• Anonym (H)

Utgången medicin

Har en medicin jag äter men som gick ut för 9 månader sedan. Kan man äta den ändå? Vad kan hända?

• Svar på tråden Utgången medicin
  • Anonym (H)

Ok..det är en antihistamin.

• Långbenopluto
    Anonym (H) skrev 2019-01-26 10:31:01 följande:
    Ok..det är en antihistamin.
    Ja, då får du nog inte så bra effekt av dom. Varför köper du inte nya?
  • Anonym (H)
    Långbenopluto skrev 2019-01-26 12:04:06 följande:

Ja, då får du nog inte så bra effekt av dom. Varför köper du inte nya?

Jo ska ringa läkaren på måndag... men hade behövt idag och imorgon.
  • Långbenopluto
    Anonym (H) skrev 2019-01-26 12:09:45 följande:
    Jo ska ringa läkaren på måndag... men hade behövt idag och imorgon.
    Det finns ju även receptfritt som du kan ta som hjälper bättre än dom du har hemma.
  • Anonym (H)
    neverpreggo skrev 2019-01-26 12:16:05 följande:

Jag hade testat.

Ja...vad kan hända?
  • Lånehajen

Absolut inga problem att ta den och med största sannolikhet får du fullgod effekt. Mediciner håller ofta långt efter utgångsdatumet, vid ett test av 20 år gamla läkemedel hade de flesta fortfarande 90% av originaleffekten. Enda gången man kanske ska ta det säkra före det osäkra är om det är en livsviktig medicin du tar.

• Anonym (Besserwisser)

En expert på mediciner hävdar att medicin i tablettform som har en hållbarhet på minst två år från tillverkningsdatum funkar i princip hur länge som helst om den förvaras på ett bra sätt

Amerikanska militären testade mediciner där utgångsdatum var passerat med 15 årm och 90% av dem var helt OK att använda.
    Tyvärr vet jag inte om det fanns några mediciner som stämmer med det jag skrev i första stycket (tablettforn, minst 2 års hållbarhet) bland de 10% mediciner som inte funkade efter 15 år.

• FtS70

Som konstaterats: ta dem! Effekten kommer vara i princip den samma som vid nyinköp!

FtS70 (läk)

• Anonym (H)
    FtS70 skrev 2019-01-26 12:54:44 följande:

Som konstaterats: ta dem! Effekten kommer vara i princip den samma som vid nyinköp!

FtS70 (läk)

Är du läkare?
  • Anonym (Besserwisser)
    Långbenopluto skrev 2019-01-27 11:20:12 följande:
    Och det ska vi lita på?
    Bättre än att lita på dig, som har noll koll i den här frågan. Du hävdar att anti-histamin-tabletter som passerat utgångsdatum med 9 månader inte har så bra effekt och att det är bättre att köpa receptfria.

Läkemedelsverkets officiella åsikt är naturligtvis att man ska kassera medicin som passerat utgångsdatum, men det blir ju löjligt om det t.ex bara är passerat med en vecka. Flytande och halvfasta beredningar har begränsad hållbarhet, men tabletter med minst 2 års hållbarhet håller väldigt mycket längre än utgångsdatumet om de förvaras bra.

Läs här:
    www.dn.se/arkiv/debatt/fullgoda-mediciner-for-miljarder-branns/
Svar på tråden Utgången medicin