• Hyllemor

    Klädkammaren används som sovalkov. Vad ska jag göra med väggarna?

    Jag bor i en hyrestvåa med min son och för att han ska kunna ha eget rum så har jag mitt sovrum i klädkammaren som är 210 cm bred och 170 cm djup. Jag har just nu en 90-säng (resårbotten utan ben) längst in och en väggfast garderob till vänster om dörren. Det funkar jättebra, men jag vill sätta ben på sängen och framför allt göra något av väggarna som är förfärligt bedrövliga! Frågan är bara vad jag ska göra med dem.


    Väggarna består av gipsskivor med synliga skruvhål, skarvar och en ofantlig mängd plastplugg och mollyplugg. En gång i tiden har man målat över gipsskivorna med en gräddgul nyans. Efter det har någon skruvat upp konsollhyllor hela vägen runt väggen för att efter det måla ett lager (eller kanske snarare ett halvt lager) med beige färg så pass slarvigt att man dels ser den gräddgula nyansen igenom färgen och dels har man lämnat en centimeter utan färg runt dörrkarm, garderob, lister, runt alla hyllor och konsoller.


    Jag fattar ju att jag måste spackla jättemycket, men sedan då? Jag är hela tiden i valet och kvalet kring vad jag ska göra sedan? Måla verkar enklast (för det har jag gjort massor med gånger) men ger ett ganska tråkigt intryck. Jag vill skapa ett rum som är så långt bort ifrån en klädkammare som möjligt. Jag vill ta bort dörren och skapa ett utrymme med wow-effekt som bryter av mot den ganska långa och tråkiga hallen utanför med trägolv och ljusgrå väggar.


    Tanken slog mig också att jag kanske kunde sätta bröstpanel på väggarna, så blir det som en "sängstomme" liksom, för sängstomme har jag inte plats med. Eller så gör jag inte så. Jag vet verkligen inte.


    Tapetsera med easyup-tapet har jag bara gjort en gång. Det var svårt, framför allt för att jag är kort, men med lite hjälp borde det funka. Då är bara frågan vad jag ska ha för tapet. Min budget är inte jättestor.


    Plötsligt slog det mig också att jag kanske kan måla väggarna men bryta av genom att fästa mönstrad vinylplast (på rulle alltså) på väl valda ytor där inne.


    Jag behöver tips och idéer. Alltifrån galna idéer såväl som mer klassiska tankar.


     

  • Svar på tråden Klädkammaren används som sovalkov. Vad ska jag göra med väggarna?
  • Meriall

    Sätt en fondvägg över hela med ngt kul mönster, typ trävägg eller ngt fint.

    Eller enklast - häng lite böljande tyg över väggarna, sätt fast med häftmaskin.

  • FruW85

    Jag hade målat väggarna och kört kalkfärg på en av dom, tycker det ger mer liv istället för att bli sådär "platt" och tråkigt som målat kan bli. Sedan kanske en takskena med tyg över en vägg för att "mjuka uppe" lite så det inte känns så stelt och kalt, beroende på hur möbleringen ser ut?
    Sedan hade jag nog valt en sänggavel, om det får plats. Det borde ju inte ta upp lika mycket som en sängstomme? En tavelvägg kan också vara väldigt fint.


Svar på tråden Klädkammaren används som sovalkov. Vad ska jag göra med väggarna?