• Anonym (Broccoli)

Försvinner ALL näring om man kokar broccoli för länge?

Jag har haft som vana att koka broccoli och potatis i samma kastrull, vilket innebär att broccolin kokar lika länge som potatisen, ett bra tag alltså. Men nu har jag läst att broccolin tappar sin näring om man kokar den för länge...

Det jag undrar dock, som jag inte hittat någon exakt fakta kring, är om precis ALL näring försvinner ur broccolin om den kokats för länge och allt vatten hälls bort? Eller finns det några nyttigheter som överlever trots överkokning?

• Svar på tråden Försvinner ALL näring om man kokar broccoli för länge?
  • Anonym (Praktisk)

Sl@ng in broccolin pä slutet av kokningen.

• Mascaraklumpar

De vattenlösliga vitaminerna förstörs av värmen eller urlakas delvis av kokningen, medan tex fiberinnehållet kvarstår. Om det är ett problem eller inte beror på vad du äter i övrigt. Utgör broccolin bara en mindre del av de grönsaker (och frukt) du får i dig på en vecka så är det antagligen inget du behöver tänka på, men är det din enda c-vitaminkälla så kan det nog vara bra att dra ned på koktiden.

• Drottningen1970

Varför gör du ens så? Sladdrig broccoli blir ju ingen glad av. Varför inte bara lägga i broccolin de sista 7 minuterna?

• Anonym (Broccoli)
    Drottningen1970 skrev 2019-01-20 19:01:06 följande:

Varför gör du ens så? Sladdrig broccoli blir ju ingen glad av. Varför inte bara lägga i broccolin de sista 7 minuterna?

Jag har varit lite bekväm av mig, lagt i potatis morötter o broccoli o satt på klockan o gått o gjort nåt annat typ tills klockan ringer o allt är klart. Men jag kanske borde sätta klockan på 7 min o hämta upp broccolin.
  • Anonym (Broccoli)
    Mascaraklumpar skrev 2019-01-20 18:42:13 följande:

De vattenlösliga vitaminerna förstörs av värmen eller urlakas delvis av kokningen, medan tex fiberinnehållet kvarstår. Om det är ett problem eller inte beror på vad du äter i övrigt. Utgör broccolin bara en mindre del av de grönsaker (och frukt) du får i dig på en vecka så är det antagligen inget du behöver tänka på, men är det din enda c-vitaminkälla så kan det nog vara bra att dra ned på koktiden.

Men försvinner t ex antioxidanter?
  • kioskvältare
    Anonym (Broccoli) skrev 2019-01-20 19:06:59 följande:
    Jag har varit lite bekväm av mig, lagt i potatis morötter o broccoli o satt på klockan o gått o gjort nåt annat typ tills klockan ringer o allt är klart. Men jag kanske borde sätta klockan på 7 min o hämta upp broccolin.
    Nej, snarare lägga i broccolin när det är 7 minuter kvar.

Förstår ändå inte hur man vill äta sönderkokta grönsaker? Det är ju inte bara att det förlorar näring, det är ju osmakligt också?
  • Drottningen1970
    Anonym (Broccoli) skrev 2019-01-20 19:06:59 följande:

Låter väldigt krångligt att fiska upp broccolin efter 7 minuter. Låt potatisen koka tills det är 7 minuter kvar och SEN lägger du i broccolin så är allt klart samtidigt.
  • Drottningen1970

[quote=79380185][quote-nick]Pope Joan II skrev 2019-01-20 19:21:29 följande:[/quote-nick]3 minuter räcker.[/

Beror ju på hur stora buketter man har.

• Pope Joan II
    Drottningen1970 skrev 2019-01-20 19:23:27 följande:

[quote=79380185][quote-nick]Pope Joan II skrev 2019-01-20 19:21:29 följande:[/quote-nick]3 minuter räcker.[/

Beror ju på hur stora buketter man har.

Förvisso gör det det, men 7-minutersbuketter går emot allt förnuft.
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Broccoli) skrev 2019-01-20 19:07:55 följande:
    Men försvinner t ex antioxidanter?
    Antioxidanter i broccoli är framför allt c-vitamin, så ja det gör de. Men äter du bra i övrigt så får du fortfarande antagligen i dig tillräckligt av vitaminet, och då har det sannolikt inte så stor betydelse.

Allra bäst är det att äta råa grönsaker, men är alternativet överkokt broccoli eller ingen broccoli alls så är den överkokta bättre.
  • Anonym (Broccoli)
    Mascaraklumpar skrev 2019-01-20 19:28:03 följande:
    Antioxidanter i broccoli är framför allt c-vitamin, så ja det gör de. Men äter du bra i övrigt så får du fortfarande antagligen i dig tillräckligt av vitaminet, och då har det sannolikt inte så stor betydelse.

Allra bäst är det att äta råa grönsaker, men är alternativet överkokt broccoli eller ingen broccoli alls så är den överkokta bättre.
    Jaha, men då kan jag ju äta en apelsin eller paprika som kompensation ifall de blir överkokta.
  • Drottningen1970
    Pope Joan II skrev 2019-01-20 19:25:50 följande:

Förvisso gör det det, men 7-minutersbuketter går emot allt förnuft.

TS verkar ju gilla välkokta dock..
  • Pope Joan II
    Drottningen1970 skrev 2019-01-20 19:50:26 följande:

Provocerande nog tycks det förhålla sig på det viset.
  • Anonym (Jösses)

Tynd att allt nyttigt försvinner när man kokar förlänge, jag är en sån som älskar överkokt grönsaker. Gillar inte när dom är hårda i mitten. Usch!

• Anonym (Broccoli)
    Drottningen1970 skrev 2019-01-20 19:50:26 följande:
    Mjo jag gillar när maten är väl genomkokt... Och ibland glömmer jag bort tiden och då blir den VÄLDIGT genomkokt, för mycket för min smak t.o.m. 
  • Anonym (Broccoli)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-01-20 20:00:28 följande:

Tynd att allt nyttigt försvinner när man kokar förlänge, jag är en sån som älskar överkokt grönsaker. Gillar inte när dom är hårda i mitten. Usch!

Ja det är himla synd!
Svar på tråden Försvinner ALL näring om man kokar broccoli för länge?