• Farsanbalou

    Leka efter skolan?

    Vårt barn brukar oftast leka med sina kompisar som bor i området. Sällan han tar hem kompisar från skolan eller åren innan på förskolan. Det händer men inte ofta. Nu när han går i förskoleklass vill jag ju att han ska skaffa nya vänner. Men hur får man kontakt? Hur gör andra föräldrar? pga GDPR finns ingen telefonlista eller dylikt som skolan kan dela med sig utav, så hur gör de andra föräldrarna? Jag fattar inte. Jag hör hur andra går hem med andra kompisar osv. Jag vet inte ens hur vi ska få till det. Sällan man hämtar samtidigt som någon annan som han vill leka med. Sagt åt honom att fråga barnet och säga till dennes förälder när de hämtar så kanske de kan lämna nummer eller dylikt.

    Min fråga är hur nu andra gör?

  • Svar på tråden Leka efter skolan?
  • honutannick

    Vi får kontaktlistor i våra barns skolor men annars har jag både gett och fått en lapp på hyllan "Hej, nn vill gärna leka med nn någon dag efter skolan, mitt nummer är 07××××××××. Mvh nn, nns mamma/pappa

  • Anonym (Lista)

    Jag har sett till att skapa en klasslista. Bett läraren maila ut att alla ska skicka kontaktuppgifter till mig, så skapar jag en lista med mobilnr, mailadresser osv och mailar ut.

  • Anonym (på)
    Farsanbalou skrev 2019-01-30 13:38:09 följande:

    Vårt barn brukar oftast leka med sina kompisar som bor i området. Sällan han tar hem kompisar från skolan eller åren innan på förskolan. Det händer men inte ofta. Nu när han går i förskoleklass vill jag ju att han ska skaffa nya vänner. Men hur får man kontakt? Hur gör andra föräldrar? pga GDPR finns ingen telefonlista eller dylikt som skolan kan dela med sig utav, så hur gör de andra föräldrarna? Jag fattar inte. Jag hör hur andra går hem med andra kompisar osv. Jag vet inte ens hur vi ska få till det. Sällan man hämtar samtidigt som någon annan som han vill leka med. Sagt åt honom att fråga barnet och säga till dennes förälder när de hämtar så kanske de kan lämna nummer eller dylikt.

    Min fråga är hur nu andra gör?


    På mina barns förskola har man alltid haft en kontaktpärm där man skrivit i sina kontaktuppgifter. Det är såklart helt valfritt och därmed finns kanske inte exakt allas uppgifter, Men det har fungerat bra.

    I skolan har vi fått klasslistor med alla namn, adresser och telefonnummer till föräldrarna (få som har fast hemtelefon längre). Där får man be specifikt att inte vara med om man har hemlig adress tex.
     
    Min son har en klasskompis som har hemlig adress pga en förälders jobb, men de lämnar ut kontaktuppgifter till dem de litar på som tex barnens kompisar/föräldrarna till kompisarna. 

    Innan föräldrarna fått kontakt med varandra så får barnen passa på när det ska hämtas och be kompisens förälder ringa och göra upp om lekträff. Eller att ni hämtar och då blir ombedda att ringa Kalles mamma och kolla om de kan leka idag eller nån dag. Så samlar man på sig lite kontakter: Kalles mamma Agneta, Selmas pappa Jan osv...
Svar på tråden Leka efter skolan?