Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Byta förskola?

Jag, som själv jobbar i förskolan, har svårt att rekommendera en barngrupp med 12 barn och två pedagoger. Jag har själv jobbat så och nackdelen med det är att det blir väldigt mycket ensamarbete vilket påverkar barnen. Även om man inte har "så många" barn så blir 12 barn ganska många när ens kollega går på rast, måste göra något administrativt, ha utvecklingssamtal med föräldrar eller gå på möte. Även om barngruppen är större när man är tre eller fler personal så brukar personalen vara duktig på att dela upp barngruppen i mindre grupper.

Jag har själv ett högkänsligt barn som jag satte på en privat montessoriförskola, just för att jag trodde att det skulle passa honom mycket bra. Det gjorde det verkligen inte. Han gick där från att han var 2 år tills han var 3,5 år och under första halvåret öppnade han inte ens munnen, så det var ingen som visste att han ens kunde prata. Resterande tiden pratade han väldigt lite och han lekte inte med någon utan höll sig i närheten av de vuxna istället. Jag var väldigt orolig när jag behövde att han skulle byta förskola till en förskola med betydligt större barngrupp, men för min son kunde det faktiskt inte bli bättre! Det var precis som om det var det som behövdes: att få komma till ett ställe där han kunde börja om från början. Redan efter några veckor så var det som om han hade gått där i flera år och när jag berättade för personalen hur personalen på hans andra förskola hade beskrivit honom, så kände personalen på den nya förskolan inte alls igen det. De sade att det var som om de beskrev två helt olika barn.

Nu har han gått ett år på sin nya förskola och han tycker fortfarande väldigt mycket om att gå dit. Jag har fått se sidor och styrkor hos honom som jag aldrig trodde att jag skulle få se.

Jag tycker att du ska prova byta förskola. Det kan bli väldigt bra, och skulle det bli dåligt, så får du kanske tänka vidare. (Det finns ju faktiskt barn som inte förskola passar för utan som behöver dagmamma eller något annat alternativ istället.)

Svar på tråden Byta förskola?