• Anonym (orolig)

är missbruk ärftligt?

är drogmissbruk ärftligt?

• Svar på tråden är missbruk ärftligt?
  • Anonym (Nja)

Det sägs att alkoholmissbruk kan vara ärftligt men aldrig hört det om andra droger.

• Fjäril kär

Missbruk som sådant är oftast ärftligt men hur det utvecklar sig och vilket missbruk man fastnar i är egentligen beroende på miljö och ren slump.

• Anonym (orolig)
    Fjäril kär skrev 2019-01-15 20:36:15 följande:

Missbruk som sådant är oftast ärftligt men hur det utvecklar sig och vilket missbruk man fastnar i är egentligen beroende på miljö och ren slump.

på vilket sätt är det ärftligt?
  • Anonym (Missbruk)

Jag kommer från en familj med missbruk.

Jag är inte missbrukare utan raka motsatsen. Jag dricker alkohol med måtta. Blir vid trevliga tillfällen och fester. Aldrig känt ett sug efter alkohol.

• Anonym (Ärftligt)

Jag har läst att det är lättare att hamna i beroende om det finns i släkten. Min sons far är alkoholist, även hans farföräldrar och gammelfarfar. Kanske beroende lättare för att de inte blev bakfulla, de kanske tålde mer än andra.

Jag läste om forskning med barn till alkoholister, tvillingar som blivit bortadopterade till olika hem och sådant där.

Jag pratade mycket om den saken med sonen, han har inga problem med alkoholen som tur är.

• Drottningen1970

Ja. Vilket inte innebär att man måste bli missbrukare. Vissa är förprogrammerade att LÄTTARE hamna i missbruk än andra. Handlar både om genetiskt arv och miljö. Missbruket kan handla om droger, alkohol, spel, mat, sex eller whatever. Det är alltså inte en viss substans som man är predestinerad att använda utan ett beteende.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Ärftligt) skrev 2019-01-15 20:49:05 följande:
    Jag har läst att det är lättare att hamna i beroende om det finns i släkten. Min sons far är alkoholist, även hans farföräldrar och gammelfarfar. Kanske beroende lättare för att de inte blev bakfulla, de kanske tålde mer än andra.
    Jag läste om forskning med barn till alkoholister, tvillingar som blivit bortadopterade till olika hem och sådant där.
    Jag pratade mycket om den saken med sonen, han har inga problem med alkoholen som tur är.
    Det har jag med
  • xSpinell

Det finns inget missbruk som är ärftligt .
    Det som du ärver är belöningssystemet som vi har fått för att kroppen
    ska kunna ge dig njutning när du har gjort kroppen något bra

Då svarar kroppen med en injektion an dopamin så du får njuta lite ,
    så vet kroppen att du kommer att göra om det flera gånger sen .

Tänk så finurligt vi är skapta .

• Tecum

Ja det är ärftligt. Det finns en viss gen om indikerar större risk för missbruk.

• EmberEyes
    Tecum skrev 2019-01-15 22:16:42 följande:

Ja det är ärftligt. Det finns en viss gen om indikerar större risk för missbruk.

Precis. Dessutom finns det en viss "ärftlighet" från miljön du exponerats för under uppväxten, vad du blivit indoktrinerad och normaliserad till som sitter kvar i det undermedvetna.
  • Pentra

Ja, det är ärftligt. Men, man behöver fördenskull inte vara slav under sina gener. Även genetik kan ävförändras genom livet, men det innebär ansträngning att vända det till det positiva. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• klyban
    Anonym (orolig) skrev 2019-01-15 20:07:43 följande:
    är drogmissbruk ärftligt?
    Nej, men psykisk ohälsa är.
    hur många meter var det?
Svar på tråden är missbruk ärftligt?