• Anonym (Ts)

Kronan sulky s

Hej! Är det någon som har/har haft Kronan sulky s och vill dela med sig av vad ni tycker om den samt vilken åkpåse som passar till den? Vi måste köpa ny vagn till vår 2,5åring eftersom hon vuxit ur sin gamla som hade mycket kort sittdjup. Vi behöver en smidig vagn som går att lasta lätt i bil utan att ta hela utrymmet och den ska användas främst i stan men även lite i motionsspår och liknande, därför verkar Kronan sulky passa oss. Tittar även på Nordic crown sulky och Crescent compact air så har någon erfarenhet av dem så skriv gärna vad ni tycker.

• Svar på tråden Kronan sulky s
  • BuoBä

Jag har en Sulky/S och är nöjd med den. Dottern är snart 3 och ca 1m lång, och hon sitter bra i den och kan ligga raklång. Den rullar lätt och kan svängas runt med en hand. Jämfört med den äldre Emmaljungan jag hade förut tar sulkyn upp ingen plats alls i bagaget.

Jag irriterar mig på 2 saker:

1. Framhjulen är jättesvåra att pumpa, det är trångt, knöligt och är man inte jättesnabb hinner luften pysa ut medan man tar loss pumpen. Möjligt att det vore lättare med en annan pump, men jag har provat 3 olika.

2. "Knapparna" för att ta loss framhjulen med är perfekta att sätta fötterna på för ett längre barn, och då kommer det givetvis in sand och smuts i den mekanismen.

Angående åkpåse så har jag ingen erfarenhet, men i och med att sitsen är ganska djup så behöver man troligen en påse som är rätt lång, om den ska gå upp över huvudet. Annars finns ju Kronans fotsack, om det främst är extra vind-/snöskydd man vill ha.

• Anonym (K)

Vi är också väldigt nöjda med vår Kronan sulky s. Vi har aldrig använt åkpåse till den utan köpte en vatten- och vindtät footsack (inte Kronans egna) som är fleecefodrad och går att vika upp så att bara huvudet sticker fram. Om sonen på 2,5 år ska sitta i den utan overall en längre tid kompletterar vi med en tjock ullfilt i footsacken vilket funkar väldigt bra.

• Anonym (Ts)

Tack för era svar! Det låter ändå bra. Vi hoppas att detta blir vår sista vagn så att hon inte behöver vagn när hon har växt ur den. Hon är bara 87cm nu så då borde det funka ett bra tag till? Hur upplever ni att varukorgen är? Har läst att många tycker den är för liten. Men vi brukar inte storhandla med vagn utan använder mest korgen till extrakläder och lite matsäck. Hur liten är den? Det är annars viktigare för oss att vagnen är liten ihopfälld än att att varukorgen är stor som verkar vara skillnaden mellan de vi tittar på.

• Anonym (K)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-20 19:46:38 följande:

Tack för era svar! Det låter ändå bra. Vi hoppas att detta blir vår sista vagn så att hon inte behöver vagn när hon har växt ur den. Hon är bara 87cm nu så då borde det funka ett bra tag till? Hur upplever ni att varukorgen är? Har läst att många tycker den är för liten. Men vi brukar inte storhandla med vagn utan använder mest korgen till extrakläder och lite matsäck. Hur liten är den? Det är annars viktigare för oss att vagnen är liten ihopfälld än att att varukorgen är stor som verkar vara skillnaden mellan de vi tittar på.

Varukorgen är liten, det är ett minus. Men vi får plats med en tygpåse med ombyte och hopfällbar potta utan problem. Har vi mellis med, typ dricka och nån frukt/macka, får det plats också men ingen jättematsäck. Vi har köpt till en nätpåse att ha på handaget och det är toppen. Då får det plats lite mer och påsen är inte i vägen när man går
  • BuoBä

Jag har inga problem med varukorgens storlek. Jag har klämt ner en Baby Björn-potta, en påse med ombyte på sidan och kilat fast en liten kylväska ovanpå. Jag har en barnvagnskrok till handtaget också, där kan man hänga en lättare matsäcksväska om det behövs.

Den tidigare omnämnda Emmaljungan hade en större varukorg, men med framåtvänd sittdel var den helt hopplös att komma åt så den gick nästan inte att utnyttja ändå.

• Anonym (Ts)

Tack för svaren. Bra tips det där med nätkasse eller krok. Har jag inte tänkt på men det ska vi skaffa. Det blir nog en Kronan :).

Svar på tråden Kronan sulky s