• Kalle83

Smartphones - era tankar!

Hej på er! 

Jag närmar mig medelåldern och bekymrar mig över de senaste årens utveckling. Människor tenderar generellt att inte bry sig om sin omgivning särskilt mycket, utan det viktigaste i deras liv är deras smartphone. På mina promenader ser jag alltfler människor snubbla omkring med sina smartphones i högsta hugg, men de ser inte särskilt glada ut. Efter att ha läst "iGen - the smartphone generation" av den amerikanska psykologen Jean Twenge, och även kollat in Anders Hansen, så börjar jag inse vad som hänt: Människor är inte intresserade av sin omgivning. Människor mår sämre. Ungdomar dejtar mindre, och spenderar mer tid framför skärmen än med vänner IRL. Självmorden ökar bland unga och äldre. 

När jag själv är ute på promenad eller på andra ställen i offentligheten, så tar jag aldrig upp min mobil. Jag tycker nämligen det är extremt nonchalant mot mina medmänniskor. Jag och mina vänner har börjat likställa att ta fram sin mobil och glo i den när andra är nära, med att ta fram ballen och vifta. Inte för att det tidigare är straffbart, mer för att vi alla tycker det är fruktansvärt osympatiskt med människor som stirrar i sina mobiler, istället för att iaktta vad som händer runtom dem. 

Hur går era tankar?

Svar på tråden Smartphones - era tankar!