• Anonym (trådstartaren)

tittar era barn på Astrid Lindgren filmer?

tittar era barn på Astrid Lindgren filmer? Jag har fått känslan av att det var vanligare förr och det vore mycket olyckligt om det nu är så att andra barnfilmer/program tagit över barns intresse. Mina barn ska liksom jag få växa upp med Astrid Lingrens filmer, dels för att hon berört så många av oss med sina fantastiska sagor och filmer och dels för att hedra Astrids minne för den fantastiska och älskvärda människan hon var som verkligen slogs för rättvisan och alla människors och djurs värde. All kärlek och respekt till hela världens och sveriges mest älskade författare

• Svar på tråden tittar era barn på Astrid Lindgren filmer?
  • Anonym (Nej)

Absolut inte. Mina barn behöver inte andras skitungar till inspiration, de hittar på tillräckligt med dumheter på egen hand.

• sextiotalist

Sonen tyckte de var obehagliga när han var liten, när han blev större så var det nog bara vi på Saltkråkan som gick hem.

Själv har jag nog inte heller gillat dessa filmer

• Glinda från Oz

Min dotter tittar på Astrid Lindgrens filmer och vi läser hennes böcker i omarbetad version (hon är inte gammal nog för de riktiga) Jag tycker inte det är ovanligare nu, jag tror en del finns på SVT play och jag ser reklam för DVD- erna hela tiden.

• Anonym (trådstartaren)
    Glinda från Oz skrev 2019-01-15 17:46:49 följande:

Min dotter tittar på Astrid Lindgrens filmer och vi läser hennes böcker i omarbetad version (hon är inte gammal nog för de riktiga) Jag tycker inte det är ovanligare nu, jag tror en del finns på SVT play och jag ser reklam för DVD- erna hela tiden.

men är det originalfilmerna? för har sett att det kommit massa dåliga tecknade
  • Anonym (pappa)

Våra ungar har sett alla Astrid Lindgrens filmer, inklusive novellfilmerna och tv-serierna, de har läst alla böckerna och sett flera pjäser. Detta med stor förtjunsning för vissa böcker och mindre för andra böcker. Yngsta är 10 och ser fortfarande några av filmerna och läser vissa böckerna då och då, till och med med kompisar ser hon vissa filmer. Yngsta har också varit mer kritisk och ifrågasättande mot vissa aspekter än syskonen, både när det gäller berättelser och figurporträtt och rena filmtekniska saker. Till exempel så ligger en nyversion av Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio högt på hennes önskelista så saker som ser fåniga ut idag kan se hemska och farliga ut istället. Katla till exempel.

Min syster läser också Astrid Lindgren för sin dotter men dottern är än så länge för liten för att förstå eller uppskatta något, hon är bara 7 månader än så länge.

• Anonym (pappa)
    mumiiin skrev 2019-01-15 20:08:54 följande:

ja

Du fick mig att tänka på en sak. Barnen tittade på och läste Mumin också.
  • Physalis

Jag har inte funderat jättemycket men jag är lite kluven nu när jag tänker på det.

Har lite svårt för vissa aspekter i hennes berättelser. Samtidigt som jag förstår jag den historiska relevansen av hennes arbete.

Det finns dessutom massor av andra fantastiska författare.

Korrekturläser som en kratta
  • Duckan

Hon har sett de flesta filmerna och någon teateruppsättning (Pippi och Saltkråkan som jag kommer på nu).
    Böckerna var hon inte fullt så road av.

• Elin P

Ja min 2-åring älskar Pippi och Emil. Även 7-åringen gillar att titta med lillebror ibland. Och jag läser högt ur Ronja Rövardotter för 7-åringen. Vi såg också nyligen på Karlsson på taket allihopa. Så vi gillar Astrid Lindgren :)

Svar på tråden tittar era barn på Astrid Lindgren filmer?