• Äldre 30 Jan 13:28
    1115 visningar
    8 svar
    8
    1115

    Vad är okej?

    Min son har varit bästa polare med en nära granne sedan födseln typ. Men efter de började i nollan eller förskoleklass som det heter nu, så har deras relation ändrats. De är fortfarande "vänner" men vi får ofta höra att hans polare sagt dumma saker till honom. Till och med fått något av honom som "bevis" på att han är dum och det går inte att tolka det på något annat sätt, tro mig.

    Jag undrar mest vad som är "normalt" för barn, och vad de säger. Och vad jag ska reagera på. Hur mycket ska man tåla liksom.

    Jag och frun har snackat om att snacka med föräldrarna men vi vill också veta att det verkligen är ett problem. För så snart vi gör det så tror jag relationen med dem (som bor nära) är förstörd. Och missförstå inte, jag bryr mig inte om det. Mina barn går alltid först. Men jag vill inte anklaga om det varit i skämt eller dylikt. Och vi har väl typ nu börjat fatta att han verkligen är taskig mot vår son.

    Vår son säger att han inte bryr sig, eller att han visst tycker det är tråkigt. Men han leker med andra så det spelar ingen roll. Men han har inte överdrivet med vänner så att tappa denna polare blir en förlust också.

    Jag känner att hur vår son känner ska styra. Men vill också veta lite vad som är "normalt".

    Jag själv blir skogstokig och vill sätta ner foten och visa hur förbannad jag är. Men det är barn och man måste diskutera på ett bra sätt, självklart inte använda våld. Vill tillägga där, så länge ingen annan gör det, går det till våld då jävlar. Då ska fan den andra grabben bli tvungen att byta skola etc. Han ska få känna på att man inte mobbar (genom att uteslutas inte våld såklart).

    Vad är normalt för barn, gliringar etc. Vad är okej och när ska man ta tag i det, eller informera? Jag känner direkt, vilket vi gjort när det varit något annat. Men nu är det från någon som varit den tryggaste delen i att börja den nya skolan. Som vanligt, någon som har fler kompisar. Så jag vill inte göra situationen värre. Men en 6-åring bör väl inte reagera på det sättet och eskalera om man tar upp det redan nu eller?

    Jag svamlar nu. Snälla, kom med era förslag och åsikter.
  • Svar på tråden Vad är okej?
  • Äldre 30 Jan 13:40
    #3

    Tack!

    Tagit upp med skolan. De gör ju inget än det vanliga "vi håller koll" vilket de inte gör bevisligen då saker har hänt.
    Sagt att en sak till så får vi bli "jobbiga" med skolan, sen också snacka med föräldrarna. Jag går bara och väntar. Får säkert höra något idag, skulle inte förvåna mig. 

  • Äldre 30 Jan 13:44
    #4

    Mitt första svar var till Moder1. Tack!


    Anonym (Mobbad) skrev 2019-01-30 13:38:19 följande:

    Tycker det är bra att du vill ta tag i problemet innan det eskalerat. Jag har själv varit mobbad och önskade inget hellre än att någon skulle "stå upp för mig".

    Kanske ni föräldrar kan prata med varandra om detta, ta upp det med lärare/rektor/annan skolpersonal.

    Ju tidigare ni tar tag i detta desto bättre, anser jag.

    Önskar er och främst er som stort lycka till!


    Tack anonym! Tråkigt att höra att du blivit mobbad. Jag själv har aldrig blivit utsatt eller utsatt någon annan. Bara skyddat någon annan. Så jag har inte koll på hur tidigt saker börjar. Men vi pratar mycket med sonen, om vad som hänt och känslor. Än så länge är det inte något som är ett stort problem. Men han tycker det är skönt att vi pratar om det.
    Nästa steg är skolan och föräldrarna. Skolan är påpekad fast om ett annat barn, som verkar ha lugnat ner sig lite nu. Men nu har alltså bästa polaren börjat. Helt otroligt. Blir skolan igen sen föräldrarna. Jobbigt samtal när man är nära varandra. Men så får det bli.
Svar på tråden Vad är okej?