Ingår duschhuvudet?
Anna60 skrev 2019-01-16 13:52:19 följande:
Nej, man kan inte kräva det tillbaka. Fasta inventarier såsom persienner är dock brukligt att man lämnar kvar. Vad jag talar om handlar om god ton. Däremot om man plockat bort en innerdörr etc, så skall denna återställas.Men det är oerhört luddigt. Och har man inte sagt att "detta är mitt duschmunstycke, och det tar jag bort" så bör man inte plocka bort det. Det handlar om god ton. Stora hyresvärdar har regler vad som är brukligt eller ej.
Vad mer måste man lämna då menar du? Alla möbler? Om jag inte säger "detta är min soffa, den tar jag med mig" så måste jag lämna kvar den till nästa hyresgäst?
Vi bytte bl a gardinstänger och hatthylla när vi bodde i hyres, när folk kom och tittade inte behövde vi säga att det var våra privata ägodelar! När vi flyttade så bytte vi bara tillbaka till standardgrejerna som vi hade lagt i förrådet så länge.
Du måste fatta att det är skillnad på hyreslägenhet och bostadsrätt.
Om man KÖPER något så är det viktigt att få veta vad som ingår i KÖPET eftersom det kan avgöra hur mycket man är beredd att buda.
Men hyres... nej. Tidigare hyresgäst har inga andra skyldigheter än att lämna lägenheten i samma skick som den var i när man flyttade in.