• Anonym (V)

Ingår duschhuvudet?

sextiotalist skrev 2019-01-16 11:06:40 följande:
    Om det är hyresvärdens inventarier. Vi har tagit med oss det som vi satt upp och bekostat själva. I en lägenhet där vi bodde i fanns det inga gardinstånghållare, inga duschstänger och vi bytte ut duschmunstycket (för den var en tråkig plasthistoria) allt detta monterade vi ned och tog med oss, det var vi som satte upp det, vi som hade köpt allt, det var alltså våra saker
    Precis samma har jag gjort när jag bott i hyresrätt. Det som ingår i en hyresrätt är det som är standard. Visning av hyresrätt kan man som hyresgäst bli tvingad att göra på ganska kort varsel och man är då inte tvingad att ta ned allt man satt upp för att den som kommer ska få se hur det ser ut utan alla ens egna saker.

De visningar jag haft av de hyresrätter jag bott i har varit på ganska kort varsel och alla våra saker har stått kvar i lägenheten.

En bostadsrätt hade varit en annan sak.
  • Anonym (V)
    Anonym (....) skrev 2019-01-16 11:40:27 följande:
    En hyresrätt brukar visas av någon representant för hyresvärden och inte av nuvarande hyresgästen. Hyresgästen har inga skyldigheter att informera spekulanter i vilka saker som är dennes privata och som kommer att ersättas av originalutrustningen vid en avflytt.
    I alla de hyresrätter jag bott i har jag som hyresgäst visat runt hur det ser ut. Av hyresvärlden har jag bara fått en tid och ett namn på någon som kommer. Hyresvärden har aldrig varit med.
  • Anonym (V)
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:09:57 följande:
    Jag antar att ni informerade nästa hyresgäst om det, eller att ni monterade ner det innan visning. I så fall är det ju helt ok. Men man kan inte visa en lägenhet, och SEDAN montera ner en massa grejer.
    Hur menar du nu, ska man montera ned gardinstängerna bara för att man på måndagen får veta att på onsdag kommer någon och kolar på lägenheten?

Sedan ska man montera upp dem igen eftersom flytten faktiskt inte är förrän om 2-3 månader... Och så samma grej med någon som vill komma och kolla på torsdagen veckan efter...

Har du någonsin bott i en hyresrätt?
  • Anonym (V)
    Anonym (Freddan) skrev 2019-01-16 13:25:59 följande:
    Så den kan inte krävas tillbaka?
    Nej absolut inte.

Om du är missnöjd med duschmunstycket skulle jag rekommendera dig att köpa ett och byta ut det. Lägg det gamla i förrådet och byt tillbaka när du flyttar.

Just duschmunstycke har jag nog bytt i varje hyreslägenhet jag bott i.

Ibland har jag bott i lite äldre hyreslägenheter och då har gardinstänger funnits trots att det inte står med i kontraktet. Ibland har gardinstänger inte funnits. På ett ställe monterade jag upp gardinstänger och lät de vara kvar när jag flyttade, på ett annat ställe så tog jag med alla gardinstänger jag hade monterat upp.
  • Anonym (V)
    Anonym (Ola) skrev 2019-01-16 14:03:32 följande:
    Enligt hyreslagen finns inga såna skyldigheter helt korrekt, men i mina kontrakt har oftast funnits en rad formulerat någonting i stil med "Hyresgästen förbinder sig att vid uppsägning visa lägenheten för en ny hyresgäst eller om så inte är möjligt tillåta hyresvärden att visa lägenheten" och därmed godkänner man detta vid kontraktsskrivning. Hurvida det är korrekt och laglig att formulera sig så vågar jag inte svara på. Hittar inga exempel på att det prövats rättsligt. Kort och gott har man egentligen inte så många alternativ.
    1. Visa lägenheten när det själv passar en utan värdens inblandning.
    2. Låta hyresvärden visa lägenheten när man själv är hemma (på kontorstid antar jag).
    3. Genom fullmakt godkänna att värden visar lägenheten när man inte är hemma.
    Många värdar utnyttjar säkert det faktum att de flesta tycker alternativ 1 är smidigare än 2 och 3.
    Mitt svar handlade mest om att det är ett vanligt sätt att lösa det hela på även om inte alla stött på det.
    Japp så har det stått i mina kontrakt också. Jag har inte kunnat säga "nej jag vägrar visa lägenheten med alla mina saker". Det har varit mer en fråga om att "följande veckor kan det komma någon, vi återkommer med namn och tid". 

Utflytten har varit ca 2-3 månader efter flera personer sett lägenheten och någon av dem valde den troligen. Den senaste lägenheten jag bodde i var det 3 månaders uppsägningstid och fem personer kunde komma i fråga att titta på lägenheten under en tvåveckorsperiod när vi hade sagt upp den.
  • Anonym (V)
    viseversa skrev 2019-01-16 17:43:15 följande:
    Nej allt som dom nya ägarna köpt efteråt får dom ta med sig. Dock ska dom hu sätta dit ett annat som fingerar. Sen är det inte alla som skulle plocka med sig sånt men inget ni kan räkna med nej.
    Om en hyresgäst lämnar ett lyxigt duschmunstycke kan värden också välja att byta ut det mot ett standard vid genomgången innan den nya flyttar in.

Värden behöver bara tillhandahålla vad som är standard i lägenheten.
Svar på tråden Ingår duschhuvudet?