Anonym (Ola) skrev 2019-01-16 14:03:32 följande:
Enligt hyreslagen finns inga såna skyldigheter helt korrekt, men i mina kontrakt har oftast funnits en rad formulerat någonting i stil med "Hyresgästen förbinder sig att vid uppsägning visa lägenheten för en ny hyresgäst eller om så inte är möjligt tillåta hyresvärden att visa lägenheten" och därmed godkänner man detta vid kontraktsskrivning. Hurvida det är korrekt och laglig att formulera sig så vågar jag inte svara på. Hittar inga exempel på att det prövats rättsligt. Kort och gott har man egentligen inte så många alternativ.
 1. Visa lägenheten när det själv passar en utan värdens inblandning.
 2. Låta hyresvärden visa lägenheten när man själv är hemma (på kontorstid antar jag).
 3. Genom fullmakt godkänna att värden visar lägenheten när man inte är hemma. 
 Många värdar utnyttjar säkert det faktum att de flesta tycker alternativ 1 är smidigare än 2 och 3. 
 Mitt svar handlade mest om att det är ett vanligt sätt att lösa det hela på även om inte alla stött på det.
Japp så har det stått i mina kontrakt också. Jag har inte kunnat säga "nej jag vägrar visa lägenheten med alla mina saker". Det har varit mer en fråga om att "följande veckor kan det komma någon, vi återkommer med namn och tid". 
Utflytten har varit ca 2-3 månader efter flera personer sett lägenheten och någon av dem valde den troligen. Den senaste lägenheten jag bodde i var det 3 månaders uppsägningstid och fem personer kunde komma i fråga att titta på lägenheten under en tvåveckorsperiod när vi hade sagt upp den.