• CinnamonGirl

    Lån vid dödsfall

    Vad händer vid lån vid dödsfall? Mamma dog i höstas. Jag fick årsbesked idag från en bank och hon hade ett lån på 190.000 kr där tillsammans med sin sambo. Han har inte yppat et ord om nåt lån och har inte fått några papper från dem tidigare heller. Jag har eftersänt hennes post till mig eftersom jag är enda arvinge.

    Jag behöver väl inte betala på hennes del av lånet? Får han betala hela lånet, eller skrivs hennes del av?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Lån vid dödsfall
  • Tiina87

    Lånet, eller hennes del av det betalas av dödsboet.

  • Kjell2
    Lånet kommer betals av dödsboet, dvs ditt arv minskar. Rimligt är 50% om de båda står på lånet. Finns inte tillräckligt med tillgångar i dödsboet får han betala allt.

    Nu antar jag att de båda står på lånet och är solidariskt betalningsanvariga och inget låneskydd finns.
  • mammatill6

    [quote=79392734][quote-nick]CinnamonGirl skrev 2019-01-25 12:47:48 följande:[/quote-nick]Vad händer vid lån vid dödsfall? Mamma dog i höstas. Jag fick årsbesked idag från en bank och hon hade ett lån på 190.000 kr där tillsammans med sin sambo. Han har inte yppat et ord om nåt lån och har inte fått några papper från dem tidigare heller. Jag har eftersänt hennes post till mig eftersom jag är enda arvinge.

    Jag behöver väl inte betala på hennes del av lånet? Får han betala hela lånet, eller skrivs hennes del av?

    [/

    Inte du men dödsboet. Finns inga pengar blir det sambo .

  • CinnamonGirl

    Men allt är klart, bouppteckningen och arvskifte. Hennes bankkonto är avslutad.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Ms H
    CinnamonGirl skrev 2019-01-25 13:30:20 följande:

    Men allt är klart, bouppteckningen och arvskifte. Hennes bankkonto är avslutad.


    Blev det något arv (mer än saker av obetydligt ekonomiskt värde)?
  • sextiotalist
    CinnamonGirl skrev 2019-01-25 13:30:20 följande:

    Men allt är klart, bouppteckningen och arvskifte. Hennes bankkonto är avslutad.


    Ajdå, det är sådant som ska delges den som gör bouppteckningen, konstigt att hennes exsambo inte meddelat detta, det hade absolut varit något i hans intresse. Det finns två scenarier. Han betalar snällt på det, inser sitt misstag och tar hela skulden, eller så stämmer han er på halva skulden. Om han sedan får igenom detta har jag ingen aning om.
  • sextiotalist
    mammatill6 skrev 2019-01-25 14:02:46 följande:

    Kan ju va så att ingen meddelat banken att hon dött


    Sådant går väl ut automatiskt när någon dött. Vid "ofrivilliga" dödförklaringar är ju så personen har märkt det, det går inte att använda kort etc.
  • Finansen7
    CinnamonGirl skrev 2019-01-25 12:47:48 följande:

    Vad händer vid lån vid dödsfall? Mamma dog i höstas. Jag fick årsbesked idag från en bank och hon hade ett lån på 190.000 kr där tillsammans med sin sambo. Han har inte yppat et ord om nåt lån och har inte fått några papper från dem tidigare heller. Jag har eftersänt hennes post till mig eftersom jag är enda arvinge.

    Jag behöver väl inte betala på hennes del av lånet? Får han betala hela lånet, eller skrivs hennes del av?


    Dubbelkolla att du läst årsbeskedet rätt. Det kan vara så att lånet avslutades under förra året, men att skulden faktiskt inte finns kvar.
  • mammatill6

    [quote=79393020][quote-nick]sextiotalist skrev 2019-01-25 14:35:04 följande:[/quote-nick]Sådant går väl ut automatiskt när någon dött. Vid "ofrivilliga" dödförklaringar är ju så personen har märkt det, det går inte att använda kort etc.[/

    Det går automatiskt ut till myndigheter, men inte till banker och sånt alltid.

  • Kjell2
    CinnamonGirl skrev 2019-01-25 13:30:20 följande:

    Men allt är klart, bouppteckningen och arvskifte. Hennes bankkonto är avslutad.


    Långivaren har möjlighet att ställa efterkrav på arvingarna om det visar sig att arvingarna fått tillgångar som borde använts för att betala lånet.


Svar på tråden Lån vid dödsfall