• sextiotalist

Epidemi av separationer...

Anonym (Undrande) skrev 2019-01-14 21:55:55 följande:

Maken och jag är 40+ och har varit tillsammans sen 20-årsåldern liksom många i bekantskapskretsen. Nu helt plötsligt så har två av hans närmaste barndomskompisar separerat liksom hans bror. Alla har barn mellan 10-15 år. Är det nån grej att många får för sig att separera i just den här åldern? Det sägs ju att separationer smittar. Har nån här varit med om att det börjat i vänkretsen och sen helt plötsligt har er respektive kommit med samma idé? Några speciella tecken man ska vara vaksam efter?

Inte alls konstigt, dels är det faser som man går igenom och som någon skrev, så när en tar steget, så kanske några andra, som funderat ta steget.
    Anonym (Undrar) skrev 2019-01-16 15:33:55 följande:

Är det bara jag som känner så här men är det nästan alltid kvinnan som vill separera? Känns som kvinnor mera är ute och letar grönare gräs. Väldigt ofta med kollegor från jobbet. Känns som 40 års krisen är mera kvinnligt än manligt.

Att det är kvinnan som ofta tar steget till separation är inget nytt. Men det är ofta mer vanligt att kvinnorna lever ensamma efter en separation än männen.
    Man brukar generalisera (vilket har många undantag), en man väntar till separation tills han hittat något nytt, en kvinna behöver inget nytt för att separera.

• sextiotalist
    Anonym (20) skrev 2019-01-16 15:50:04 följande:
    Det är nog väldigt vanligt att skilja sig eller separera i den åldern.

Dels är 40-års ålder lite av en tid för reflektion och nyorientering och då kanske man inser att förhållandet haltar och man vill vidare. Sen är barnen lite äldre och man tänker att de klarar en separation bättre. Sen är 20 år kanske max vad man orkar leva med en och samma person. 

Separationer smittar väl så till vida att om någon i ens närhet separerar så börjar man tänka över sin egen relation. Om den man känner separerar och mår finemang efteråt kanske man själv får kraft att göra slag i saken. Det är nog sällan man separerar enbart för att nån annan gör det, utan mer att man tänkt tanken lite sådär och när nån annan gör det så tar man tag i saken.

Träffa en ny kan ha samma effekt - man får tummen ur att göra nåt man tänkt på ett tag. Träffar man nån men inte vill lämna så blir det väl otrohet, men vill man lämna så kan en ny förälskelse agera startskott för det oavsett om det sen blir nå¨t långvarigt med den nya eller inte. 

Har hört nånstans att de som skiljer sig har haft det i tankarna av och till i ca 7 år. Så det är sällan en impulshandling, i synnerhet om man har barn och ett helt liv tillsammans. 

Tecken du ska vara uppmärksam på är väl om relation börjar vara tradig och slentrianmässig. Om du eller partnern verkar trivas bättre borta än hemma, någon av er börjar distansera sig från familjen och det gemensamma livet. 
    Tur att det inte gäller alla. Jag överdriver inte om jag säger att de jag har omkring så är det 75% som har relationer som är 25 år och längre (fast de var mellan 25 och 35 när de träffade varandra, så det kan nog spela in).
    Jag och sambon har omkring 25 år tillsammans nu, jag har inte tröttnat på honom, älskar honom lika mycket fortfarande
  • sextiotalist
    Anonym (20) skrev 2019-01-16 15:56:50 följande:
    Det är väl i och för sig ingenting här i livet som gäller alla.

Och egentligen är väl inte heller din personliga bekantskapskrets på något sätt representativ för befolkningen i stort. Oavsett om du överdriver eller inte. 

Trevligt att höra att just du fortfarande trivs med din man. Då är ju allting gott här i världen. Och låt oss hoppas att även han fortsätter att trivas med dig. 
    Och vad har du för belägg att ingen vill leva med någon annan mer  än 20 år.
    Tur att det finns statistik

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Aktenskapen-varar-i-snitt-25-ar/

• sextiotalist
    Zizazi skrev 2019-01-17 12:17:43 följande:
    Du har faktafel igen som vanligt. Fenomenet är väldigt nytt. Under första halvan av 1900-talet var det sällan att kvinnor ville separera.
    Såklart de inte kunde det, under första halvan av 1900-talet så var det få kvinnor som var självförsörjande. Det var dessutom inte helt OK att göra det, kvinnan riskerade att hamna i utanförskap.
    Men nu har det liksom gått 70 år sedan första halvan av 1900-talet, så när jag skriver, inget nytt, så avser jag de senaste 50 åren.

Men redan under sista tredjedelen av 1900-talet, så var det allmänt känt att det var vanligaste att det var kvinnorna som initierade en skilsmässa.
  • sextiotalist
    Zizazi skrev 2019-01-17 12:31:31 följande:
    Ja när staten kom in och började pröjsa kvinnorna ur mäns skattepungar så blev det poppis med skillsmässa och såklart när statsfinansierade bullshit jobs ökade lavinartat.
    Oh my god, du verkar verkligen hata kvinnor och än mer kvinnor som inte är beroende av män.
    Men vi kan avskaffa sjukvården, polisväsendet, militären, skattemyndigheterna etc, eftersom det är statsfinansierade bullshit jobs (eller vilka jobb avser du är bullshit)
  • sextiotalist
    Anonym (Walter) skrev 2019-01-18 11:27:48 följande:

Det här är väl ett ämne som inte precis är raketforskning

Det är väl inget nytt med att en förkrossande majoritet endast lever ihop pga barnen?

Gjorde en rundfrågning på mitt jobb bland kollegorna på samma avdelning (stort företag) och vi är i åldrarna 27-45 och en stor majoritet erkände att de inte varit ihop alls om de inte haft barn och många tillade att det är precis vad som kommer hända när barnen är tillräckligt stora. Ingen tyckte heller att det var konstigt att vara ihop bara för barnens skull.

Tog också upp denna tråd på fikat idag. Nu är de flesta rätt unga, men vi äldre var ense, vi levde ihop med vår partner för att i älskade varandra (och vi äldre har inga hemmavarande barn).

Nu har de flesta av mina vänner passerat tiden med barn och de är ekonomiskt oberoende av varandra (dvs inga deltidsarbetande eller föräldralediga) och paren hänger ihop fortfarande och ja, jag är rätt säker på att de älskar varandra fortfarande.
    Då är man generellt 55+
  • sextiotalist
    Anonym (20) skrev 2019-01-18 12:59:42 följande:
    Fint att ni kan vara så öppna med varandra på ditt jobb. Jag skulle aldrig vara så öppen om något så personligt även om jag är god vän med många av dem jag jobbar med. Möjligen att jag skulle dryfta en sån sak med mina närmaste vänner i slutna sällskap. Men om fråga kom upp på en fikarast med hela arbetsgruppen så skulle jag nog säga att jag var nöjd och glad även om det inte var så till 100%.

Och de flesta verkar ju hålla tyst om sina tankar på separation även inför sin partner så att det kommer som en chock att man andra vill skiljas och egentligen velat det under lång tid. 

Men jag tror också att har man väl klarat de här mest intensiva åren då risken är som störst att man tappar bort sin gemenskap så håller relationen. Risken för skilsmässa är väl som störst under olika former av belastning på relationen som småbarn och liknande. 

Ingen statistik på detta, bara egna reflektioner. 
    vi har rätt högt till tak, det var extra tydligt när en av de yngre killarna på jobbet gick igenom en jobbig separation (inga barn eller så, men en attraktiv lägenhet och två katter), då kunde han vara öppen med vad han kände.

Svar på tråden Epidemi av separationer...