Han har ingen form av personlighetsstörning tror, typ schizoid eller typ nåt sånt? Nu vet jag visserligen inte alls om personer med schizoid personlighetsstörning har någon särskild slags blick. Men det var hursomhelst det första jag kom att tänka på när jag läste din trådstart?
Hur är den här personen i övrigt i sitt beteende och personlighet? Verkar han ?störd? på något vis eller snarare relativt normal i sitt beteende? Tror du han skulle kunna ha (drag av) någon udda eller excentrisk personlighetsstörning? Eller är det i så fall mer psykopat han passar in på, jag menar eftersom du själv nämnde det? Eller tror du typ att han kan ha svårigheter inom autismspektrat eller nåt sånt? Eller tror du typ att han kanske ser väldigt dåligt? Eller tror du kanske han kan ha varit påverkade av något (typ droger eller liknande) de gånger du försökt möta hans blick? Påverkade människor kan ju ha ganska skumma ögon tänker jag, och kan ju exempelvis pga just detta vara ganska läskiga att träffa på.
Och som svar på din fråga om jag känner någon med sådan blick, nej det tror jag inte. Tror inte jag har träffat någon med sån blick alls efter vad jag kan komma ihåg. För nu tittar jag överhuvudtaget knappt människor i ögonen så jag vet ju dock inte om jag är rätt människa att lägga märke till sånt. Fast tror dock faktiskt att jag rädd snabbt hinner uppfatta och få en viss upplevelse av en persons blick ganska snabbt och lätt, bara av att se personen i ögonen någon halv sekund typ eller typ snarare rätt ut sagt utan att ens möta personens blick helt och hållet - och, har som sagt vad jag kan minnas inte lagt märke till något sådant som du beskriver faktiskt. För övrigt har jag träffat på en hel del personer som jag skulle kunna tippa på att har haft typ narcissistiska och psykopatiska drag, och dessa har vad jag kan minnas INTE haft sådan blick som du beskriver - snarare tvärtom i så fall, har jag nog då i själva verket upplevt det som att dessa haft ganska uttrycksfulla blickar, exempelvis fulla av förakt, nonchalans, hat, nedlåtande...etc. Fast riktigt äkta fullblodspsykopater kan kanske dock han den typen av blick som du beskriver, det är ju möjligt, fast en sådan vet jag inte riktigt om jag har träffat.
Sen vet jag ärligt talat inte om jag själv kanske i själva verket har lite sådan blick som du beskriver, hehe. Har nästan faktiskt känts som så ibland, att folk typ ryggar undan av min blick...!? Vet inte riktigt varför, och det kanske bara är inbillning egentligen, men hursomhelst har jag kände det så vid vissa tillfällen. Är faktiskt delvis därför jag oftast undviker ögonkontakt med folk (förutom pga av att jag är väldigt, väääldigt blyg samt har vissa ganska stora svårigheter med det sociala då), dvs för att jag känt det lite som att folk reagerat så vid vissa tillfällen.