• Anzil

Är det så att man inte kan vara en gentleman nuförtiden? Är det fel att bjuda på middag eller räknas det bara som flört/dejt?

Hej!

All gentleman gest, räknas det som någon form av flört när det kommer ifrån en man. Kan inte man längre bjuda på middag utan att det skall räknas som dejt? Eller har det alltid varit så?

Om en manlig kompis vill att ni skall följa med på hans favorit restaurang som kompisar och han insisterar att bjuda på käket, tar ni allt det som någonting att han är intresserad och vill dejta?

Hur tolkar ni då om det enbart är en ytlig manlig bekant. En människa som bara vill lära känna er som kompis. Blir det fel om han bjuder på middag på en restaurang?

Eller känner man sig kanske bara en obekväm sits om mannen bjuder på käket?

• Svar på tråden Är det så att man inte kan vara en gentleman nuförtiden? Är det fel att bjuda på middag eller räknas det bara som flört/dejt?
  • mumiiin

mannen ska bjuda på restaurang oavsett om det är dejt eller kompisrelation.

• Spagettimonstret

Jag skulle tolka det som en dejt om det bara var vi två och han betalade middagen, speciellt om det gällde en ytlig bekant.
    Att vara en gentleman innebär mycket mer än att bara betala någons middag. Främst handlar det om hänsyn och respekt för andra. Sen tillkommer även en del gester som går ut på att positivt särbehandla kvinnor.

• Anzil
    mumiiin skrev 2019-01-17 20:45:41 följande:

Jo, jag är nästan också en sådan ''vana''. Men vad tycker kvinnorna?

Är du en kvinna eller en man?

Det som vi män är vana vid, kanske är förändrats och kvinnorna kanske idag uppfattar någonting annat vad man gör som var vanligt förut. Det kanske idag tolkas som att vi vill dejta, flörta och/eller är intresserade.

Alternativ: Kvinnorna kanske skulle finna det obekvämt om mannen betalar för käket. Det kanske känns som att kvinnan inte har pengar. Eller vad som helst, idag kanske det uppfattas annorlunda med sådana gester, än vad det gjorde föe tio-tjugo år sedan.

• Spagettimonstret
    mumiiin skrev 2019-01-17 20:45:41 följande:

Jag håller inte med. Den "regeln" uppstod på tiden då mannen agerade familjeförsörjare medan kvinnan förväntades ta huvudansvar för hem och barn och inte förväntades ha egen inkomst i paritet med mannens.
    Om mannen däremot är den som tar initiativ till en dejt så tycker jag att han ska betala.
  • Anzil
    Spagettimonstret skrev 2019-01-17 20:55:11 följande:

Jag skulle tolka det som en dejt om det bara var vi två och han betalade middagen, speciellt om det gällde en ytlig bekant.
    Att vara en gentleman innebär mycket mer än att bara betala någons middag. Främst handlar det om hänsyn och respekt för andra. Sen tillkommer även en del gester som går ut på att positivt särbehandla kvinnor.

Berätta mer om det där med positiva särbehandling mot kvinnor. Är det någonting bra eller någonting dåligt?

Känns det som att mannen är intresserad eller känns det bra att han gör sådana saker?
  • Anzil
    Spagettimonstret skrev 2019-01-17 20:57:49 följande:
    Jag håller inte med. Den "regeln" uppstod på tiden då mannen agerade familjeförsörjare medan kvinnan förväntades ta huvudansvar för hem och barn och inte förväntades ha egen inkomst i paritet med mannens.
    Om mannen däremot är den som tar initiativ till en dejt så tycker jag att han ska betala.
    Nu handlande dock inte om frågan om vad man skall göra vid en dejt.

Men du kanske poängterade att OM det nu gäller att det rör sig om en dejt, då SKALL mannen betala för sig.

Men i övrigt skall mannen inte göra sådana saker.
  • mumiiin
    Anzil skrev 2019-01-17 20:57:46 följande:

Det som vi män är vana vid, kanske är förändrats och kvinnorna kanske idag uppfattar någonting annat vad man gör som var vanligt förut. Det kanske idag tolkas som att vi vill dejta, flörta och/eller är intresserade.

Alternativ: Kvinnorna kanske skulle finna det obekvämt om mannen betalar för käket. Det kanske känns som att kvinnan inte har pengar. Eller vad som helst, idag kanske det uppfattas annorlunda med sådana gester, än vad det gjorde föe tio-tjugo år sedan.

jag är kvinna och tycker att det är omanligt när männen inte är gentlemän. Dom allra flesta kvinnor drar sig till gentlemän det är därför många kvinnor gillar utländska män för att dom är av den kulturen att dom ska vara gentlemän vilket många svenska män helt har tappat och hakar upp sig på sitt "jämställdhetssnack" hela tiden som inte alls ens har något med saken att göra.
  • Fiona M
    Anzil skrev 2019-01-17 20:57:46 följande:

Var inte du ganska ung?

Jag har aldrig varit bekväm med att bli bjuden om det inte är en relation där jag har möjlighet att bjuda tillbaka, så det i princip jämnar ut sig.

Att bjuda kan vara en trevlig hest, men har inget med kön att göra.
  • Spagettimonstret
    Anzil skrev 2019-01-17 20:59:07 följande:
    Berätta mer om det där med positiva särbehandling mot kvinnor. Är det någonting bra eller någonting dåligt?

Känns det som att mannen är intresserad eller känns det bra att han gör sådana saker?
    Saker som att hålla upp dörren för kvinnan, skjuta ut och in stolen när hon ska sätta sig (om man äter middag ihop - praktiskt om hon har långklänning på finmiddag), bära saker åt henne. Jag brukade uppskatta detta som yngre, men sen hamnade jag i en väldigt sexistisk arbetsmiljö (typ en byggarbetsplats) ett tag där männen knappt trodde att jag kunde lyfta ett finger på grund av mitt kön, ville göra allt hårt arbete själva och hålla mig utanför. Sen dess vill jag inte låta män bära mer än mig... Så har inget entydigt svar där. Man får väl läsa av lite hur det uppfattas (om man som man är bekväm att agera på det sättet alltså). Har alltid stört mig på när männen säger "damerna först" - lite som att de vill bli klappade på huvudet för din gest.

Ett exempel på gentlemannatänk som jag (fortfarande) gillar är något vi fick inbankat på en danskurs - damen har alltid rätt. Att det är herrens uppgift att anpassa sig och få dansen att flyta på. Det tycker jag är ett sympatiskt sätt som även kan tillämpas i relationer (inom rimliga gränser). Har inom pardans stött på mer erfarna herrar som på ett mästrande sätt ska rätta till en när de anser at man "gör fel" - inte uppskattat.
  • nytt eller gammalt

Jag tycker det är självklart att man betalar för sin mat...har alltid tyckt det känns mest bekvämt, kompis eller dejt spelar ingen roll. (Är kvinna, 45 år)Om jag är i en relation är det vanligaste att en betalar allt på restaurangen och att det jämnar ut sig i längden.

Jag förstår inte alls det där med att mannen ska betala. Men så har jag aldrig varit i en ekonomiskt underlägsen situation heller, kanske resonerar man annorlunda i sånt fall.

Svar på tråden Är det så att man inte kan vara en gentleman nuförtiden? Är det fel att bjuda på middag eller räknas det bara som flört/dejt?