• Anonym (FEK hjälp)

Organisationsanalys ur ett maktperspektiv

Hej någon som kan hjälpa mig lite på traven..? Ska analysera & tolka en organisation (i detta fall Skatteverket/Skatteverkets organisation) utifrån ett maktperspektiv (företagsekonomi 1 universitetsnivå), ca 200 ord. Till min hjälp har jag Management - organisations- & ledarskapsanalys av Jesper Blomberg. Jag har läst litteraturen, har dock ingen aning om hur jag ska börja, vill såklart först kortfattat förklara vad maktperspektivet innebär, men vet inte hur jag ska koppla den förklaringen till Skatteverket... 

Ska försöka förklara hur mina tankegångar ser ut...

Inledning: nämna dom fyra grundläggande antaganden 
    - Det finns alltid intressen
    , agendor och målsättningar som står i motsats till varandra, vilket alltid medför konflikter mellan individer, grupper, organisationer och olika samhällsorgan.
    - Konflikter kan inte lösas - fattar nog inte riktigt den punkten "Konflikter kan inte lösas, varken genom att man fattar rationella beslut om lösningar som är bäst för alla, eller i form av att man kommer överens om gemensamma mål. Man kan därför inte utforma effektiva organisationer. Vad som är ett effektivt sätt att nå en intressents mål är inte effektivt för andra intressenter." Två intressenter kan alltså inte lösa en konflikt genom att möta varandra halvvägs, konflikten anses inte vara löst pga att ingen av dom har egentligen uppnått sina mål? 
    -Organisationers strukturer
    , formaliserade och informella processer är alltid uttryck för intressenters utövande av makt och inflytande.
    - Även om konflikter inte kan lösas så hanteras de rationellt
    . Genom att studera makt- och inflytandeprocesser kan man öka sannolikheten att få igenom en viss agenda och nå specifika mål.

Dags att koppla inledningen till Skatteverket och göra en analys & tolkning
    ...
    - Det jag tänker är att Skatteverket arbetar på uppdrag av regeringen och riksdagen
    , skatteverket har en budget. För något eller några år sedan blev det rubriker om Skatteverket och assistansersättning - att dom skulle ha dragit in/drog in ersättning/timmar för att spara pengar. Kan man nämna något om det - att Skatteverket måste arbeta utifrån regeringens uppsatta mål och budget men som inte alltid uppskattas av folk i samhället = konflikter? 

Vet inte hur jag ska fortsätta här
    , vad mer kan jag nämna som känns relevant? Två saker poppar upp här: resurser är knappa o att knappa resurser leder till konflikter (Skatteverket har en budget -> konflikter ex assistansersättningen) samt att Skatteverket är väldigt arbetsdelat = konflikter, anser dock inte att detta är så relevant, men just nu så associerar jag maktperspektivet enbart med konflikter.

Hur kan man få in själva begreppet makten? Regeringen/riksdagen har ju en slags makt över Skatteverket som i sin tur har en slags makt över befolkningen?
    När det gäller inom själva skatteverket så leds Skatteverket av en styrelse
    , chef för myndigheten är generaldirektören 

Generaldirektörens uppgift är att
    leda Skatteverket,
    representera Skatteverket externt och internt,
    ansvara för att hålla samman Skatteverket som ett system och vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa en betryggande intern styrning och kontroll inom hela myndigheten,
    fokusera på ett antal kritiska uppgifter för att uppnå de långsiktiga mål som är satta av regering och riksdag,
    ansvara för underställdas arbete vilket innebär att generaldirektören har en uppgiftstilldelande roll.

Hur ska jag gå tillväga? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-26 01:39
    Om man inte orkar läsa allt: jag ska tolka och analysera Skatteverket ur ett maktperspektiv - tips på om vad jag kan ta upp? Tack så mkt på förhand
  • Svar på tråden Organisationsanalys ur ett maktperspektiv
  • Anonym (Praktisk)

Organisationer har ofta en trädstruktur.

Tittar man ner ser man folks ansikten.

Ser man uppåt ser man chefernas arslen.

• mymamasaid

Jag tänker att det är ju lagar som ska följas o det minskar risken för konflikter. Tydlig struktur i företaget baserad på lagar.

Svar på tråden Organisationsanalys ur ett maktperspektiv