• sextiotalist

    Ingår duschhuvudet?

    Anonym (Freddan) skrev 2019-01-16 10:57:13 följande:

    Om det på visningen av en hyreslägenhet finns ett fint och dyrt duschhuvud i badrummet (obvi...), kommer den då följa med lägenheten om inget annat framkommer? Vad säger reglerna?


    De är inte alls självklart, hyresgästen kan själv bekostat detta duschmunstycke och sätter tillbaka det ursprungliga när han/hon flyttar.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:02:18 följande:
    Inte om du redan varit på visning. Är lägenhetsinnehavaren kvar i lägenheten med sina möbler och annat?
    Såklart man får byta tillbaka, det är en hyresrätt inte en bostadsrätt.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 10:59:49 följande:
    Det ingår. Självklart. Det finns regler att fasta inventarier skall ingå, såsom persienner, gardinstångshållare etc. OCH självklart duschstänger/duschhuvud. 
    Om det är hyresvärdens inventarier. Vi har tagit med oss det som vi satt upp och bekostat själva. I en lägenhet där vi bodde i fanns det inga gardinstånghållare, inga duschstänger och vi bytte ut duschmunstycket (för den var en tråkig plasthistoria) allt detta monterade vi ned och tog med oss, det var vi som satte upp det, vi som hade köpt allt, det var alltså våra saker
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:09:57 följande:
    Jag antar att ni informerade nästa hyresgäst om det, eller att ni monterade ner det innan visning. I så fall är det ju helt ok. Men man kan inte visa en lägenhet, och SEDAN montera ner en massa grejer.
    Den informationsplikten har man inte som hyresgäst. Detta räknas som lösa inventarier enligt jordabalken, eftersom det inte är ägaren till fastigheten som monterat detta.


  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:20:11 följande:
    Folk är ointresserade att ta reda på såna regler. Fasta inventarier tar man inte bort. Som jag skrev ovan, ex.vis persienner. Som säljare, eller avflyttande från hyresrätt, så säger man till exakt vad som INTE kommer lämnas kvar i lägenheten. Dvs: "jag kommer montera bort duschhuvudet. Tvättmaskinen är min personliga och ingår heller inte". SÅ gör man. 
    Men jag börjar backa här. Det är INTE självklart att de lämnar kvar duschhuvudet, eftersom alla människor helt enkelt inte har min rättskänsla. För mig är det "det du ser, det ingår - om jag inte säger annat". Men alla funkar ju inte som jag. 
    Fortfarande så har man som hyresgäst inte den upplysningsskyldigheten. Man kan inte heller som blivande hyresgäst ta det som självklart att allt sådan ingår.
    Har inte hyresvärden bekostat detta och satt upp detta, så tillhör detta inte lägenheten.
    Så ts kan inte förvänta sig att duschmunstycket är kvar.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:25:08 följande:
    Vad bra. Då har den här tråden gjort lite nytta. Säljer man en lägenhet, så kan man ju ta betalt för det man själv investerat och det man lämnar kvar. Men det går ju inte i en hyresrätt.
    Och man behöver inte lämna kvar sådant som inte fanns när man flyttade in.

    Vi kommer ta med oss allt som vi har satt upp, lampor, skåp (ja, vi har ett extra köksskåp). Även det som är väggfast.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:25:08 följande:
    Vad bra. Då har den här tråden gjort lite nytta. Säljer man en lägenhet, så kan man ju ta betalt för det man själv investerat och det man lämnar kvar. Men det går ju inte i en hyresrätt.
    Du får gärna hänvisa var i jordabalken det står att man har informationsplikt gentemot kommande hyresgäst och var det står att man inte får ta ner det som inte tillhör lägenheten.

  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 12:22:06 följande:
    Japp, om lägenheten är tom och man är avflyttad visas den med hyresvärden. Är den inte det, utan inventarier och lösöre finns kvar, så brukar lägenhetsinnehavaren vara med. Inte minst för att skydda sina egna prylar. OCH tala om att "diskmaskinen ingår inte, inte heller duschhuvudet","

    Det är ju inte klokt att man tackar ja till en lägenhet med vissa finesser, och när man sen flyttar in är lägenheten helt avskalad på de finesser man trott ingår. HUR skall en blivande hyresgäst veta vad som är standard hos just den hyresvärden? 
    OK, rent krasst. Vad händer om hyresgästen tar med sig sina egna saker (som du anser ska ingå, jag skriver du, eftersom det finns inget i jordabalken och hyresrättlagen som säger detta), och återställer den i ursprungligt skick. Kan hyresgästen kräva att hyresvärden återställer det som den tidigare hyresgästen tagit med sig (som den inköpt själv och monterat själv), kan hyresvärden stämma den tidigare hyresgästen på detta, som inte ens hyresvärden äger?

    Dvs det finns inget i vare sig hyresrättslagen eller jordabalken som stöder det du påstår.
  • sextiotalist
    Anonym (V) skrev 2019-01-16 13:24:15 följande:
    Precis samma har jag gjort när jag bott i hyresrätt. Det som ingår i en hyresrätt är det som är standard. Visning av hyresrätt kan man som hyresgäst bli tvingad att göra på ganska kort varsel och man är då inte tvingad att ta ned allt man satt upp för att den som kommer ska få se hur det ser ut utan alla ens egna saker.

    De visningar jag haft av de hyresrätter jag bott i har varit på ganska kort varsel och alla våra saker har stått kvar i lägenheten.

    En bostadsrätt hade varit en annan sak.
    exakt och som någon skrev, man behöver inte ens vara hemma om man inte vill. För hyresgästen finns det inget egenvärde att höja standarden och på så vis få ut mer pengar, det är hyresvärdens intresse att lägenheten presenteras som så attraktiv som möjligt. Men hyresvärden kan endast styra över det är hyresvärdens egendom
  • sextiotalist
    Anonym (Freddan) skrev 2019-01-16 13:25:59 följande:

    Så den kan inte krävas tillbaka?


    Nej, inte om det är den förra hyresgästens egendom.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2019-01-16 13:52:19 följande:
    Nej, man kan inte kräva det tillbaka. Fasta inventarier såsom persienner är dock brukligt att man lämnar kvar. Vad jag talar om handlar om god ton. Däremot om man plockat bort en innerdörr etc, så skall denna återställas.Men det är oerhört luddigt. Och har man inte sagt att "detta är mitt duschmunstycke, och det tar jag bort" så bör man inte plocka bort det. 

    Det handlar om god ton. Stora hyresvärdar har regler vad som är brukligt eller ej. 
    Med andra ord, så finns det inga regler om detta och än mindre lagar om detta. Arbetar du med uthyrning av lägenheter eller är det dina egna erfarenheter och dina egna åsikter som står bakom detta.
    Det är helt OK att tycka att det borde vara så, inga problem. Ts frågade om hyresgästen hade skyldighet att lämna kvar det exklusiva duschmunstycket, och svaret är nej, sedan kan du tycka att hyresgästen borde upplyst om detta (eller hyresvärden om hyresgästen inte var närvarande) och borde lämnat kvar det. Men det finns inga krav någonstans och om Fredrik valde denna lägenhet pga duschmunstycket, så valde han lägenheten utifrån fel förutsättningar.
    Han kan inte kräva tillbaka detta munstycke.
  • sextiotalist
    Anonym (Freddan) skrev 2019-01-20 08:04:16 följande:

    Kan en polisanmälan för stöld leda nånstans? där man uppger att förra boenden sa att den följer med lägenheten?


    Nej. Det är ingen stöld, det är inte din egendom. Det är hyresvärdens egendom
Svar på tråden Ingår duschhuvudet?