Joannajoanna skrev 2019-01-23 14:11:42 följande:
Jag har både anmält och blivit anmäld och vet att anonyma anmälningar på sin höjd blir ett samtal å sedan nedlagt. När de kommer en icke anonym anmälning då händer de nått. inte tillräckligt men ändå något..
Jag gjorde en anmälan per telefon och den verkar (såvitt jag kan bedöma) inte ha gått obemärkt förbi. Det kan dock bero på att vi var flera föräldrar som flaggade för samma sak, vissa av oss helt oberoende av varandra. Eftersom det här handlar om barn som är i samröre med mina så gott som dagligen så har jag ju märkt att saker förändrats. Utan att gå in på detaljer men jo, jag upplever att man tog mig på allvar. Både vid tillfället då jag ringde och att det faktiskt verkar hända saker.
Jag valde att vara anonym av två skäl. 1) jag önskar ingen återkoppling till mig personligen, så länge jag vet att man utreder det jag har gjort orosanmälan för 2) av hänsyn till mina barn och repressalier så vill jag på inga villkor att det här barnets föräldrar får mina kontaktuppgifter och vetskap om att det är jag som gjort anmälan.
Nu skulle ett par smarta föräldrar kunna lista ut vem/vilka som anmält, det har de säkert gjort redan. Men jag behöver inte ha att det står angivet i något dokument någonstans.