• Anonym (Stackars barn)

Varför har varannan unge och ung människa idag könsdysfori?

De senaste fem åren har könsdysfori ökat jävligt mycket bland barn och ungdomar. Att autism och könsdysfori har ett samband är klart men har det också blivit trendigt att inte vilja leva med det kön man föddes med? Jag ser småpojkar i förskolan som har långt hår och klänning. Flickor som ser ut som pojkar. Allt som man pratar om är allas rätt att få vara som dem vill, diagnoser och könsdysfori.

Det känns som att föräldrar (ofta mammor) försöker påverka barnen till att vara könslösa istället för att hjälpa dem att leva med den kropp och det kön som dem föddes med. Vad håller på att hända med Sveriges barn?

• Svar på tråden Varför har varannan unge och ung människa idag könsdysfori?
  • Anonym (ökning)

Ökningen är nog mer en ökning i hur många som talar om det eftersom det idag är allmänt accepterat bland kloka människor att det är ok att inte vara hemma i det fysiska kön man föddes med. 
    Det är mer ok idag att vara lite av varje om man vill det, vara tjej både fysiskt och psykiskt, men ändå vilja göra sådant som tidigare ansågs som traditionellt manligt och tvärtom. Det är ok att gilla någon med samma kön, det är ok att ha klänning även om man är kille eller skippa klänningar helt om man är tjej. 

Helt fantastiskt tycker jag, att vi lever i ett alltmer accepterande samhälle. Har dock inte hört om koppling mellan autism och könsdysfori. 

• Anonym (Sk)

Att killar har långt hår och klänning tyder inte alls på könsdysfori.

Är det enbart hårdrockare och mc-knuttar som har tillstånd att både definiera sig som män och ha långt hår? Är alla andra könsförvirrade?

Samma sak med klänningen, vem bestämde att det bara är skottar som kan vara manliga och samtidigt bära kjol? Låt barnen ha på sig och se ut som de vill. Förstår inte könspaniken..

• Anonym (Stackars barn)
    Anonym (ökning) skrev 2019-01-25 19:26:04 följande:

Ökningen är nog mer en ökning i hur många som talar om det eftersom det idag är allmänt accepterat bland kloka människor att det är ok att inte vara hemma i det fysiska kön man föddes med. 

Det är mer ok idag att vara lite av varje om man vill det, vara tjej både fysiskt och psykiskt, men ändå vilja göra sådant som tidigare ansågs som traditionellt manligt och tvärtom. Det är ok att gilla någon med samma kön, det är ok att ha klänning även om man är kille eller skippa klänningar helt om man är tjej. 

Helt fantastiskt tycker jag, att vi lever i ett alltmer accepterande samhälle. Har dock inte hört om koppling mellan autism och könsdysfori. 

Det tror jag inte på. Någonting har hänt. Det fanns inte tusentals unga på 70- till 90-talet som hade könsdysfori. Helt säkert. Många av dem skulle ha "kommit ut" för flera år sedan när det blev mer allmänt accepterat. Jag tycker att det är en skrämmande utveckling att små pojkar och små flickor inte längre får vara den lilla pojke och lilla flicka som dem är utan att dem ska vara könsneutrala och leka könsneutrala lekar och läsa könsneutrala böcker. Vinden har vänt och det anses fel att pojkar vill leka riddare och slåss med svärd och flickorna vill vara prinsessa och ha vackra klänningar. Samhället är inte mer tolerant.
  • Anonym (Stackars barn)
    Anonym (Sk) skrev 2019-01-25 19:26:32 följande:

Att killar har långt hår och klänning tyder inte alls på könsdysfori.

Är det enbart hårdrockare och mc-knuttar som har tillstånd att både definiera sig som män och ha långt hår? Är alla andra könsförvirrade?

Samma sak med klänningen, vem bestämde att det bara är skottar som kan vara manliga och samtidigt bära kjol? Låt barnen ha på sig och se ut som de vill. Förstår inte könspaniken..

Jag antar att Di Leva är din förebild. Vad är fel med att klä flickor som flickor och pojkar som pojkar? Föräldrar ska lära sina barn om hur samhället fungerar. Dem ska lära barnen att passa in och att ta hand om varandra och att ta hänsyn till alla. Dem ska inte lura barnen att tro att dem kan bli vad dem vill och att världen cirkulerar kring dem. Barnen måste få lära sig att visa hänsyn och anpassa sig till regler och normer.
  • Colourfulrainbow

Förr i tiden var ju blått en färg för kvinnor, medan rött var en färg för män. På 60- och 70-talet var det inte en massa könsstereotypiska barnkläder. Jag är född på 80-talet och när jag var barn såg jeansen på flickavdelningen ut som vanliga jeans. Nuförtiden finns det skinnyjeans till ett-åringar. Går man in på klädesavdelningen för flickor är det glitter, enhörningar, prinsessklänningar, spets och annat opraktiskt. 

• Anonym (ökning)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2019-01-25 19:38:35 följande:
    Det tror jag inte på. Någonting har hänt. Det fanns inte tusentals unga på 70- till 90-talet som hade könsdysfori. Helt säkert. Många av dem skulle ha "kommit ut" för flera år sedan när det blev mer allmänt accepterat. Jag tycker att det är en skrämmande utveckling att små pojkar och små flickor inte längre får vara den lilla pojke och lilla flicka som dem är utan att dem ska vara könsneutrala och leka könsneutrala lekar och läsa könsneutrala böcker. Vinden har vänt och det anses fel att pojkar vill leka riddare och slåss med svärd och flickorna vill vara prinsessa och ha vackra klänningar. Samhället är inte mer tolerant.

Det kan ju finnas fler orsaker, men jag är ingen forskare Jag tror dock det helt enkelt handlar om att det är mer accepterat idag. 

Förr skulle ju pojkar bli små män, inte gråta osv, helt värdelöst. Tjejerna skulle vara sockersöta och leka mamma, pappa, barn så de lärde sig ta hand om hushållet, lika värdelöst det. 

Jag upplever inte att barn inte får leka typiska pojk- eller flicklekar numer. Men jag upplever att de erbjuds fler alternativ och att pedagogerna på tex förskolor uppmuntrar barnen att prova på olika saker. Och att de stävjar ev mobbing som barnen lärt sig hemifrån och tar med sig till förskolan. Men visst finns det fanatiker inom allt, så att det finns pedagoger som borde fråntas sina jobb, absolut. 

Det jag är lite rädd för är också att pojkar inte får leka slagsmål, krig osv på samma vis som när jag var liten. Under kontrollerade former tycker jag de bör få ut sin energi på det viset med. Alternativt att pedagogerna tar med dem ut på joggingturer så deras energi kanaliseras på det viset. 
    MEN de ska även samtidigt erbjuda barnen att lära sig lösa problem med ord istället. De ska ge lika mycket samtalstid till pojkar som flickor, vilket inte alltid sker. Ofta är pojkarna mer högljudda och krävande så det är enklare att avbryta det man gör för en flicka för att hjälpa pojken först. 

Jag har sett det många gånger, en pedagog hjälper en flicka att fixa  tex dragkedjan, så kommer en högljudd bufflig pojke och kräver hjälp med skosnöret eller nåt annat och pedagogen vill bara ha ut honom på gården så det blir lugn och ro att hjälpa övriga barn så hon avbryter sig för att knyta killens skosnöre. 

Killen lär sig att om man är bufflig och högljudd så blir man belönad medan tjejen lär sig att det är viktigare med pojkar. 

• Anonym (ökning)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2019-01-25 19:38:35 följande:

Ang att inte fler 'kommit ut' kan bero på många orsaker. Att de redan har familj och barn tex. Det är inte så lätt att berätta för en partner man kanske haft i många många år att man egentligen känner sig som samma kön som denne. (Eller som det andra könet om man har ett homosexuellt förhållande) Och barnen, hur lätt är det att berätta att man eg är det andra könet än vad barnet hittills känt till? 

Andra är så indoktrinerade i att det är fel och fult att de bara inte kan förmå sig. 

• Anonym (Sk)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2019-01-25 19:42:25 följande:

Jag antar att Di Leva är din förebild. Vad är fel med att klä flickor som flickor och pojkar som pojkar? Föräldrar ska lära sina barn om hur samhället fungerar. Dem ska lära barnen att passa in och att ta hand om varandra och att ta hänsyn till alla. Dem ska inte lura barnen att tro att dem kan bli vad dem vill och att världen cirkulerar kring dem. Barnen måste få lära sig att visa hänsyn och anpassa sig till regler och normer.

Inte alls, tycker du är väldigt fördomsfull och du tror att du kan sätta ettiket på mig utifrån mina åsikter.

Pojkar får absolut klä sig som pojkar men jag ser inte problemet med att pojkar som vill klär sig i klänning, rosa eller har långt hår. Att ta hänsyn är att acceptera att vi är olika och acceptera att Kalle vill ha långt hår.

Barn måste inte alls lära sig att passa in i stereotypa normer. Barn ska lära sig att tycka om sig själva och respektera andra för hur de är. Speciellt eftersom inskränkta vuxna inte har fattat det.
  • Anonym (androgynt är den finaste stilen)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2019-01-25 19:42:25 följande:
    Men herregud vad är kvinnligt och vad är manligt egentligen? Tänk om du aldrig vetat eller blivit påprackad en könsidentitet, så fick du fria händer att klä dig som du ville helt som barn. Inte fan hade du tagit en mörkblå skjorta och ett par tajt sittande byxor och en snäv kava, om du istället hade kunnat välja mellan att ha mönstrade kjolar, klänningar och tajts och byxor i all världens färger, och tyger och fått ha vackra skor och hårband och så långt hår du bara ville. Män har ju också en estetisk ådra som de ofta tvingats kväva pga den ohälsosamma mansnormen. Tänk hur rockstjärnor alltid valt att se ut, även konstnärer, IT killar osv..De vill låta håret växa och ha vilka färger och stilar de vill, Smink för att dölja skavanker precis som tjejer och försköna sina drag. Sen är det väl en sak att man kanske väljer vissa kläder pga bekvämlighet eller att bara ha funktionella plagg men de flesta moderna killar vill se bra ut och ha mer valmöjligheter helt enkelt.
Svar på tråden Varför har varannan unge och ung människa idag könsdysfori?