• Pannkakstarta

    Mellanblödningar innan mens?!

    Hej! Jag har haft mellanblödningar innan mens i rätt många år nu - ibland startar det när jag bajsar/krystar - då brukar det vara färskt rött/rosa slemmigt blod, och andra gånger är det brunt som kommer helt oförklarligt typ en vecka innan mens...

    (Sorry för äckeldetaljer..)

    Någon som känner igen sig? Jag och min sambo har försökt att få barn i typ 4 år men aldrig lyckats. Vi har precis gjort vår första IVF och ruvar nu på ett ägg - men såklart. Mellanblödningen kom i vanlig ordning i förrgår. Testdag om fem dagar... Förtvivlad!

    Dessutom får jag inga svar från läkare ang mellanblödningar - mest axelryckningar! Jag är förtvivlad - och tar gärna emot alla råd och tips som finns. Tack på förhand!!! <3

  • Svar på tråden Mellanblödningar innan mens?!
  • Meriall

    Har också blödningar veckan före mens. Ingen aning om varför. Har blivit utredd men det gav inget. Jag har dock inga problem att bli gravid. Blivit av misstag flera ggr. Har då blödit som mens de första 4-5 månaderna av graviditeten. Så även om du får mens, ta ett graviditetstest. Det kan ju vara samma.

  • Pannkakstarta

    Tack för svar Meriall! Men Oj. Som mens alltså? Ja... det ska jag göra då såklart... Hade du mensvärk då också, när du var gravid? Och var även mellanblödningarna kvar under graviditeten?

    Så himla konstigt och jobbigt att det inte finns ngn förklaring till dessa alltså :(

  • Meriall
    Pannkakstarta skrev 2019-01-30 14:37:39 följande:

    Tack för svar Meriall! Men Oj. Som mens alltså? Ja... det ska jag göra då såklart... Hade du mensvärk då också, när du var gravid? Och var även mellanblödningarna kvar under graviditeten?

    Så himla konstigt och jobbigt att det inte finns ngn förklaring till dessa alltså :(


    Jag brukar inte ha mensvärk så det var ingen skillnad där. Och jo, de var också kvar de första 4 eller så månaderna. Sedan försvann både de och mensen (kom tillbaka som innan efter barnet kommit).

    Ja jättekonstigt. Det är ju ganska irriterande med dem men jag har som sagt inte märkt något annat sätt de påverkar. Har fått ta många cellprov då blödningar kan vara tecken på cellförändringar men har aldrig haft några förändringar (och är vaccinerad). Tror själv att det kan vara någon hormon-obalans.
  • Pannkakstarta

    Ah ok.. jag har inte heller haft några cellförändringar. Men det är ju konstigt att ingen gynekolog har sagt att jag borde kolla det fler gånger isf. Det är lite det som gör mig irriterad/arg/ledsen att det känns som att ingen tar det på allvar liksom. Av dom jag har träffat alltså...

    Men det ger mig ju lite hopp i alla fall Meriall, att man kanske kan bli gravid ändå!! TACK!

    Är det någon annan som också har/ har haft mellanblödningar? Hur är dom för er? Har det påverkat er på ngt sätt (förutom att dom i sig är as-jobbiga)? Har ni haft problem att bli gravida?

    KRAM!

  • UndrandeSökare

    Mellanblödningar kan tex vara ett tecken på progesteronbrist eller för högt Prolaktin.

    Prata med en läkare och be att få ta blodprover.

  • sofiaaaaaa

    Jag har oxå haft mellanblödningar i flera år. Läkare och gynekologer gör absolut ingenting :(. Jag självmedicinerade mig med utrogestan (köpte på nätet) och har inga problem längre. Otroligt skönt att kunna leva och träna som vanligt. Har inget progesteronbrist enligt tester men de verkar som min kropp inte tar upp det ordentligt så jag for brist ändå. Är på 2 månaden med utrogestan och hittills ingen bebis men väldigt skönt ändå att slippa mellanblödningar. Be din läkare skriva ut lutinus el ngt sånt. Å som ngn skrev innan kan de bli bebis ändå trots mellanblödningar. Jag har fått 2 trots det. Håller tummarna!

  • Pannkakstarta

    Okej Sofiaaaaa! Hum. Är tydligen receptbelagt men det kanske man kan få utskrivet? Eller köpte du på nån hemlig sida typ :p? Har lutinus nu efter ägg- insättningen men fick mellanblödningar och sen även mens ändå :(

    Har du också försökt att bli gravid? Hur gammal är du?

    Du behöver såklart inte svara-är bara nyfiken på när i ålder dessa mellanblödningar dyker upp för folk och vad de ger för konsekvenser.. :/

  • sofiaaaaaa
    Pannkakstarta skrev 2019-01-31 10:39:53 följande:

    Okej Sofiaaaaa! Hum. Är tydligen receptbelagt men det kanske man kan få utskrivet? Eller köpte du på nån hemlig sida typ :p? Har lutinus nu efter ägg- insättningen men fick mellanblödningar och sen även mens ändå :(

    Har du också försökt att bli gravid? Hur gammal är du?

    Du behöver såklart inte svara-är bara nyfiken på när i ålder dessa mellanblödningar dyker upp för folk och vad de ger för konsekvenser.. :/


    Å okej, kanske du ska höja dosen lite, hur många grr om dagen tar du lutinus? Ja jag skickade efter från doktoronline.com. Man kan oxå be sin läkare om licens, det fick inte jag. Hon skrev ut Crinone åt mig istället så de ska jag testa snart så fort min ÄL är över. Är rädd att den inte kommer funka såsom utrogestan gjort. Isf går jag tillbaka till dom. Vi har försökt med 3 barnet i ett år nu. 2 försök utan mellanblödningar. Jag är 37 men har låg äggreserv, min läkare tror jag kommer komma i klimakteriet innan 40 :(. Så vi får se om det blir fler barn el om tåget gått. Än sålänge har jag regelbunden cykel och ägglossning så väljer att hoppas sålänge jag har det. Mellanblödningar har jag förresten haft från och till alltid förutom när jag gick på p-piller. Så tjatigt! Men som sagt jag fick ju 2 barn utan minsta bekymmer trots dem. Dock så kom det inte några blödningar dom månader som jag fick pluss. Men har alltid blött i graviditeter från och till fram till v.15 ca.
  • Pannkakstarta

    Sofiaaaaa - Tre gånger om dagen - varje vaginaltablett på 100 g. Men okej- då ska jag fråga om att få recept på utrogestan. Är det ngn anledning till att de inte ville skriva ut det?

    Okej.. menar du att de var de två sista försöken där det inte var några mellanblödningar, när du tog utrogestan? Är ni aktuella för IVF tror du? Tänker om din läkare säger att äggreserven är dålig..? Hoppas verkligen att det lyckas för er med en tredje!!

    Finns det några fler som har bekymmer med mellanblödningar? Jag puffar! Kram!

  • sofiaaaaaa
    Pannkakstarta skrev 2019-01-31 12:37:24 följande:

    Sofiaaaaa - Tre gånger om dagen - varje vaginaltablett på 100 g. Men okej- då ska jag fråga om att få recept på utrogestan. Är det ngn anledning till att de inte ville skriva ut det?

    Okej.. menar du att de var de två sista försöken där det inte var några mellanblödningar, när du tog utrogestan? Är ni aktuella för IVF tror du? Tänker om din läkare säger att äggreserven är dålig..? Hoppas verkligen att det lyckas för er med en tredje!!

    Finns det några fler som har bekymmer med mellanblödningar? Jag puffar! Kram!


    Näe jag vet inte varför min inte ville skriva ut, hon ville av ngn anledning inte skruva ut lutinus heller sa det bara va vid ivf. Vi kmr inte göra ivf. Min läkare säger att vi har inte större chanser där än naturligt. Troligtvis kommer jag inte få tillräckligt med ägg vid en ivf som behövs. Japp de två sista försöken är utan mellanblödningar.

    Kanske du ska höja till 200 3 ggr per dag. Jag tar 200 två ggr om dagen.
Svar på tråden Mellanblödningar innan mens?!