• Mijja77

Varför hoppar min inloggning från säkert läge till osäkert?

Det är olustigt att först är det säkert läge, alltså man ser "hänglåset" i adressfältet. Sen när jag söker runt så ändras det till osäkert läge. Är bara denna sida, alltså familjeliv som beter sig så. Tror därför inte felet ligger hos mig.

• Svar på tråden Varför hoppar min inloggning från säkert läge till osäkert?
  • Mijja77

Här jag skrivit detta på fel ställe?

Kanske kan familjeliv svara på detta?

• Zombie von Rymmen

FamiljeLiv använder inte HTTPS och har aldrig gjort. Man kunde ju önskat sig det för själva inloggningen, men i övrigt är det ganska onödigt. Dock startade Google en kampanj förra året för att på bred front införa HTTPS över Internet, genom att visa sökresultat för s.k. säkra sidor högre samt att i webbläsaren Chrome visa stora hänglås för att göra användare uppmärksamma på det och skapa ett tryck från dessa mot webbsideägarna och kodarna. Detta har skrämt okunniga till att tro att de är aktivt avlyssnade om inget stort grönt hänglås finnes och tvärtom att grönt hänglås är någon slags garanti på att det är helt säkert. Detta stämmer inte.

En profilerad herres tankar cornucopia.cornubot.se/2018/02/flashbreaking-nu-https-pa-bloggen.html

Det låter på dig som att du använder Chrome. Är du mån om din integritet så är ett bättre alternativ till HTTPS att du istället använder Firefox, då Chrome övervakar allt du gör och skickar till Google. getfirefox.com/

Läs mer en.wikipedia.org/wiki/HTTPS

• Mijja77

Ja, jag använder Chrome. Den sidan du länkar till, med Firefox, går inte att ladda ner Firefox på utan att vara inloggad på google play. Jag har inte google account. Finns det någon annan sida som är bra?

• Mijja77

Ja, jag använder Chrome. Den sidan du länkar till, med Firefox, går inte att ladda ner Firefox på utan att vara inloggad på google play. Jag har inte google account. Finns det någon annan sida som är bra?

• Zombie von Rymmen

Jaha, då blir det lite knepigare. I och med att du har en Android-telefon så är du ju konstant övervakad av Google ändå, även om du stänger av saker (allt stängs inte av). Men Firefox kan ändå strypa telemetriflödet rätt rejält.

Prova denna firefox.en.uptodown.com/android/download
    Jag har inte hört om sidan förut, men en snabb efterforskning tyder på att sidan är ok. Jag har inget smartfån själv, så jag kan inte prova.

Annars Firefox Focus kanske? www.mozilla.org/en-US/firefox/mobile/

• Mijja77

Tack för svar.

Ja, jag använder en android platta med Chrome på. Nu när jag skulle skriva detta inlägg så kom en varningstriangel upp i adressfältet.. Vet inte vad som händer? Skrev in https:// och då kom "låset" upp. Är rätt kass på datorer och dyligt överlag, så blir såklart orolig över virus och att nån hackar mig. Kanske måste köra nån systemåterställning eller nåt..Jag har som sagt inte något google konto och har inte laddat ner något program eller appar alls.

Svar på tråden Varför hoppar min inloggning från säkert läge till osäkert?