• Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu)

Någon i samma sits ingen hjälp från Arbetsförmedlingen, blir av med aktivitetsstöd och utskriven!

Jag har gått i ett program ***, de startade ett projekt som jag var med i ett år, men projektet är nu slut och jag går fortfarande i ett program. Fast AF säger att de inte har något program för mig i den orten så nu blir jag av med min ersättning.
    Bara sådär!
    Jag har en kod hos AF pga diagnos, jag har även färdtjänst som gör att jag inte kan åka fler än 20 resor per månad. Och AF kan ej stå för färdtjänstresor, bara resor via kommunaltrafik och bil. 
    Så jag kan ju omöjligt ta mig till en annan ort för att gå i program.

Jag har frågat AF vad jag nu skall göra.
    De på AF anser att det är ett kommunbeslut, det finna inga jobb i kommunen så då kommer jag att bli utan ersättning.Hamnar på gatan.

VAD skall jag göra?? Det är inte mitt fel att det inte finns jobb!!??
    De anser att jag skall söka vilket jobb som helst då jag är berättigad lönestöd och god man. 

Men nu lämnar de över allt ansvar på mig att försöka lösa allt med jobb och praktik,jag har 3 mån på mig sen hamnar jag på gatan.
    Jag vill veta om någon annan hamnat i samma sits?
    Jag får ingen ersättning från FK då jag anses kunna jobba, så där har jag med blivit utskriven ifrån.
    Jag har inte tackat nej till jobb, utan det finns inga jobb som vill ta emot mig.

• Svar på tråden Någon i samma sits ingen hjälp från Arbetsförmedlingen, blir av med aktivitetsstöd och utskriven!
  • Anonym (X)

Prata med socialen.

Du måste ju kunna få bidrag så du klarar dig.

Anonym (X) skrev 2019-01-25 08:17:00 följande:

Prata med socialen.

Du måste ju kunna få bidrag så du klarar dig.

men jag vill ju jobba vill ej gå på soicala.Jag vill inte leva upp mina pengar pga detta
  • Ms H

Du kontaktar den enhet som har hand om färdtjänst och förklarar läget. Alt ev om det räknas som jobb, så pratar du med de som ansvarar för arbetsresor.

• tjockobbe

Det första jag tänker är "Men så kan de väl för i helvete inte göra?!" ... men det kanske dom kan. De har väl inte möjlighet att betala ersättning om det ändå inte leder till någonting. Låter sjukt. Du kanske borde se över om det går att anmäla dem? 

I övrigt; ring till socialtjänsten i din kommun omgående för att få ett samtal angående försörjningsstöd! En kommun FÅR INTE lämna en person i behov utan hjälp! Jag vet med att det kan vara långa köer i många kommuner till socialtjänsten så vänta inte med att kontakta dem!

• tjockobbe
    Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu) skrev 2019-01-25 08:38:08 följande:
    men jag vill ju jobba vill ej gå på soicala.Jag vill inte leva upp mina pengar pga detta
    Det kan ju inte vara sämre att använda sparpengar jämfört med att bo i en buske?
  • Anonym (X)
    Du måste ju få pengar för att överleva medan du löser jobbsituationen.

"Leva upp dina pengar"?

• Anonym (Ace)

Personligen tycker jag inte att du ska få någon skattefinansierad hjälp förrän dina egna besparingar är slut. Varför ska andra betala för dig om du har egna pengar?

Det är F.k som ansvarar för dig med aktivitetsersättning och den bör du ha rätt till om du uppfyller de krav som ställs på dig. Har en bekant som har fått aktivitetsstöd under ett par år men han söker arbeten och gör sina regelbundna rapporteringar till både AF och FK.

Hoppas ändå att det löser sig för dig.
    Anonym (X) skrev 2019-01-25 08:51:21 följande:
    Du måste ju få pengar för att överleva medan du löser jobbsituationen.

"Leva upp dina pengar"?
    sparpengar kanske 20 000
    tjockobbe skrev 2019-01-25 08:46:23 följande:

Det första jag tänker är "Men så kan de väl för i helvete inte göra?!" ... men det kanske dom kan. De har väl inte möjlighet att betala ersättning om det ändå inte leder till någonting. Låter sjukt. Du kanske borde se över om det går att anmäla dem? 

I övrigt; ring till socialtjänsten i din kommun omgående för att få ett samtal angående försörjningsstöd! En kommun FÅR INTE lämna en person i behov utan hjälp! Jag vet med att det kan vara långa köer i många kommuner till socialtjänsten så vänta inte med att kontakta dem!

nä de har inget att gå på. hade jag haft en praktikplats så hade jag kunnat få förlängt. Men nu har jag ingenting, har bara fått praktik på 3 mån på ett helt år. Men det gick inte att förlänga. 

Får väl gå på sos då. misstänkte väl att jag måste gå den vägen,
  • Anonym (X)
    Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu) skrev 2019-01-25 09:13:04 följande:
    sparpengar kanske 20 000
    Ja, men vad är alternativet annars liksom?
Svar på tråden Någon i samma sits ingen hjälp från Arbetsförmedlingen, blir av med aktivitetsstöd och utskriven!