• Anonym (Läskigt)

Får ingen kontakt med hans blick

Har en vän som även när han tittar en rakt i ögonen så har han som döda fiskögon. Man får liksom ingen kontakt och dom utstrålar ingen värme, glädje, kyla, ingenting. Det känns väldigt konstigt att se på honom när man inte connectar överhuvudtaget med blicken och han inte kan förmedla några känslor alls med blicken. Jag tror att psykopater har samma blick och ögon. Känner du någon som har samma döda blick som inte går att få kontakt med?

• Svar på tråden Får ingen kontakt med hans blick
  • Meriall

Jag har aldrig sett ngt liknande förutom på blinda som alltså inte själva ser tillbaka. Låter läskigt.

Kanske han inte ser dig (för att han är någon annanstans i tankarna)? Eller är det alltid så med honom?

• Anonym (...)

En narcissist jag känner har en sån blick. Oftast fick man ingen ögonkontakt alls. Kanske var han medveten om den..

• Anonym (Läskigt)
    Meriall skrev 2019-01-20 20:31:27 följande:
    Jag har aldrig sett ngt liknande förutom på blinda som alltså inte själva ser tillbaka. Låter läskigt.

Kanske han inte ser dig (för att han är någon annanstans i tankarna)? Eller är det alltid så med honom?
    Det är alltid så med honom och andra som känner honom säger samma sak.
    Meriall skrev 2019-01-20 20:31:56 följande:
    Vet en som förmodligen är psykopat och han har inte såna ögon.
    Man brukar prata om att psykopater har såna ögon som min vän. Hur mycket det stämmer sen har jag ingen aning om.
    Anonym (...) skrev 2019-01-20 20:54:43 följande:
    En narcissist jag känner har en sån blick. Oftast fick man ingen ögonkontakt alls. Kanske var han medveten om den..
    Menar du att den du känner inte ser dig i ögonen alls eller att det känns som att du inte får någon kontakt fast ni ser varann i ögonen?

• Anonym (klara)

Jag har nog lite så, ''döda ögon''. Har hört från olika personer att det är ''svårt att avläsa mitt uttryck'', ''obehaglig blick'', att jag är ''frånvarande fast jag tittar i ögonen'', som att jag ser förbi folks blick på nåt sätt, osv. 

Jag vet inte om det har med saken att göra men jag är lite udda socialt, kanske lite drag av autism eller liknande. Har problem med ''värme'', känslor och så, är mer ''kall''.

• Anonym (ja)

Jag känner en som har sådana ögon. Han är verkligen inte psykopat, men har en "släng" av aspergers syndrom (har gjorde aldrig färdigt utredningen) Dessutom ser han väldigt illa (han har glasögon men ser mycket dåligt även med dem på) Jag upplever att hans ögon har blivit lite mer "läskiga" ju sämre han har börjat se genom åren och då var det inte lätt att se honom i ögonen tidigare heller. 

• Anonym (FdX)

Rättspsykiatrin kom fram till att jag har starka psykopatiska drag en gång i tiden men tillräckligt normal för att få fängelse.

Jag har oskyldiga, varma och snälla ögon.

• tankfull
    Anonym (Läskigt) skrev 2019-01-20 16:57:21 följande:

Har en vän som även när han tittar en rakt i ögonen så har han som döda fiskögon. Man får liksom ingen kontakt och dom utstrålar ingen värme, glädje, kyla, ingenting. Det känns väldigt konstigt att se på honom när man inte connectar överhuvudtaget med blicken och han inte kan förmedla några känslor alls med blicken. Jag tror att psykopater har samma blick och ögon. Känner du någon som har samma döda blick som inte går att få kontakt med?

Vissa droger ger döda hajögon. Kanske är han påverkad av något. Om han vrider på huvudet, följer blicken med normalt eller är det som att den sackar efter lite?
  • Anonym (Hobbypsykologen)

Spontant tänker jag att det inte är psykopati. Just för att psykopater är enormt duktiga på att få en att känna att man konnektar. Dom använder blicken på ett väldigt knstensivt sätt och bryter inte ögonkontakt även när de borde.

Kan däremot vara någon annan störning, nån form av dossosiativ personlighetsstörning. Där man faktiskt inte är riktigt i nuet. Tex Depersonalization/Derealization Disorder

Ja nu är jag ute på farligt vatten... hobbyspykolog å allt lol Min poäng än att jag tror inte det är psykopati eller sociopati.

• Anonym (AS)

Jag har en vän som brukar kalla det den döda blicken och referera till asperger/autism. Ja, och sig själv faktiskt :/ Hen har autism, flera släktingar också. Jag håller med om "blicken" och brukar kunna plocka säkert hälften av alla aspergare i omgivningen på blicken. Har familjemedlemmar med autism och arbetar med det.

• Magda97

Jag har aldrig ögonkontakt... Har autism eller highly sensitive, vetefan.

• Nimzay

Han har ingen form av personlighetsstörning tror, typ schizoid eller typ nåt sånt? Nu vet jag visserligen inte alls om personer med schizoid personlighetsstörning har någon särskild slags blick. Men det var hursomhelst det första jag kom att tänka på när jag läste din trådstart?

Hur är den här personen i övrigt i sitt beteende och personlighet? Verkar han ?störd? på något vis eller snarare relativt normal i sitt beteende? Tror du han skulle kunna ha (drag av) någon udda eller excentrisk personlighetsstörning? Eller är det i så fall mer psykopat han passar in på, jag menar eftersom du själv nämnde det? Eller tror du typ att han kan ha svårigheter inom autismspektrat eller nåt sånt? Eller tror du typ att han kanske ser väldigt dåligt? Eller tror du kanske han kan ha varit påverkade av något (typ droger eller liknande) de gånger du försökt möta hans blick? Påverkade människor kan ju ha ganska skumma ögon tänker jag, och kan ju exempelvis pga just detta vara ganska läskiga att träffa på.

Och som svar på din fråga om jag känner någon med sådan blick, nej det tror jag inte. Tror inte jag har träffat någon med sån blick alls efter vad jag kan komma ihåg. För nu tittar jag överhuvudtaget knappt människor i ögonen så jag vet ju dock inte om jag är rätt människa att lägga märke till sånt. Fast tror dock faktiskt att jag rädd snabbt hinner uppfatta och få en viss upplevelse av en persons blick ganska snabbt och lätt, bara av att se personen i ögonen någon halv sekund typ eller typ snarare rätt ut sagt utan att ens möta personens blick helt och hållet - och, har som sagt vad jag kan minnas inte lagt märke till något sådant som du beskriver faktiskt. För övrigt har jag träffat på en hel del personer som jag skulle kunna tippa på att har haft typ narcissistiska och psykopatiska drag, och dessa har vad jag kan minnas INTE haft sådan blick som du beskriver - snarare tvärtom i så fall, har jag nog då i själva verket upplevt det som att dessa haft ganska uttrycksfulla blickar, exempelvis fulla av förakt, nonchalans, hat, nedlåtande...etc. Fast riktigt äkta fullblodspsykopater kan kanske dock han den typen av blick som du beskriver, det är ju möjligt, fast en sådan vet jag inte riktigt om jag har träffat.

Sen vet jag ärligt talat inte om jag själv kanske i själva verket har lite sådan blick som du beskriver, hehe. Har nästan faktiskt känts som så ibland, att folk typ ryggar undan av min blick...!? Vet inte riktigt varför, och det kanske bara är inbillning egentligen, men hursomhelst har jag kände det så vid vissa tillfällen. Är faktiskt delvis därför jag oftast undviker ögonkontakt med folk (förutom pga av att jag är väldigt, väääldigt blyg samt har vissa ganska stora svårigheter med det sociala då), dvs för att jag känt det lite som att folk reagerat så vid vissa tillfällen.

Svar på tråden Får ingen kontakt med hans blick