• Anonym (Jelly)

Fräser man om någon vill hjälpa?

Närstående ska ut och resa och började berätta lite om sina planer. Jag som har varit där försökte ge några tips och råd varpå en person fräser argt: Du behöver inte planera den här resan åt oss!!! Vi slutar prata om det!

Dom har inte bokat biljetter ännu och det är ett udda resmål och ingen charterresa. Man kunde ju tro att några förslag från en som har varit där och som känner resernärerna väl och vet vad dom skulle gilla och inte gilla kunde vara bra men tydligen inte. Jag hann inte säga många ord innan jag fick dessa otrevliga ord kastade på mig och nu undrar jag om det är normalt att fräsa så där om någon försöker ge ett par råd? Jag har alltså inte försökt tvinga på dom något alls utan tänkte bara berätta lite om stället men blev avbruten med en spydig kommentar.

• Svar på tråden Fräser man om någon vill hjälpa?
  • Anonym (X)

Du kanske brukar ta över konversationer?

• DeathByPickles

Det beror väl helt på vad ni har för relation och historik. Det finns människor som jag skulle sätta gränser för i samma situation, och andra vars råd jag tacksamt skulle ta emot. 

Vad vill du med tråden? 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Fiona M

Ville de ha hjälp?

De kanske kände att du underkände deras planering om du började ge förslag utan att fråga vad de tänkt.

• Anonym (Jelly)
    Anonym (X) skrev 2019-01-22 00:41:20 följande:
    Du kanske brukar ta över konversationer?
    Verkligen inte då jag är en ganska tystlåten person. Speciellt i sällskap med den som fräste. Wonder why? Obestämd
    DeathByPickles skrev 2019-01-22 00:41:48 följande:

Det beror väl helt på vad ni har för relation och historik. Det finns människor som jag skulle sätta gränser för i samma situation, och andra vars råd jag tacksamt skulle ta emot. 

Vad vill du med tråden? 

Varför behöver du sätta gränser mot någon som har varit på ett ställe försöker berätta lite om det? Du kan ju göra vad du vill med den infon sen. Det är ju bara en konversation. Dessutom hann jag ju inte ens säga något innan jag blev fräst åt.

• Anonym (Jelly)
    Fiona M skrev 2019-01-22 00:44:40 följande:
    Ville de ha hjälp?
    De kanske kände att du underkände deras planering om du började ge förslag utan att fråga vad de tänkt.
    Ha hjälp och ha hjälp. Jag underkände ingenting utan hade tänkt berätta lite om stället när jag hörde vart dom ville åka. Dom har ju inte bokat nånting så det hade ju passat ypperligt att lyssna på mig och efter det bestämt om något jag sa lät bra eller inte och lagt in i sin planering i så fall men jag blev ju fräst åt innan jag ens hann säga något.

Tycker det verkar märkligt om man berättar om en resa man funderar på och blir förbannad om någon som har varit där yttrar sig om stället. Ska man bli förbannad på alla som säger något om whatever man pratar om?
  • DeathByPickles
    Anonym (Jelly) skrev 2019-01-22 00:46:11 följande:
    Varför behöver du sätta gränser mot någon som har varit på ett ställe försöker berätta lite om det? Du kan ju göra vad du vill med den infon sen. Det är ju bara en konversation. Dessutom hann jag ju inte ens säga något innan jag blev fräst åt.

Som sagt beror det helt på vilken relation man har med en person - hur er ser ut har jag ju ingen anig om. Kan bara spekulera och konstatera att det finns en del människor i min närhet som lägger sig i lite mycket (i all välmening) ibland.
    De kanske inte uppfattade dina råd som du gjorde? Lättast är väl att bara glömma det och låta bli att prata om resan mer.  Vill de ha tips frågar de säkert! 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    "Dom har ju inte bokat nånting så det hade ju passat ypperligt att lyssna på mig..." De kanske hade egna ideér och inte hade lust att höra dina? Givetvis behöver man inte fräsa åt människor för den skull, men du kan ju också välja att inte ta åt dig så fördärvat.  
  • Anonym (Jelly)
    DeathByPickles skrev 2019-01-22 00:51:35 följande:
    Som sagt beror det helt på vilken relation man har med en person - hur er ser ut har jag ju ingen anig om. Kan bara spekulera och konstatera att det finns en del människor i min närhet som lägger sig i lite mycket (i all välmening) ibland.
    De kanske inte uppfattade dina råd som du gjorde? Lättast är väl att bara glömma det och låta bli att prata om resan mer.  Vill de ha tips frågar de säkert! 
    Jag kommer inte att säga ett ord mer och går resan åt helvete för att dom inte ville lyssna alls så är det deras problem. Tycker bara det är konstigt att inte kunna lyssna en minut och sen göra vad man vill med infon. Det är ju inte så att jag skulle kunna tvinga dom att göra som jag tycker är bäst. Tungan ute

Om någon pratar med mig om vad som helst så tar jag till mig det jag tycker låter vettigt och resten bortser jag ifrån. Inte tusan börjar jag fräsa åt någon som pratar med mig eller säger sin åsikt om något.
  • DeathByPickles
    Anonym (Jelly) skrev 2019-01-22 00:57:22 följande:
    Jag kommer inte att säga ett ord mer och går resan åt helvete för att dom inte ville lyssna alls så är det deras problem. Tycker bara det är konstigt att inte kunna lyssna en minut och sen göra vad man vill med infon. Det är ju inte så att jag skulle kunna tvinga dom att göra som jag tycker är bäst. Tungan ute

Om någon pratar med mig om vad som helst så tar jag till mig det jag tycker låter vettigt och resten bortser jag ifrån. Inte tusan börjar jag fräsa åt någon som pratar med mig eller säger sin åsikt om något.

De kanske tyckte att det lät som en föreläsning, helt enkelt, även om du inte menade det så. 

Och det låter väl som en sund inställning att låta ämnet vara framöver. Problemet löst! Glad
    Som sagt, vill de veta något så frågar de säkert nu när du upplyst dem om att du har info. 

• Anonym (Jelly)
    DeathByPickles skrev 2019-01-22 00:54:09 följande:
    "Dom har ju inte bokat nånting så det hade ju passat ypperligt att lyssna på mig..." De kanske hade egna ideér och inte hade lust att höra dina? Givetvis behöver man inte fräsa åt människor för den skull, men du kan ju också välja att inte ta åt dig så fördärvat.  
    Jag menade bara att det var ju inte så att jag började klanka på något som redan var bokat. Jag tänkte bara ge några råd på vägen. Jag tar inte åt mig så "fördärvat" för att dom inte ville lyssna på min erfarenhet av stället utan för att jag blev fräst åt på ett argt och otrevligt sätt när jag försökte vara hjälpsam. Och vill man inte höra andras ideér så kanske det är bäst att man är tyst själv och inte tar upp saker för diskussion?
Svar på tråden Fräser man om någon vill hjälpa?