Anonym (Stackars barn) skrev 2019-01-25 19:38:35 följande:
Det tror jag inte på. Någonting har hänt. Det fanns inte tusentals unga på 70- till 90-talet som hade könsdysfori. Helt säkert. Många av dem skulle ha "kommit ut" för flera år sedan när det blev mer allmänt accepterat. Jag tycker att det är en skrämmande utveckling att små pojkar och små flickor inte längre får vara den lilla pojke och lilla flicka som dem är utan att dem ska vara könsneutrala och leka könsneutrala lekar och läsa könsneutrala böcker. Vinden har vänt och det anses fel att pojkar vill leka riddare och slåss med svärd och flickorna vill vara prinsessa och ha vackra klänningar. Samhället är inte mer tolerant.
Det kan ju finnas fler orsaker, men jag är ingen forskare
Jag tror dock det helt enkelt handlar om att det är mer accepterat idag.
Förr skulle ju pojkar bli små män, inte gråta osv, helt värdelöst. Tjejerna skulle vara sockersöta och leka mamma, pappa, barn så de lärde sig ta hand om hushållet, lika värdelöst det.
Jag upplever inte att barn inte får leka typiska pojk- eller flicklekar numer. Men jag upplever att de erbjuds fler alternativ och att pedagogerna på tex förskolor uppmuntrar barnen att prova på olika saker. Och att de stävjar ev mobbing som barnen lärt sig hemifrån och tar med sig till förskolan. Men visst finns det fanatiker inom allt, så att det finns pedagoger som borde fråntas sina jobb, absolut.
Det jag är lite rädd för är också att pojkar inte får leka slagsmål, krig osv på samma vis som när jag var liten. Under kontrollerade former tycker jag de bör få ut sin energi på det viset med. Alternativt att pedagogerna tar med dem ut på joggingturer så deras energi kanaliseras på det viset.
MEN de ska även samtidigt erbjuda barnen att lära sig lösa problem med ord istället. De ska ge lika mycket samtalstid till pojkar som flickor, vilket inte alltid sker. Ofta är pojkarna mer högljudda och krävande så det är enklare att avbryta det man gör för en flicka för att hjälpa pojken först.
Jag har sett det många gånger, en pedagog hjälper en flicka att fixa tex dragkedjan, så kommer en högljudd bufflig pojke och kräver hjälp med skosnöret eller nåt annat och pedagogen vill bara ha ut honom på gården så det blir lugn och ro att hjälpa övriga barn så hon avbryter sig för att knyta killens skosnöre.
Killen lär sig att om man är bufflig och högljudd så blir man belönad medan tjejen lär sig att det är viktigare med pojkar.