• Äldre 27 Jan 14:53
    481 visningar
    8 svar
    8
    481

    Kattmat till häst?

    Jag ger min häst kattmat. Royal Canin Ageing +12.

    Den innehåller mycket proteiner, mineraler, vitaminer och även glukosamin som är bra för hästens leder. Jag ger henne ca 1 kg per dag.

    Dock så har jag börjat fundera på om jag ska byta till ett billigare foder, då höet blev så pass dyrt iår så har jag inte lika mycket pengar som förr att lägga på foder. Och hästen har börjat lämna mycket av maten i krubban, så jag tror att hon är sugen på ett godare foder.

    Hon äter 11,5 kg hösilage, med en TS-halt på 82%. Analys finns!

    Just nu lägger jag ungefär 700 kr i veckan på kattmat. Och det är lite för mycket.

    Finns det någon som har erfarenhet av andra kattmatssorter som är billigare? Jag tänker typ Whiskas, Bilanx, Mjau, Friskies etc.

    Kan tänka mig att byta till ett foder som inte innehåller glukosamin och ge nyponpulver istället.

  • Svar på tråden Kattmat till häst?
  • Äldre 27 Jan 15:06
    #2
    Tihi skrev 2019-01-27 14:59:41 följande:

    Det bästa är väl att inte ge någon mat alls? Du kan släppa ut hästen så att den får gå fritt i skogen och då hittar den gratis mat själv. Lite ansvar kan en gammal häst ta själv för sin överlevnad. Du ska väl inte behöva curla den hela livet?


    Hästen är domesticerad av oss människor, den klarar sig inte själv i vårat klimat i Sverige.

    Se bara på alla vildhästar i USA, de dör som flugor för att det inte finns mat och vatten.

    Min häst är dessutom väldigt kräsen och skulle aldrig kunna dricka vatten ur en sjö typ. Hon får en rendiskad hink med äpplejuice i varje dag. Annars dricker hon inte och får förstoppningskolik. Dessutom så vill min häst vara inne på nätterna och ha fina täcken på sig som matchar grimman och bootsen.

    Hon skulle helt enkelt inte klara sig själv.
  • Äldre 27 Jan 15:10
    #5
    Anonym (dumpåriktigt?) skrev 2019-01-27 15:07:19 följande:

    E häst ska äta hö eller gräs och inget annat. Jättekul trolltråd. Verkligen..


    Hästar är omnivorer, de äter både vegetabilisk och animalisk föda.

    Vildhästar äter sina flockmedlemmar när de dör och det är brist på mat.

    Detta är alltså seriöst. Jag ger min häst kattmat, då det kompletterar grovfodret väl.
  • Äldre 27 Jan 15:11
    #6
    Tihi skrev 2019-01-27 15:09:35 följande:

    Vad var det jag sa? CURLAD!


    Hon är inte curlad, det är ett varmblod jag har. De har inte lockig päls. Eller jo, om de lider av PPID - Cushings.

    Däremot så har American Curly hästen lockig päls. Den är curlad.
  • Äldre 27 Jan 15:30
    #8
    Anonym (Vet bäst) skrev 2019-01-27 15:24:55 följande:

    Jag ger bara gräs till min katt.

    Den är dessutom född I ett stall.

    Ska pröva att rida på den till våren.


    Nu var det KATTMAT till HÄST som efterfrågades.

    Inte vad du ger till din katt.

    Men när du ändå har skrivit. Ger du den kattgräs då? Eller vallfoder?

    Hur gammal är den? Har hört att man inte ska rida på de innan 2 års ålder.

    Var tänkte du köpa sadeln?
Svar på tråden Kattmat till häst?