett extremistparti

    - SD kommer att gnugga händer

    - V kommer troligen att gå framåt i ett nyval, men både MP och L riskerar att åka ut så läget blir antingen lika eller också blir det en ännu värre högerregering

    M lyckas få igenom en Alliansregering

    - Den alliansregeringen måste hela tiden få stöd av SD, dvs det blir som i Danmark där Dansk Folkeparti i praktiken är de som styr. Det danska högerpartiet går i deras ledband bara för att få sitta vid makten

    - Den regeringen blir ännu mer höger än den regering som man ska rösta om på torsdag

    Om V röstar ja på onsdag kommer det i sämsta fall bli 4 år av mischmash och högervriden politik. I bästa fall sätter de sig ner och kommer fram till ett eller flera MÅL med dessa år och vägar dit. Oavsett kommer V att gå fram stort i valet 2022 eftersom de då kommer att vara det enda vänsteralternativet.


    och vad är det för fel på Danmark? Jag tycker att Danmark är ett väldigt bra land
  • K Kalle
    Busarew skrev 2019-01-14 08:32:55 följande:
    och vad är det för fel på Danmark? Jag tycker Danmark är ett väldigt bra land
    K Kalle skrev 2019-01-14 08:28:31 följande:

    Om V röstar emot den föreslagna regeringen (vilket jag har all förståelse för att man vill) kommer följande att hända:

    Det blir nyval

    - C och L kommer att få bevis för att de har rätt när de säger att V är ett extremistparti

    - SD kommer att gnugga händer

    - V kommer troligen att gå framåt i ett nyval, men både MP och L riskerar att åka ut så läget blir antingen lika eller också blir det en ännu värre högerregering

    M lyckas få igenom en Alliansregering

    - Den alliansregeringen måste hela tiden få stöd av SD, dvs det blir som i Danmark där Dansk Folkeparti i praktiken är de som styr. Det danska högerpartiet går i deras ledband bara för att få sitta vid makten

    - Den regeringen blir ännu mer höger än den regering som man ska rösta om på torsdag

    Om V röstar ja på onsdag kommer det i sämsta fall bli 4 år av mischmash och högervriden politik. I bästa fall sätter de sig ner och kommer fram till ett eller flera MÅL med dessa år och vägar dit. Oavsett kommer V att gå fram stort i valet 2022 eftersom de då kommer att vara det enda vänsteralternativet.


    och vad är det för fel på Danmark? Jag tycker att Danmark är ett väldigt bra land
    Felet är att deras motsvarighet till Moderaterna inte får igenom sin politik trots att det är de som på pappret är de som regerar. Så kommer det att bli även för M/M-KD eller Alliansen som de är beroende av SD för att få igenom sin politik. Det kan man knappast tycka är positivt om man är moderat exempelvis.
  • RebeckaZ70
    K Kalle skrev 2019-01-14 08:29:21 följande:
    KD? KD ligger ju till höger om M och nosar på samma värderingar som SD.
    Lägg ner, det finns ingen rasism i KD.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • sextiotalist

    Ni röstar lika ideologiskt som ni gjort innan. Vad ni måste inse är att V, M och KD kommer samtliga ha ett guldläge till nästa val. 
    Att agera opposition som det är nu är betydligt mer framgångsrikt än att ha regeringsmakten.

    S, C och L kommer ha fyra tuffa år framför sig, (det hade andra alternativ haft också).
    SD-anhängare kommer inse att det räcker inte med att jaga röster, för att bli ett regeringsalternativ så gäller det att långt innan ett val odla fram relationer. Genom denna strategi så har man sett till att SD kommer ha minimalt med inflytande

  • K Kalle
    RebeckaZ70 skrev 2019-01-14 09:43:29 följande:
    Lägg ner, det finns ingen rasism i KD.
    Kristdemokraterna har ibland uttryckt sig lite rasistiskt, men det största problemet med SD är inte rasism utan att de vill ha ett ultrakonservativt samhälle. Det vill KD också. Både SD och KD är emot att kvinor ska bestämma över sin egen kropp till exempel. Skillnaden mellan partierna är väl att KD egentligen "bara" är ytterkonservativa och egentligen inte är ute efter ett 100% illiberalt samhälle.
  • RebeckaZ70
    K Kalle skrev 2019-01-14 11:17:06 följande:
    Kristdemokraterna har ibland uttryckt sig lite rasistiskt, men det största problemet med SD är inte rasism utan att de vill ha ett ultrakonservativt samhälle. Det vill KD också. Både SD och KD är emot att kvinor ska bestämma över sin egen kropp till exempel. Skillnaden mellan partierna är väl att KD egentligen "bara" är ytterkonservativa och egentligen inte är ute efter ett 100% illiberalt samhälle.
    Jaha, då tar du och visar på "lite rasistiska" uttryck från KD tycker jag.

    KD driver inga frågor om att förbjuda aborter om det är det du avser.

    Sluta ljug om KD är du snäll.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Jordfräsen
    K Kalle skrev 2019-01-14 11:17:06 följande:
    Kristdemokraterna har ibland uttryckt sig lite rasistiskt, men det största problemet med SD är inte rasism utan att de vill ha ett ultrakonservativt samhälle. Det vill KD också. Både SD och KD är emot att kvinor ska bestämma över sin egen kropp till exempel. Skillnaden mellan partierna är väl att KD egentligen "bara" är ytterkonservativa och egentligen inte är ute efter ett 100% illiberalt samhälle.
    Lite mer konkret kritik krävs nog om trovärdigheten ska nå upp till anständig nivå.

    Menar du att alla som är emot fri invandring är rasister? Ja eller nej?
  • FDFMGA
    Mongoliet skrev 2019-01-13 19:44:27 följande:
    Om V släpper fram denna låtsasregeringen med C-politik röstar jag inte V fler gånger. För mig står det då mellan att rösta på kommunisterna, F!, skippa rösta över huvud taget alt rösta på KD. I den ordningen. Hur tänker ni andra vänsterpartister?
    Fundera över varför du inte får något svar från vänsterpartister på din frågeställning.

    Aldrig någonsin har så många KDSD:are haft synpunkter på vad V bör göra som nu. Inte sällan personer som brukat kalla alla som inte visar sin vördnad för Ebba och Jimmie för kommunisterSkrattande

    Nu är inte jag heller vänsterpartist, men jag har inget emot V, i synnerhet som de säkert kommer att markera kraftigt mot den klumpiga och onödiga formuleringen i överenskommelsen men därefter släppa igenom regeringen Löfven.

    Jag är övertygad om att V inte vill riskera att skänka bort regeringsmakten till Kristersson och KDSD.

    Enligt Sifo är för övrigt vänsterpartister positiva till uppgörelsen, det ligger ett stort värde i att vårda den fina svenska traditionen att inte stryka rasister och högerpopulister medhårs.
  • Jordfräsen
    FDFMGA skrev 2019-01-14 22:30:51 följande:
    Enligt Sifo är för övrigt vänsterpartister positiva till uppgörelsen, det ligger ett stort värde i att vårda den fina svenska traditionen att inte stryka rasister och högerpopulister medhårs.
    Väljare som röstar för förstatligande av produktionsmedlen ställer sig positiva till marknadshyror, slopade rättigheter för arbetstagare samt sänkta skatter för de rikaste. Att sakfrågorna har så lite betydelse trodde jag inte. Det handlar bara om partifärg. Innehåll betydelselöst.
  • FDFMGA
    Jordfräsen skrev 2019-01-14 22:42:19 följande:
    Väljare som röstar för förstatligande av produktionsmedlen ställer sig positiva till marknadshyror, slopade rättigheter för arbetstagare samt sänkta skatter för de rikaste. Att sakfrågorna har så lite betydelse trodde jag inte. Det handlar bara om partifärg. Innehåll betydelselöst.
    Nja, skilj på vänsterpartisters åsikter och KDSD:ares åsikter om vad vänsterpartister tycker.

    Skillnaden är himmelsvidSkrattande

    Och nog är det mer tillförlitligt när Sifo frågar vänsterpartister vad de anser om uppgörelsen än att man utgår från JDSD:s schablonbild av V.

    För övrigt är C-anhängarna de som är mest positiva till uppgörelsen, enligt Sifo - medan KDSD:arna är mest negativa.

    www.svd.se/svd-sifo-uppgorelsen-far-stod-av-v-valjarna
  • Jordfräsen
    FDFMGA skrev 2019-01-14 22:57:21 följande:
    Nja, skilj på vänsterpartisters åsikter och KDSD:ares åsikter om vad vänsterpartister tycker.

    Skillnaden är himmelsvidSkrattande

    Och nog är det mer tillförlitligt när Sifo frågar vänsterpartister vad de anser om uppgörelsen än att man utgår från JDSD:s schablonbild av V.

    För övrigt är C-anhängarna de som är mest positiva till uppgörelsen, enligt Sifo - medan KDSD:arna är mest negativa.

    www.svd.se/svd-sifo-uppgorelsen-far-stod-av-v-valjarna
    I neutral anda utgick jag från partiprogrammet. Men det är säkert som du skriver att gemene vänsterväljare alltid önskat skattesänkningar för de rika.
  • FDFMGA
    Jordfräsen skrev 2019-01-14 23:33:09 följande:
    I neutral anda utgick jag från partiprogrammet. Men det är säkert som du skriver att gemene vänsterväljare alltid önskat skattesänkningar för de rika.
    Inte alls.

    Däremot så tror jag att det stora flertalet vänsterpartister anser det fundamentalt att den hjärndödande brunsås som högerpopulister serverar inte blir tillgänglig i regeringskansliet.

    Vänsterpartister i gemen har nog mycket lite till övers för KDSD-politik, vilket visar sig i Sifo-undersökningenSolig
  • Jordfräsen
    FDFMGA skrev 2019-01-15 07:40:23 följande:
    Inte alls.

    Däremot så tror jag att det stora flertalet vänsterpartister anser det fundamentalt att den hjärndödande brunsås som högerpopulister serverar inte blir tillgänglig i regeringskansliet.

    Vänsterpartister i gemen har nog mycket lite till övers för KDSD-politik, vilket visar sig i Sifo-undersökningenSolig
    Det har du såklart rätt i. Men V's val står inte mellan högerpolitik och brunsås. Det står mellan högerpolitik och nyval. V har goda chanser i ett nyval där de står ensamma mot marknadshyror och försämrad anställningstrygghet. Möjligen får de med sig SD i dessa frågor.
Svar på tråden Vi Vänsterpartister. Var lägger vi vår röst nästa val om V släpper igenom denna jävla pissuppgörelsen?