• sextiotalist

vagn vid 4,5

Anonym (.) skrev 2019-01-21 15:04:48 följande:

ja men så är det väl med dagens barn, för bortskämda och lata för att kunna gå i några minuter. Skulle inte bry mig om jag såg det, bryr mig mer om hur dagens barn är och är orolig för utvecklingen.

Jag misstänker att du aldrig använder bilen för att hämta dina barn, du går självklart var du än ska, använder inte cykel eller bil någonsin?

Vet du, man får vara lat och bekväm för att få vardagen att fungera, man får göra smarta lösningar.
    Ja, människan är av naturen lat, annars hade vi inte uppfunnit alla dessa hjälpmedel som gör vardagen så mycket lättare för oss.

Till sonen hade vi vagn till och från tills han var drygt fyra, tja, han springer som 20+are en mil utan problem, är i väldigt god fysisk vigör.
  • sextiotalist

Självklart, dessutom kan man, när barnet har spring i benen, använda den som transport för att kassar och väskor. En del tar barnen i cykelvagn, andra på cykel, en del tar bilen, varför inte använda vagnen?

• sextiotalist
    Anonym (Anna) skrev 2019-01-21 15:20:45 följande:

Skulle aldrig köra min 4,5 åring i vagn, barn behöver motion. Jag cyklar med henne i cykelstol.

Jag anar en viss ironi ;). För visst får barnet lika mycket motion bak på cykel som sittande i en vagn :)
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2019-01-21 15:22:09 följande:
    jag använder bil och cykel ganska ofta men mina barn kommer inte få ha iPhone och iPads som dagens barn har och dom ska få promenera och spela vanliga spel och inte spel på någon jävla mobiltelefon. Ja man kan inte direkt jämföra en 20+ are med ett barn född under 2000 talet som mer eller mindre föds med en iPad i handen. Är själv född under 90 talet och tillhör den sista generationen som växte upp utan iPad och fri tillgång till Internet.
    Du har alltså inga barn, så du har aldrig hämtat ett trött barn en eftermiddag, släpat på påsar med ombyteskläder, dina egna saker, en fyraåring som står och stampar av ilska och trötthet efter 200 meter.

När du får barn, så kommer IPhone och Ipad vara stenålder så det kommer vara annat som barnen suktar efter.
    Jag tycker också det är viktigt att barn (och vuxna) ska röra på sig, men hem från dagis, det är inte då jag skulle ta den striden.
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2019-01-21 15:32:57 följande:
    jodå jag har två barn , 1 och 3 år gamla.
    En liten undran, hur långt har du det till din förskola, och hur tar ni er dit?
  • sextiotalist
    Anonym (förebild) skrev 2019-01-21 15:41:14 följande:

Inte konstigare än att skjutsa barnet i bil när det tar tjugo minuter att gå eller tio minuter att cykla. Bättre faktiskt, eftersom du föregår med gott exempel och visar barnet att man inte alltid behöver bil när man ska någonstans.

Och dessutom kan barnet kliva ur vagnen och gå bredvid om det fungerar för båda.
    Jag ser hellre en förälder som hämtar sitt (även större) barn med vagn och faktiskt rör på sig än föräldern som hämtar sitt barn med bil.

Lite OT, men denna diskussion var även aktuell när min egen son var i den åldern (och även då på nätet) och föräldrar ondgjorde sig över att det var större barn som åkte vagn, de själva tog bilen istället.
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2019-01-21 16:16:13 följande:

Omg!? Haha, alltså 4,5 år!? Nej, snälla, då använder man INTE vagn!

Det kan man visst göra, det beror på hur  långt man ska gå, hur det övrigt ser ut. Jag förutsätter att du aldrig tar bilen eller har barnet bak på cykeln när ni är någonstans och självklart bär du ditt sovande barn när du är på stan eller på längre utflykter.
    Vi använde vagnen tills sommaren efter det sonen fyllde fyra, inte alltid, men vi hade med den om det var längre turer. Till/från dagis behövdes det inte, då det endast var några hundratals meter. Men vi använde den när vi gick till stranden, var på stan och andra längre utflykter, där vi visste att sonen skulle bli trött (förutom att det var rätt bekvämt att ha saker i :) )
  • sextiotalist
    Topcom skrev 2019-01-21 20:03:16 följande:

Skulle aldrig ha en 4,5 åring i vagn.. tycker personligen att ungar kan gå i den åldern och föräldrar som kör vagn till så stora barn är lite lata.

Varför får man inte göra smarta lösningar i tillvaron utan att bli dissad som lat. De föräldrar som tar vagn, de går, till skillnad från de som tar bilen. De är knappast lata, en lat person tar bilen.
Svar på tråden vagn vid 4,5