• Anonym (saknar)

Sista gången hos psykolog

Igår var jag sista gången hos min psykolog. Har gått där i nästan 7 månader för att jobba med fobi och ångest.

Jag har fortfarande en hel del att jobba med men det är ju så det fungerar med KBT att man liksom får fortsätta själv.

Nu så här senare på dagen så känner jag mig så ledsen över att jag inte får gå dit mer inte får träffa honom eller prata med honom, avsked är väl dock alltid svåra och jag är dessutom lite extra känslig just nu då jag just separerat från min sambo. Det gör mig väl lite extra känslig för uppbrott. 

Har väl också råkat ut för det klassiska att man blev lite förtjust i honom, inte så allvarligt tror jag var mer förtjust i att han lyssnade och var snäll (som en psykolog ska vara)
    Har fått lite ångest nu också som jag har lite svårt att hantera.

Någon som har tips för hur man ska tänka för att liksom gå vidare och inte fundera så mycket på detta.
    Försöker tänka hur bra det har varit och att han hjälpt mig vidare och se det positivt.

• Svar på tråden Sista gången hos psykolog
  • Anonym (Psycho)

Upplever du att det var ömsesidigt tycke eller bara från din sida? Vill du träffa honom igen som psykolog eller privat? Vad hindrar dig från att fortsätta terapin? Vad hindrar dig från att faktiskt bjuda ut honom?

Off topic- vad kostade dessa 7månaderna dig i pengar ungefär? Jag skulle görna vilja gå på kbt men det verkar kosta runt 6-700kr per tillfälle!

• Fjäril kär
    Anonym (Psycho) skrev 2019-01-30 18:05:04 följande:

Upplever du att det var ömsesidigt tycke eller bara från din sida? Vill du träffa honom igen som psykolog eller privat? Vad hindrar dig från att fortsätta terapin? Vad hindrar dig från att faktiskt bjuda ut honom?

Off topic- vad kostade dessa 7månaderna dig i pengar ungefär? Jag skulle görna vilja gå på kbt men det verkar kosta runt 6-700kr per tillfälle!

Ot-svar

(Gått KBT i 1 1/2 år via remiss (ätstörningar) , går hos habilitering/sjukvården , kostar som vanligt läkarbesök och har uppnått frikort två gånger under tiden. )
  • Anonym (Psycho)
    Fjäril kär skrev 2019-01-30 18:11:59 följande:

Ot-svar

(Gått KBT i 1 1/2 år via remiss (ätstörningar) , går hos habilitering/sjukvården , kostar som vanligt läkarbesök och har uppnått frikort två gånger under tiden. )

Jag har missbruksproblematik. Jag snöar in på en sak och släpper inte det. Blir manisk. Dock anser ingen psykolog att jag har någon psykisk sjukdom som kan förklara mitt beteende.

Är väl lite som ett lyxfällan-fall. Kan snöa in på shopping sen droger sen godis, spel, jobb osv.

Jag behöver bryta mitt onda beteende men har inte lyckats hitta någon psykolog som förstår sig på mig.
  • Aikido

Jag har aldrig förstått det där med att prata med psykologer. Jag anförtror mig till kollegorna på jobbet och sedan vet alla allt. Inte fan vågar man ha ångest sedan.

• Anonym (saknar)
    Anonym (Psycho) skrev 2019-01-30 18:05:04 följande:

Bara från min sida (antar jag, jag har ju inte frågat ), och nej jag är inte intresserad av att träffa honom privat utan bara som psykolog.

Fortsätta terapin får man ju inte då det ju finns begränsningar kring hur många gånger man får gå och när man kommit så långt så det är dags att klara sig själv (tyvärr)  Så att fortsätta går ju inte. Har ju dock ett läkarbesök kvar innan jag blir "utskriven" kan ju verka jättedeppig och ha ångest så jag får några gånger till  

Eftersom jag gått via landstinget och inte privat så kostar det som ett vanligt läkarbesök och efter 1.200 (är det väl) så har du frikort. Så vill du så söka via din vårdcentral tex så kan du nog få en remiss för det.

Jag sökte via KBT på nätet först men mina problem fungerade inte att lösa så, därför fick jag remiss till en annan mottagning. Så du kan säkert söka där.

• Anonym (me)

Kan känna igen mig lite även om jag inte träffat psykolog så länge. Men det är ju en väldigt speciell situation, att öppna sig för någon och få bekräftelse och medkänsla av någon och även hjälp med det som är svårt. Lätt att få känslor då. Har tyvärr inga tips. Men tror att det kommer att gå över så småningom. Tillåt dig att vara ledsen. Skriv ner allt som varit bra och vilken hjälp du fått.

• Meriall

Fråga psykologen om hur du ska göra och säg att du har svårt ned uppbrott. Han kan hjälpa dig <3

Han kommer säkert minnas dig också efter en så lång kontakt. Men bjud inte ut honom, han får inte tacka ja.

• Anonym (saknar)
    Meriall skrev 2019-01-30 21:20:17 följande:

Fråga psykologen om hur du ska göra och säg att du har svårt ned uppbrott. Han kan hjälpa dig <3

Han kommer säkert minnas dig också efter en så lång kontakt. Men bjud inte ut honom, han får inte tacka ja.

Fast nu har jag ju inte kontakt med honom mer. Nej självklart ska jag inte bjuda ut honom och jag vet ju att dom inte får tacka ja. Jobbar själv inom vården så får väl söka jobb där han jobbar ???? (skoja bara det kommer jag inte göra)
  • Anonym (jodu)

Känner igen mig i detta! Hade skamkänslor över hur jag kunde få känslor för en klart yngre person än jag fast både jag o hen var upptagna.Meriall här fick mig att inse att det inte var något ovanligt.Visserligen skedde en svår sak för mig och jag känslo överförde. Försökte fly o tom bad personen låta mig vara men hen gjorde sitt jobb vilket innebar att hen var tvungen att ha kontakt med mig.Sen när allt avslutades så saknade jag personen.Denna person var visst ännu mer olämpligare att känna för fick jag reda på i efter hand.Men whatever,shit happens

• Anonym (saknar)
    Anonym (me) skrev 2019-01-30 20:58:55 följande:

Kan känna igen mig lite även om jag inte träffat psykolog så länge. Men det är ju en väldigt speciell situation, att öppna sig för någon och få bekräftelse och medkänsla av någon och även hjälp med det som är svårt. Lätt att få känslor då. Har tyvärr inga tips. Men tror att det kommer att gå över så småningom. Tillåt dig att vara ledsen. Skriv ner allt som varit bra och vilken hjälp du fått.

Ja verkligen, och också när det är saker som är jobbiga och läskiga som man måste fortsätta exponera sig för och när man då inte har kvar det stödet känns det ju ännu jobbigare. Jag är ju fortfarande väldigt ledsen och orolig för framtiden (då jag är i en separation) och det gör ju inte saken bättre. Och jag är väldig rädd och ledsen för att känna mig ensam och då blir ju verkligen uppbrott och avsked extra jobbigt.

Men har ju som sagt en läkartid om två veckor, mår jag fortfarande dåligt ska jag ta upp det med honom också.

Men som du skriver så tror jag också att det kommer gå över snart.
Svar på tråden Sista gången hos psykolog