• Anonym (nyfiken)

Kvinnor - är ni ärliga om antalet sexpartner?

Det sägs att kvinnor ofta underskattar hur många sexpartners de haft kanske av rädsla av att framstå som slampiga. De flesta undersökninngar visar också att kvinnor i genomsmnitt haft färre partners än män. Stämmer det verkligen fortfarande?

1) Om er partner frågar, är ni ärliga med hur många ni haft sex med, eller friserar ni sanningen lite? I så fall, varför?

2) Om ni skulle bli tillfrågade i en undersökning, skulle ni vara ärliga då eller också underdriva antalet?

• Svar på tråden Kvinnor - är ni ärliga om antalet sexpartner?
  • Anonym (Emma)

Min man vet att jag har varit med många. Kan inte ge honom en exakt siffra eftersom jag inte vet själv, han har heller inte bett om en siffra. Det handlar om runt 100, strax över tror jag. Han har själv varit med ca 6-7 (har inte lagt hans siffra på minnet) och har inga bekymmer med mitt förflutna. Jag har alltid varit ansvarsfull, aldrig blivit gravid, aldrig haft en könssjukdom och aldrig varit otrogen. 

Jag skäms inte överhuvudtaget, men har inga behov av att folk ska veta ungefär hur många jag legat med, så det finns ingen anledning att berätta för någon. De närmsta kompisarna vet att jag knullat runt en del för skojs skull när jag var yngre. 

• Anonym (RK)

1. Ja.

2. Ärlig.

Jag har legat med 2 st och båda hade jag ett förhållande med.

• Anonym (Oviktigt)

Varken hans eller mitt antal är viktiga. Vi vet att det är rätt många, men det är inget som definierar någon av oss. Det är inget vi känner ett behov av att diskutera heller. Då var då och nu är nu.

• LEG

Och??? Varför detta intresse just för kvinnors antal sexpartners?

• Anonym (nyfiken)
    LEG skrev 2019-01-29 12:33:41 följande:

Och??? Varför detta intresse just för kvinnors antal sexpartners?

Min fråga gällde inte antalet utan om kvinnor i allmänhet upplever ett tryck att underskatta antalet partners antingen för att inte framstå som slampiga, eller inte vilja såra sin partner eller vilket skäl det än må vara. Jag tror de flesta män inte resonerar så, och det vore tråkigt om kvinnor fortfarande idag upplever att det är något negativt att ha haft många partners, men det är möjligt att det inte längre stämmer. Å andra sidan visar undersökningara att kvinnor i genomsnitt har färre partners än män vilket tyder på att antingen underskattar kvinnor antalet partners, eller så är det ett lite fåtal kvinnor som har väldigt många partners som gör att genomsnittet är olika mellan könen.
    Jag har inga synpunkter på antalet partners i sig och det var inte heller det frågan syftar på.
  • Kråkungen

1) Alltid ärlig - känner inget som helst behov av att frisera sanningen på vare sig ena eller andra hållet. Sen måste jag säga att frågan faktiskt sällan uppstått; det har mer varit i generella ordalag i så fall - om man har varit med många eller inte. Och varför skulle den uppstå? Det exakta antalet är väl ganska ointressant? De ggr jag faktiskt fått en direkt fråga om exakt antal har det alltid varit fr kk/tillfälliga partners. 

2) Se fråga 1

:)

• Anonym (Ja)

Ja, jag har bara haft en sexpartner och är alltid ärlig om det för allt blir bara mer konstigt och pinsamt om man ljuger. Och tro mig, det betraktas inte direkt som mer positivt att bara ha haft en enda partner och närma sig medelåldern.

• Anonym (SpelaRoll)

Jag hade massor med ONS när jag var runt 18-20 och en del mellan 16-20 också, så jag vet inte riktigt hur många jag legat med, men det är runt 50 iaf utan att överdriva. Om någon frågar berättar jag, varför skulle jag skämmas för det bara för att jag är tjej? Jag har aldrig fått någon negativ reaktion på det heller.

• Meriall

Är ärlig men tror jag varit med medelmånga så känns inte så laddat med siffran. 6 personer + ev 2 till beroende på hur man räknar.

Svar på tråden Kvinnor - är ni ärliga om antalet sexpartner?