Inlägg från: Anonym (Jh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jh)

Manshatet fortsätter.

Jag förstår inte? Vad är det som folk reagerar på negativt med reklamen? Var är manshatet?

• Anonym (Jh)
    KlunsSmurfen skrev 2019-01-24 15:49:44 följande:

"Toxic masculinity", det är en vänsterfeminist som gjort den så "manshatet" går ju diskutera

Men förklara manshatet för oss som inte förstår då?
  • Anonym (Jh)

Jag vill ha en förklaring från dig, inte

KlunsSmurfen skrev 2019-01-24 18:12:19 följande:

Hegemonic masculinity - Wikipedia

en.wikipedia.org/wiki/Hegemonic_masculinity

Våld mot kvinnor · Feministiskt Initiativ · Feministiskt Initiativ

feministisktinitiativ.se/politik/vald-mot-kvinnor/

Om bilbränder och maskulinitet · Feministiskt Initiativ · Feministiskt Initiativ

feministisktinitiativ.se/roster/om-bilbrander-och-maskulinitet/

Inför feminism i skolan för killar | Aftonbladet

www.aftonbladet.se/debatt/a/gPR0EL/infor-feminism-i-skolan-for-killar

Samhällsdebattören: Skeva strukturer bakom mäns våld mot kvinnor | SVT Nyheter

www.svt.se/nyheter/inrikes/i-ett-sadant-har-samhalle-far-vi-rakna-med-att-man-kommer-bruka-vald-i-nara-relationer

Stoppa våldet mot kvinnor - med genuspedagogiken

www.expressen.se/debatt/stoppa-valdet-mot-kvinnor-med-genuspedagogiken/

Våld gör killar till män | Nationella sekretariatet för genusforskning

www.genus.se/nyhet/vald-gor-killar-till-man/

Maskulinitet och våld | Unizon

unizon.se/mans-vald-mot-kvinnor/maskulinitet-och-vald

Boråsforskaren: Uppfostra era pojkar som flickor

www.expressen.se/gt/forskaren-uppfostra-era-pojkar-som-flickor/

APA issues first-ever guidelines for practice with men and boys

www.apa.org/monitor/2019/01/ce-corner.aspx

Jag vill ha en förklaring från dig, inte 100 länkar.
  • Anonym (Jh)
    KlunsSmurfen skrev 2019-01-24 18:39:00 följande:

Du är för bekväm för att klicka på några länkar så du får läsa själv men du vill att jag ska lägga ner tid på att skriva en mindre uppsats?

Är det inte bättre du läser lite själv för att sen diskutera innehållet än att du läser och diskuterar min tolkning?

Jag tycker inte att 100 länkar om allt från toxisk maskulinitet på Wikipedia till bilbränder och maskulinitet på Fi! säger något som helst om varför du tycker att gillete-reklamen är manshatande, nej.
  • Anonym (Jh)
    KlunsSmurfen skrev 2019-01-24 20:58:25 följande:

har du läst något av det?

Ja, och jag förstår inte var hatet ligger då jag själv är uppvuxen med vuxna kring mig som haft attityden ?pojkar är pojkar?.. Där pojkarna i grupp hetsades att tafsa på tjejerna mot deras viljor i skolan och tjejerna grät och kände sig ofredade, lärarna förklarade med att pojkarna var ju käääära.. De tilläts göra kissbomber på varandra i duschen, hiearkiskt så att de coola killarna kissade på nördarna och om nördarna skulle säga till någon lärare så blev de i bästa fall retade med att de skulle ta av sig sina bindor och man-up och i värsta fall nedslagna.

Dessa pojkar slutade inte tafsa när de blev män, de gick över till att sexuellt ofreda tjejerna med juck och tafs på krogen, påhejade av varandra och high fivade. Hot om stryk och kallad nedsättande öknamn när man avvisade dem. Storyn slutar som du förstår inte här och jag anser att maskulinitetsnormen är toxisk, jag förstår inte vad det har med manshat att göra. Om det är något som skulle få mig att hata män som grupp är det deras beteende, alla män som ofredat mig, alla män som har förminskat mig, alla män som har hotat med stryk eller kränkt mig när jag avvisat dem.

Hade du lagt in länkar från pubmed eller SocINDEX hade jag mer än gärna läst allt du la upp. Men jag klarar utmärkt att diskutera det ur min egen aspekt eftersom manlighet har drabbat mig sedan jag var ett barn och behöver inte slänga flertalet artiklar från wikipedia och FI.
  • Anonym (Jh)
    Anonym (Intr) skrev 2019-01-24 22:34:36 följande:

Att du blivit utsatt för ofredande, trakasserier och liknande är mycket trist och förklarar till viss del din syn, det går att förstå. Det är ingen som förnekar att det finns både män och kvinnor som beter sig mycket illa. 

Vad, hur ska en man vara?

Men jag är inte ensam om att blivit utsatt för det här. Hela Metoo vittnar om kvinnor inom alla yrkeskategorier som blivit utsatta av chefer och kollegor. Istället för att analysera vad orsaken till problemet är och hitta en lösning så blir män kränkta, misstror och skriker inte alla män.
Svar på tråden Manshatet fortsätter.