• Sessan101

    Får familjehem berätta för okända vilka de haft som placerade?

    Som rubriken lyder. Får ett familjehem berätta för människor som det inte rör, eller gör någon nytta att berätta för, berätta att en viss person varit tidigare placerad?

  • Svar på tråden Får familjehem berätta för okända vilka de haft som placerade?
  • Bibbidi

    Ja det får de göra.

    Familjehemsföräldrar omfattas inte av någon sekretessbestämmelse i vare sig socialtjänstlagen (2001:453) (SoL) eller offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) och har således heller ingen lagstadgad tystnadsplikt.

  • Sessan101
    Bibbidi skrev 2019-01-18 01:18:44 följande:

    Ja det får de göra.

    Familjehemsföräldrar omfattas inte av någon sekretessbestämmelse i vare sig socialtjänstlagen (2001:453) (SoL) eller offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) och har således heller ingen lagstadgad tystnadsplikt.


    Det där stämmer dock inte. De får inte yttra sig om uppdraget mer än nödvändigt.
  • Deceree1

    Jag säger ff inte namnen på de ungdomar jag har haft genom socialtjänsten och det är ganska många år sen nu. Det sitter väl i ryggmärgen.

  • Ekolan

    Ja, även logiskt sett så borde de ju få göra det. Barnen ska ju vårdas om som deras egna typ. Med fortsatt vanlig skolgång och föräldramöten osv. Vore konstigt att smyga med det.. Som om man skulle gömma undan det faktum att man har en extra familjemedlem.

  • Sessan101
    Ekolan skrev 2019-01-18 08:16:09 följande:

    Ja, även logiskt sett så borde de ju få göra det. Barnen ska ju vårdas om som deras egna typ. Med fortsatt vanlig skolgång och föräldramöten osv. Vore konstigt att smyga med det.. Som om man skulle gömma undan det faktum att man har en extra familjemedlem.


    Ifall man pratar om den placerade i skolan, men en vän så vet jag att det är så. Man får inte berätta mer än nödvändigt dock.

    Min fråga i tråden var dock inte så. Ifall familjehemmet pratar med någon den inte känner, t ex bara skriver med någon på någon sida online, då får man väl inte nämna namn
  • Sessan101
    Deceree1 skrev 2019-01-18 08:13:42 följande:

    Jag säger ff inte namnen på de ungdomar jag har haft genom socialtjänsten och det är ganska många år sen nu. Det sitter väl i ryggmärgen.


    Men får man springa runt och berätta för folk att ?den där har jag haft placerad den tiden och så länge bodde den?

    Känns ju som att man inte borde få göra det, personer det inte rör och det inte ens är aktuellt
  • Deceree1
    Sessan101 skrev 2019-01-18 09:39:38 följande:

    Men får man springa runt och berätta för folk att ?den där har jag haft placerad den tiden och så länge bodde den?

    Känns ju som att man inte borde få göra det, personer det inte rör och det inte ens är aktuellt


    Nej det tror ja inte att man får. När man tillträder tjänst eller uppdrag skriver man ju på sekretessavtal.

    Man får väl ha lite förnuft själv o fatta att man inte springer runt o pratar om sånt. Det är helt oetiskt o finns ingen som helst anledning. Det måste ju finnas annat att prata om. Det är oansvarigt och kränker den inblandade.
  • Sessan101
    Deceree1 skrev 2019-01-18 11:03:12 följande:

    Nej det tror ja inte att man får. När man tillträder tjänst eller uppdrag skriver man ju på sekretessavtal.

    Man får väl ha lite förnuft själv o fatta att man inte springer runt o pratar om sånt. Det är helt oetiskt o finns ingen som helst anledning. Det måste ju finnas annat att prata om. Det är oansvarigt och kränker den inblandade.


    Precis. Tycker att det måste gå under sekretess
  • bra03

    Som kontaktfamilj i mon kommun omfattas man inte av sekretess frågade om jag skulle skriva på men det ingick inte


    Deceree1 skrev 2019-01-18 11:03:12 följande:

    Nej det tror ja inte att man får. När man tillträder tjänst eller uppdrag skriver man ju på sekretessavtal.

    Man får väl ha lite förnuft själv o fatta att man inte springer runt o pratar om sånt. Det är helt oetiskt o finns ingen som helst anledning. Det måste ju finnas annat att prata om. Det är oansvarigt och kränker den inblandade.


  • Jw83
    Sessan101 skrev 2019-01-18 00:25:05 följande:

    Som rubriken lyder. Får ett familjehem berätta för människor som det inte rör, eller gör någon nytta att berätta för, berätta att en viss person varit tidigare placerad?


    Familjehem har ingen sekretess utan kan berätta och skriva om barnen på samma sätt som en vanlig förälder kan göra om sitt biologiska barn.

    Familjehemmets uppgifter är dock skyddade. Sekretess gäller kring familjehemmets arvode och akt.
Svar på tråden Får familjehem berätta för okända vilka de haft som placerade?