• Anonym (Johanna)

    Behålla eller abort? Bonusbarn. Nytt förhållande.

    Hej!

    Jag har träffat en kille i 2 år nu.

    Jag fick träffa hans 2 barn, 7 och 10 år i Maj 2018.

    Allt gick otroligt bra och i September bodde jag hos dem på heltid. Jag sa upp kontraktet på min lägenhet för 1 månad sen och planerar att bo här med dem nu.

    Vi har börjat leta efter hus för att vi i framtiden vill ha gemensamma barn och dör vi bor nu är för litet.

    Nu blev jag oplanerat gravid. Jag är i vecka 5.

    Han tycker att vi ska göra abort och vänta iallafall 6-7 månader minst innan vi försöker bli gravida eftersom att hans barn behöver tid att vänja sig vid mig och vår nya familj.

    Han säger dessutom att det kommer att bli svårt att få lån till hus om jag är mammaledig.

    Jag VET att han har rätt men samtidigt som jag vill göra abort för att bli gravid igen i sommar/höst så vill jag INTE göra abort.

    Jag känner att vi har ju 9 månader på oss att ordna allt här hemma så att det kan finnas plats även för en bebis och jag och hans barn har 9 månader till på oss att utveckla vår relation (som redan är mycket god).

    Jag känner mig så otroligt hemsk om jag gör abort för att sen bli gravid igen om ett halvår! Precis som att detta barn som är i mig inte duger för oss.

    Jag är 30 år och han 38.. jag har inga barn sedan tidigare och har haft en stark längtan efter barn vilket gör detta beslut så svårt.

    Tänk om jag gör abort nu och sen plötsligt är det jättesvårt för oss att bli gravida?

    Jag vet inte vad jag ska göra :(

    Finns det någonstans vi kan vända oss för att prata med någon?

    Jag bara gråter hela tiden, känner mig så ensam och hela denna situationen känns omöjlig. Vad jag än gör så blir det inte 100% bra... :(

  • Svar på tråden Behålla eller abort? Bonusbarn. Nytt förhållande.
  • Anonym (Jill)

    Men va, tror han att det är som att klämma en finne eller??

    Abort sen bli planerat gravid ett halvår senare... Aldrig i livet att jag gått med på det. Aborter kan göra ONT, på flera sätt!

  • Anonym (Lo)

    Men herregud, ska du stanna ett tickande hjärta och krysta ut fostret för att sedan upp i sadeln igen om ett halvår? Vad tror han abort är för något? Och vem säger att det går så lätt att bli gravid om ett halvår? eller att den graviditeten skulle stanna kvar?

    Barn är ingen beställningsvara.

  • Aamon

    Prata, prata, prata med sambon! Ni måste komma fram till ett gemensamt beslut som ni alla kan leva med och i vetskapen om att den här graviditeten är nu.

    Vill bara berätta om min släkting som var i en liknande situation. Dock var hon några år yngre än dig, han hade barn sedan innan. Hon blev oplanerat gravid tidigt i relationen och de velade kring abort. Gjorde sedan abort i v15 tillslut då de egentligen ville vänta lite med barn. När de sedan försökte få barn planerat ca 1 år senare gick det lätt men alla graviditeter har slutat i missfall mellan v5 och v8. Totalt har de de senaste 13 åren haft 12 missfall och de har fortfarande inte fått ett levande barn.

  • Pajama

    Å behåll barnet!!!!
    Tar du bort det kommer du alltid att sörja det, så som du känner nu, eller hur? Den sorgen kommer inte försvinna. Troligen kommer du hysa en omedveten anklagelse mot honom hela livet, att det HÄR lilla livet inte fick fortsätta! Nej, barn beställer man inte. Det är en individ som kan bli en älskad människa!
    Om du ska göra abort, måste DU känna att du vill detta, annars kommer det bli förödande!
    (Om han står på sig, efter att ni pratat och pratat och du berättat för honom om hur du känner, då tycker jag att du ska välja barnet!)
    Kram

  • Anonym (Lj)

    Vilken svår sits. Men ni hade alltså pratat om barn innan graviditeten, hur gick hans tankar då? Var det han som ville ha fler barn nära i tid?

    Såklart hade det varit bättre att vänta, testa bo ihop en längre tid osv, men saker blir sällan som man tänkt.

  • Anonym (Tänk)

    Varför så bråttom? Jag tycker du ska lyssna på din partner och låta hans barn få landa i deras nya situation. Du flyttar in och helt plötsligt ska dom få ett halvsyskon. Tänk lite mer på dom än på dig själv. Frågar du mig, så hade jag väntat ännu längre med att skaffa barn. Så gör abort och låt barnen få vänja sig först över att du är där på heltid.

  • Anonym (Lj)
    Anonym (Tänk) skrev 2019-01-30 14:57:21 följande:

    Varför så bråttom? Jag tycker du ska lyssna på din partner och låta hans barn få landa i deras nya situation. Du flyttar in och helt plötsligt ska dom få ett halvsyskon. Tänk lite mer på dom än på dig själv. Frågar du mig, så hade jag väntat ännu längre med att skaffa barn. Så gör abort och låt barnen få vänja sig först över att du är där på heltid.


    Ligger verkligen mycket i det du skriver. Det är en stor omställning för barnen att ta in en ny vuxen sådär bara. Risken finns att de känner sig åsidosatta. Dock förstår jag TS att det är svårt att genomföra en abort i det läget :/
  • Anonym (Nina)

    Om ni faktiskt tänkt börja försöka för ett gemensamt barn om typ 6 månader skulle jag aldrig göra abort nu. Känns helt galet faktiskt.

Svar på tråden Behålla eller abort? Bonusbarn. Nytt förhållande.