• Anonym (beslut)

Hur valde du köksluckor på Ikea?

Ska välja köksluckor på Ikea. Men hur bestämmer man sig?
    Hur gjorde du när du bestämde dig?
    Valde den billigaste, för att spara pengar
    Valde den dyraste så att gäster ser att jag har råd.
    Valde den jag tycker är finast, struntar i vad det kostar.
    Valde den jag tror håller längst.
    Valde den jag tror är lättast att laga om det går sönder.
    Mitt kök är litet så jag väljer vitt.
    Mitt kök är stort så jag väljer mörk färg så det blir mer ombonat.
    Valde färgglad så det inte blir tråkigt.
    Valde enkel/avskalad så det blir harmoniskt.

Alltså, hur ska jag välja? Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Hur valde du köksluckor på Ikea?
  • Anonym (A)

Kolla på de inom din budget och välj den av dem som du tycker är finast och passar bäst hemma hos dig.

• Anonym (beslut)
    Anonym (A) skrev 2019-01-26 19:41:38 följande:

Kolla på de inom din budget och välj den av dem som du tycker är finast och passar bäst hemma hos dig.

Hur vet jag att de passar hemma hos mig?
  • Anonym (LillaL)

Vill man skryta så väljer man nog inte luckor från IKEA, oavsett om dom är dyrast där:)
    När vi renoverade köket så valde vi helt enkelt dom som vi tyckte var snyggast på IKEA. Jag har ingen aning om var på prisskalan dom låg. Vi hade ett litet kök i en 1a. Körde på ljusa luckor och mörk bänkskiva & kakel. Inte tråkigt helvitt men inte för mörkt för en så liten lägenhet.

• Anonym (Nina)

Det enda som låter idiotiskt är väl att köpa nåt ?för att visa att man har råd?. Spelar väl ingen roll vad folk som kommer hem till dig tycker, eller om dom blir impade? Köp något inom din budget som passar ditt kök och din stil.

• Tihi
    Anonym (Nina) skrev 2019-01-26 19:49:35 följande:
    Det enda som låter idiotiskt är väl att köpa nåt för att visa att man har råd. Spelar väl ingen roll vad folk som kommer hem till dig tycker, eller om dom blir impade? Köp något inom din budget som passar ditt kök och din stil.
    What she said.
  • Anonym (beslut)
    Anonym (LillaL) skrev 2019-01-26 19:45:19 följande:

Vill man skryta så väljer man nog inte luckor från IKEA, oavsett om dom är dyrast där:)
    När vi renoverade köket så valde vi helt enkelt dom som vi tyckte var snyggast på IKEA. Jag har ingen aning om var på prisskalan dom låg. Vi hade ett litet kök i en 1a. Körde på ljusa luckor och mörk bänkskiva & kakel. Inte tråkigt helvitt men inte för mörkt för en så liten lägenhet.

Köpte du laminat eller träskiva till bänken?

• Anonym (beslut)
    Anonym (Nina) skrev 2019-01-26 19:49:35 följande:

Det enda som låter idiotiskt är väl att köpa nåt ?för att visa att man har råd?. Spelar väl ingen roll vad folk som kommer hem till dig tycker, eller om dom blir impade? Köp något inom din budget som passar ditt kök och din stil.

Nej, du har rätt.
    Men jag vet inte vad som passar mitt kök.
  • Anonym (beslut)
    Tihi skrev 2019-01-26 19:50:10 följande:
    What she said.
    Ja jag håller med.
  • OlgaElvira

Efter att ha renoverat och valt kök fyra gånger i mitt liv har jag insett att det allra allra viktigaste är att inse att köket är en arbetsplats. Luckorna måste vara lätta att hålla rena, inga dekorlister alltså. Högglans går helt bort då minsta fingeravtryck syns. Inga knoppar utan riktiga handtag som är lätta att hålla rena. I längden är det bäst med en ljus färg, inte helt vita utan mer åt beige, med halvmatt färg där fläckar inte syns lika mycket. Lägg pengarna på en bra bänkskiva trä eller laminat av riktigt hög kvalite. Färg har man på väggen ovan bänk och spis.

• Anonym (LillaL)
    Anonym (beslut) skrev 2019-01-26 20:21:15 följande:
    Köpte du laminat eller träskiva till bänken?
    Vi valde laminat. Det kändes inte värt att lägga ner för mycket på en 1a som antagligen skulle användas av antingen en student som inte bryr sig eller som övernattningslägenhet. Nu när vi flyttat (och planerar att bo kvar här länge) kommer vi troligtvis välja stenskiva när vi renoverar.
  • Tihi
    Anonym (beslut) skrev 2019-01-26 20:23:01 följande:
    Nej, du har rätt.
    Men jag vet inte vad som passar mitt kök.
    Ett vitt kök är aldrig fel och du tröttnar förmodligen inte på det i första taget. Har du råd med stenskiva så satsa på det annars tycker jag att trä är snyggt. Välj något fint kakel till det men gör inget crazy som du tröttnar på snabbt.

Välj tidlösa luckor, dvs inte högglans t ex som kommer att vara helt omodernt om några år. Mitt bästa tips är att inte välja ett kök som är högsta mode just nu då man oftast inte byter kök på 20+ år. Då är det bättre att köra på tidlösa luckor, kakel och bänksskivor. Dvs man ska inte kunna se om du renoverade 2009 eller 2019.

Hur ser ditt kök och hem ut och vad gillar du själv?
  • Amla07
    OlgaElvira skrev 2019-01-26 20:45:36 följande:

Efter att ha renoverat och valt kök fyra gånger i mitt liv har jag insett att det allra allra viktigaste är att inse att köket är en arbetsplats. Luckorna måste vara lätta att hålla rena, inga dekorlister alltså. Högglans går helt bort då minsta fingeravtryck syns. Inga knoppar utan riktiga handtag som är lätta att hålla rena. I längden är det bäst med en ljus färg, inte helt vita utan mer åt beige, med halvmatt färg där fläckar inte syns lika mycket. Lägg pengarna på en bra bänkskiva trä eller laminat av riktigt hög kvalite. Färg har man på väggen ovan bänk och spis.

Klokt inlägg! Vi valde klassisk stil, vita luckor. Dock hade Ikea bara ekträskiva och vårt golv är rödbrunt så det passade inte ihop. Dessutom var skivan på Ikea absurt dyr (har över 10 meter bänkskiva längs med vägg). Åkte till Bauhaus och köpte en träskiva i passande färg till en bråkdel av priset, sågade själv ut för vasken.
  • Amla07

PS: för 500 kr kan man boka en timmes rådgivning med Ikeas köksplanerare. Det gjorde vi och det var en stor hjälp. Rekommenderas varmt om du är osäker!

• Anonym (beslut)
    Amla07 skrev 2019-01-28 07:51:19 följande:

PS: för 500 kr kan man boka en timmes rådgivning med Ikeas köksplanerare. Det gjorde vi och det var en stor hjälp. Rekommenderas varmt om du är osäker!

Vilka bitar föll på plats med hjälp av det?
  • sextiotalist
    OlgaElvira skrev 2019-01-26 20:45:36 följande:

Absolut inte halvmatt på dörrarna. Halvblank. Halvmatt har man på väggar.

Där vi bodde förut hade man målat alla dörrar och luckor i halvmatt, de gick inte att torka av
  • OlgaElvira
    sextiotalist skrev 2019-01-28 09:36:53 följande:

Absolut inte halvmatt på dörrarna. Halvblank. Halvmatt har man på väggar.

Där vi bodde förut hade man målat alla dörrar och luckor i halvmatt, de gick inte att torka av

Naturligtvis halvblank, inte halvmatt. Tack för korrigeringen.
  • sextiotalist
    OlgaElvira skrev 2019-01-28 10:07:18 följande:
    Naturligtvis halvblank, inte halvmatt. Tack för korrigeringen.
    :)
  • Amla07
    Anonym (beslut) skrev 2019-01-28 09:12:13 följande:

Vilka bitar föll på plats med hjälp av det?

Placering av alla vitvaror, vask och alla köksskåp. De optimerade ytan. Vi har inga vägghängda köksskåp alls.
  • sextiotalist
    Amla07 skrev 2019-01-28 10:51:12 följande:
    Placering av alla vitvaror, vask och alla köksskåp. De optimerade ytan. Vi har inga vägghängda köksskåp alls.
    Hur får ni plats med allt? speciellt höga saker, vi var tvungen att köpa extraskåp för att de som planerade köket hade nästan inga vägghängda.

Det är, i mina ögon, verkligen ett sätt att inte utnyttja ytorna i ett kök. Speciellt om köket är litet.
  • Amla07
    sextiotalist skrev 2019-01-28 10:54:16 följande:

Hur får ni plats med allt? speciellt höga saker, vi var tvungen att köpa extraskåp för att de som planerade köket hade nästan inga vägghängda.

Det är, i mina ögon, verkligen ett sätt att inte utnyttja ytorna i ett kök. Speciellt om köket är litet.

Det är jättesnyggt, har dock ett stort kök med fem stora fönster längs hela långsidan, dvs finns inte väggar att sätta upp skåp. Har flera lådor med bra höjd i till kastruller, balmaskin etc samt vitrinskåp i vardagsrummet för vinglas och höga vaser. Tycker att vägghängda skåp gör att rummet känns mindre och kvalmigt. Men alla tycker ju olika och har olika förutsättningar i rummet, hos oss skulle väggskåp bara kunnat sitta ovanför spisen och det blir kladdigt på undersidan och känns trångt. Vi har kryddburkarna liggande i en för ändamålet anpassad smal kryddlåda bredvid spisen, exempelvis.
Svar på tråden Hur valde du köksluckor på Ikea?