Är det värt att betala för privat mödravård?
Jag funderar över sak och skulle behöva bolla lite med någon annan. För inte så länge sedan blev jag gravid, men det slutade tyvärr i ett MA.
Jag var inskriven på mvc i min stad. Här får man bara ett ultraljud, RUL, det förklarade hon väldigt tydligt på inskrivningen. Dom har dessutom inte möjlighet att göra ultraljud på plats utan måste skicka remiss till ett sjukhus några mil härifrån. Nu tror jag visserligen dom lagt till ett tidigt ultraljud utöver det.
Runt v8 ringde jag min barnmorska för att rådfråga henne om en sak som jag var orolig över. Jag undrade helt enkelt om det jag var med om var vanligt. Svaret jag fick var "som jag sa så kan vi inte erbjuda något ultraljud, vill du göra det får du göra det privat". Jag fick aldrig något svar på min fråga och något ultraljud var inte det jag framförallt funderade över då. Hon avslutade samtalet med att "vi ses den xx om du inte fått missfall!". Jag fick känslan av att hon inte lyssnade på mig eller tog mig på allvar.
Vi hade bokat in KUB privat några veckor senare. Där fick jag tyvärr veta att fostret dött runt 8+5. Jag fick otroligt bra hjälp där, fick prata med två barnmorskor och dom ordnade snabbt tid till läkare. Dom var otroligt stöttande, svarade på alla frågor, fanns tillgängliga på telefon om jag undrade över något och jag fick snabbt återbesök för att se så allt kommit ut. Jag fick träffa samma läkare båda gångerna så jag slapp "fläka ut mig" för flera olika personer.
Min bm ringde kanske en vecka senare och berättade att hon tagit bort min journal nu och så beklagade hon lite snabbt. Inga direkta frågor om jag behövde hjälp med något, om allt var okej, om jag följt upp så allt kommit ut och liknande. Ytterligare någon vecka senare skickade dom information om föräldraträffarna som skulle vara.. (känns kanske lite löjligt såhär i efterhand men bröt smått ihop när jag fick det..) Hon var alltid trevlig men jag kände verkligen att jag inte fick någon hjälp alls där.
Nu är jag gravid igen och jag är SÅ orolig! Jag är orolig över att något ska gå fel och jag är orolig över att jag inte ska få någon hjälp och stöttning här.
Vi har pratat om alternativet med privat mödravård, där vi gjorde KUB. Vi pratade lite med dom om hur det fungerar när vi var där, bara av nyfikenhet, och allt lät ju så bra. Individuellt upplägg utefter vad man behöver, tex fler besök/samtal om man är orolig efter missfall, om jag inte minns helt galet. Dom har läkare på plats ifall det skulle behövas och dom har tillgång till ultraljud där - man slipper alltså flänga runt till flera olika ställen.
Saken är ju den att det kostar en del. Då ingår visserligen KUB och tidigt ultraljud som vi ändå skulle ha betalat för. Men är det värt det? För att slippa vara orolig? "Bara" för att känna att man i alla fall får svar på sina frågor? Jag vet att man kan byta barnmorska (det borde ju arbeta fler än en här) men problemet är ju lite att dom inte verkar ha några resurser alls här =/
Jag pratade med en vän som bor i ett annat län och där låter den vanliga mödravården precis som den privata är här så jag blir ju lite bitter över att det ska spela så stor roll var man bor..
Hur hade du tänkt? Någon som gått både privat och "vanligt" och som kan jämföra?