• tankfull

Plågsamt kär i en kollega

Anonym (M-up) skrev 2019-01-31 23:31:02 följande:

[quote=79408645][quote-nick]Anonym (H) skrev 2019-01-31 17:43:13 följande:[/quote-nick]Förstår känslan och olustigheten i det. Har själv stått där du står. Så länge man inte gör något så finns åtminstånde hoppet om att känslorna är besvarade kvar. Träffas ni ofta och jobbar tätt ihop eller är det mer sporadiska möten? Ges det tillfällen för er att träffas själva där du kanske kan känna av läget lite? Har du uppfattat någon hint av intresse från hennes sida?[/

Vi träffas ganska ofta och ja det uppstår situationer där vi är själva. Jag har inte gjort något konkret. Inte sagt vad jag känner (så du är jag inte) eller frågat om hon vill träffas etc. Men jag är övertygad om att en man som är kär en tjej på riktigt inte kan dölja det så bra. Herregud ibland kommer jag på mig själv att jag tittar på henne som om jag inte ens tror att en så fin tjej som henne existerar på riktigt. Den blicken kan hon nog inte ta miste på.

Hintar? Jag tror det. Jag har ju självklart lite längre ögonkontakt med henne än vad jag har med andra kvinnor. Det är ganska stor skillnad. Pratar jag med en annan kvinna ser jag henne i ögonen då och då men sen fladdrar ju blicken hit och dit. Pratar jag med den här underbara tjejen håller jag ögonkontakten längre. Inte för länge men klart längre än annars och jag upplever att hon gör samma sak. Jag vet inte om det betyder något. Hon kanske gör så mot alla och man tenderar ju att önsketänka.

En särskild grej som hänt någon gång (inte jätteofta) det senaste veckorna är kanske lite mer tydlig. Vi pratar och pratar och sen dör samtalet ut. Jag är tyst hon är tyst. Jag lägger huvudet lite på sned och tittar henne rakt i ögonen utan att säga något. Hon tittar tillbaka i mina ögon. Det går några sekunder. Ingen säger nått. Sen ler vi och lite förläget och viker av med blickarna. Jag blir varm i ansiktet och rodnar antagligen. Det kanske låter larvigt men första gången det hände upplevde det som otroligt laddat och intimt. Det var nästan som att jag blev hög av det. Det är svårt att förklara hur det känns men det är något utöver det vanliga. Har inte upplevt det förut. Det händer absolut inte med någon annan tjej jag pratar med. Ok det är jag som tagit initiativet till våra titt-lekar men jag upplever att hon liksom lite nyfiket ser tillbaka på mig. Det klart jag inte vet helt säkert vad det står för men när det sker känns det som att det finns något där trots allt.

Det skulle kunna vara så att tjejen solar sig i din alldeles uppenbara beundran. Hon får en egoboost varje gång du tittar på henne som att hon är finast i världen. Kolla hur hon reagerar om du är lite avmätt och inte alls beter dig som vanligt. Söker hon upp dig då? Tittar hon på dig som om DU är finast i världen?
  • tankfull
    Anonym (M-up) skrev 2019-02-01 08:23:10 följande:
    Ja. Så kan det absolut vara. Fast jag vet inte. Hon är inte riktigt typen som solar sig liksom.
    Okej, tror nog att alla kan vilja få en liten egoboost ibland. Men jag tycker i alla fall att du ska vara uppmärksam på hennes beteende mot dig, försök håll igen på din beundran och kolla av hur hon verkligen beter sig då. Kanske är du så uppe i vad du själv känner att du inte kan se henne klart. Menar bara att det kan göra dig mer säker på att hon gillar dig på det sätt du gillar henne. Jag vet själv hur svårt det kan vara att tolka folk ibland.
  • tankfull
    Anonym (M-up) skrev 2019-02-02 19:11:05 följande:

[quote=79413121][quote-nick]Anonym (Flower) skrev 2019-02-02 17:30:12 följande:[/quote-nick]Jag förstår dig då jag är i en lite liknande situation. 

Men låt oss säga att denna person känner likadant för dig. Du berättar detta och blir bekräftad i det du känner, vad skulle då vara nästa steg?

Finns det något annat som tyder på att hon faktiskt är intresserad, förutom längre ögonkontakt med varandra? Något hon sagt, eller som du sagt....?

Finns det nåt mer som krånglar till det hela, har någon av er en relation?

[/

Jag skulle aldrig tala om för en tjej vad jag känner innan jag ens hånglat upp henne. Kvinnor avskyr män som babblar om sina känslor innan de ens blivit upphånglade. Det är det dummaste man kan göra. Det skulle förta hela spänningen och döda attraktionen. Det är som att förklara ett skämt innan man dragit det. Kardinalmisstag. Det funkar i princip aldrig. Jag blir förvånad över att det finns män som tror att det är smart att förklara sina känslor. Det är mycket bättre att handla istället för att prata.

Nåväl det kanske inte var detta som var din poäng. Ja hon har sagt ganska flirtiga grejer. Jag med. Sen är det också en allmän känsla jag har. Svårt att formulera med ord exakt vad det är men ibland känner man ju på sig när nån gillar än. Sen kan jag ju aldrig vara 100. Hon har ju inte sagt att hon är kär i mig etc. och visst man önsketänker ju lite grand också.

Jag vet inte 100 att hon inte har en relation. Hon bor ensam alla fall. Inte gift. Vi har pratat ett antal timmar med varandra nu och hon har aldrig nämnt något om någon pojkvän eller man öht. Inte ens någon fd man eller pojkvän. Däremot har hon berättat massa andra saker om sitt liv osv. Sen är det ju såklart lite allmän krångligt att vi arbetar ihop. Vad händer om det skiter sig? Ålderskillnaden och våra olika positioner gör det inte lättare men det skulle nog gå ändå om båda vill.

Nästa steg? Alltså jag är kär i henne. Klart jag vill ha en relation med henne som det känns nu. Men vem vet det kanske inte funkar men varför tänka på det nu innan jag ens hållit hennes hand?

Jag tror att kvinnor avskyr uttrycket "hånglat upp henne", eller så är det bara jag...

Men du har nog helt rätt i att det inte är en bra idé att förklara sin kärlek innan man ens har kysst varandra. Kan du inte ta något exempel på vad hon sagt som du uppfattar som flirtigt? Hon läser säkert ändå inte här...
    Killen jag spanar lite på är ju rätt mycket yngre än jag men ingen pojkspoling, och när han blev tillfrågad om sin ålder så la han till något extra år och gjorde sig äldre. Det tog jag som ett tecken. Ett pyttelitet tecken men i alla fall... 
  • tankfull
    Anonym (M-up) skrev 2019-02-02 20:33:50 följande:

[quote=79413400][quote-nick]tankfull skrev 2019-02-02 19:31:47 följande:[/quote-nick]Jag tror att kvinnor avskyr uttrycket "hånglat upp henne", eller så är det bara jag...

Men du har nog helt rätt i att det inte är en bra idé att förklara sin kärlek innan man ens har kysst varandra. Kan du inte ta något exempel på vad hon sagt som du uppfattar som flirtigt? Hon läser säkert ändå inte här...

Killen jag spanar lite på är ju rätt mycket yngre än jag men ingen pojkspoling, och när han blev tillfrågad om sin ålder så la han till något extra år och gjorde sig äldre. Det tog jag som ett tecken. Ett pyttelitet tecken men i alla fall... [/

Vågar inte dra exemplet. Det är väldigt specifik så det känns lite risky att skriva här. Men det var en sak hon sa som man vanligen inte säger till nån som man har en kompisrelation til eller enbart en kollegial relation till.

Måste säga att det är lite märkligt att ljuga om sin ålder. Den uppgiften kan ju lätt kontrolleras. Men visst det kan ju vara ett tecken på intresse. Har liksom annars svårt att förstå varför han skulle påstå att han är äldre än vad han är

Okej, jag förstår att du inte vill outa dig här genom att vara specifik. Blir lite nyfiken bara.
    Ja, det är märkligt att ljuga om sin ålder eftersom det kan kollas. Vet inte varför han sa så, han kanske avrundade uppåt :) Själv fyller jag numera bara 40 plus år efter år...Flört
  • tankfull
    Anonym (M-up) skrev 2019-02-03 00:50:41 följande:

[quote=79413648][quote-nick]tankfull skrev 2019-02-02 21:11:36 följande:[/quote-nick]Okej, jag förstår att du inte vill outa dig här genom att vara specifik. Blir lite nyfiken bara.

Ja, det är märkligt att ljuga om sin ålder eftersom det kan kollas. Vet inte varför han sa så, han kanske avrundade uppåt :) Själv fyller jag numera bara 40 plus år efter år...[/

Får man fråga hur mycket yngre den här mannen är som du spanar på. Vill inte grusa ditt hopp men är han 15 eller 20 år yngre är det väl inte så troligt att han är intresserad även om det förstås inte är omöjligt.

Det är jättekonstigt att ljuga om sin ålder. En anledning kan förstås vara att är intresserad och inte vill att du ska tycka han är för ung. Men det kanske finns andra tänkbara förklaringar. Flyg inte iväg nu. Analysera inte en massa. Det är meningslöst. Antingen är han intresserad eller så är han inte det. Inget du kan påverka.

Analysera inte en massa? Vad är det du själv håller på med då ;) ?
    Att skriva lite om det och försöka få andra människors tankar kring det hela kan ju faktiskt klargöra vissa saker, om inte annat så får man skriva av sig den frustrationen det innebär att inte veta om känslorna är besvarade, eller hur?

Jo, jag har analyserat som bara den ända sedan den här mannen efter sommaren började bete sig lite flirtigt, fast på ett väldigt blygt sätt. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att män som är runt 15 år yngre skulle ha något intresse för en kvinna som är 44. Men min väninna har precis gjort slut med sin kille som är 16 år yngre, efter 2 års förhållande. Hon är väldigt snygg, och jag är också snygg har jag fått höra. Jag är en väldigt kvinnlig kvinna. Jag får uppskattning från män runt 25 och uppåt ganska ofta. Att det bara handlar om sex är självklart, jag är inte helt naiv.
    För min del handlar det inte om att ha förhållande, jag känner inte mannen väl även om han funnits i min närhet ganska länge och jag har endast varit nyfiken på att ha en fling för att jag behöver det i mitt liv. 
    Jag tror inte att det kommer att bli någonting mellan oss alls eftersom vi båda är så rädda för att göra bort oss. 
    Hur mycket äldre är du själv än tjejen du gillar?
  • tankfull
    Anonym (M-up) skrev 2019-02-03 12:17:48 följande:

[quote=79414589][quote-nick]tankfull skrev 2019-02-03 11:20:12 följande:[/quote-nick]Analysera inte en massa? Vad är det du själv håller på med då ;) ?

Att skriva lite om det och försöka få andra människors tankar kring det hela kan ju faktiskt klargöra vissa saker, om inte annat så får man skriva av sig den frustrationen det innebär att inte veta om känslorna är besvarade, eller hur?

Jo, jag har analyserat som bara den ända sedan den här mannen efter sommaren började bete sig lite flirtigt, fast på ett väldigt blygt sätt. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att män som är runt 15 år yngre skulle ha något intresse för en kvinna som är 44. Men min väninna har precis gjort slut med sin kille som är 16 år yngre, efter 2 års förhållande. Hon är väldigt snygg, och jag är också snygg har jag fått höra. Jag är en väldigt kvinnlig kvinna. Jag får uppskattning från män runt 25 och uppåt ganska ofta. Att det bara handlar om sex är självklart, jag är inte helt naiv.

För min del handlar det inte om att ha förhållande, jag känner inte mannen väl även om han funnits i min närhet ganska länge och jag har endast varit nyfiken på att ha en fling för att jag behöver det i mitt liv. 

Jag tror inte att det kommer att bli någonting mellan oss alls eftersom vi båda är så rädda för att göra bort oss. 

Hur mycket äldre är du själv än tjejen du gillar?[/

Haha. Du har rätt. Jag analyserar. Måste sluta med det. Man kan ju ändå inte påverka så mkt.

Ok. Visst jag har förstått att det finns en hel del män som kan tänka sig en 15 år äldre kvinna. Särskilt om du är kvinnlig och snygg. Män älskar kvinnliga kvinnor. Jag sitter liksom fast i min egen värld och utgår från den. När jag var runt 30 var jag helt ointresserad av kvinnor runt 45, oavsett utseende. Tror det är nån slag psykologisk spärr.

Tjejen är ganska exakt 10 år yngre.

Ja, jag känner mig lite frågande själv inför attraktionen för en 15 år äldre kvinna, även när jag pratar med min väninna som alltså är jättesnygg. Killen hon precis gjort slut med verkar tyvärr väldigt omogen för sin ålder så kanske har han sökt en trygg kvinna, tryggare än kvinnorna i hans egen ålder. Sexet var visst jättebra hursomhelst. 
    En 10 år yngre kvinna känns ju som en klassiker. Och hur gammal är du då?
  • tankfull
    Anonym (M-up) skrev 2019-02-03 19:53:07 följande:

[quote=79415655][quote-nick]tankfull skrev 2019-02-03 18:54:08 följande:[/quote-nick]Ja, jag känner mig lite frågande själv inför attraktionen för en 15 år äldre kvinna, även när jag pratar med min väninna som alltså är jättesnygg. Killen hon precis gjort slut med verkar tyvärr väldigt omogen för sin ålder så kanske har han sökt en trygg kvinna, tryggare än kvinnorna i hans egen ålder. Sexet var visst jättebra hursomhelst. 

En 10 år yngre kvinna känns ju som en klassiker. Och hur gammal är du då?[/

Ställer mig också lite frågande faktiskt. Vill inte vara någon slags sexist men är det inte vanligare att kvinnor tkr det är ok med en man som är lite äldre än henne än tvärt om? Låt oss vara ärliga. Är det inte så att de flesta män föredrar yngre tjejer? Det är ju den bilden som hela tiden förmedlas. Unga kvinnor är vackra och fertila. Framgångsrika män har unga kvinnor osv.

Sen köper jag inte riktigt det där med att äldre kvinnor skulle vara tryggare. Vad betyder det? Är trygghet hos en kvinna (vad det nu betyder) något som attraherar män. Jag är faktiskt inte övertygad. Alla åldrar har väl sin problematik. Vad är det som säger att en 45 årig kvinna är tryggare än en 30 årig kvinna? Den första kanske befinner sig i en övergångsålder och nojar över det. Särskilt om hon har en havererad relation i bagaget. Den andre kanske nojar över barn eller karriär och det första ålderstecknet osv.

Jag 40 och mitt span 30. Visst det skiljer några år men jag tycker ändå åldersskillnaden är ok. Och den blir ju mindre med åren om man räknar i procent????

Fast du är rätt sexistisk när du skriver som du gör. Känns trist att du gör det till någon slags tävling mellan män och kvinnor. Våra span är alltså jämngamla och jag är bara 4 år äldre än du? Jag är snygg, ser yngre ut än min ålder och ser fler män runt 40 som ser trista ut än kvinnor runt 40 som ser trista ut, faktiskt.
    Jag tror att många män i din ålder föredrar yngre kvinnor, men varför skulle kvinnor runt 40 inte vilja ha yngre män utan föredra 40-åringar med flyende hårfäste och ölmage? Let´s face it, det är nog många kvinnor runt 40 som skulle kunna tänka sig att ha sex med en vältränad 30-årig man. Det är bara så att samhället inte riktigt kommit ikapp ännu, men det är på god väg. Jag har själv inte riktigt kommit ikapp, det är därför jag är skeptisk, för att jag inte vant mig vid tanken. Men jag tycker inte att det är svårare att rent utseendemässigt föreställa mig en kvinna i 45-årsåldern med en 15 år yngre man än en man i 45-årsåldern med en 15 år yngre kvinna. 

Har du inte mer livserfarenhet vid 40 än du hade vid 25 alltså? 15 års levnad gör en hel del för tryggheten, och det är väldigt få kvinnor som börjat komma i övergångsåldern vid 45! Känner ingen.
    30-åriga kvinnor kan nog noja över sitt utseende minst lika mycket och känner dessutom stress över att hitta någon att skaffa barn med. Inte säkert att hon helst vill skaffa det med en 40-årig man.
    En kvinna på 40-45 har inte den stressen för det kapitlet är avklarat.

Trygghet är nog den allra största orsaken till varför yngre kvinnor väljer äldre män, så varför skulle det inte vara en faktor för yngre män att få känna att en äldre kvinna är trygg i sig själv, trygg i sin sexualitet och kropp samt trygg på ett omhändertagande sätt? Jag tror att längtan efter trygghet kommer så fort sexet är avklarat.

• tankfull
    Anonym (M-up) skrev 2019-02-03 22:54:25 följande:

[quote=79416010][quote-nick]tankfull skrev 2019-02-03 20:41:03 följande:[/quote-nick]Fast du är rätt sexistisk när du skriver som du gör. Känns trist att du gör det till någon slags tävling mellan män och kvinnor. Våra span är alltså jämngamla och jag är bara 4 år äldre än du? Jag är snygg, ser yngre ut än min ålder och ser fler män runt 40 som ser trista ut än kvinnor runt 40 som ser trista ut, faktiskt.

Jag tror att många män i din ålder föredrar yngre kvinnor, men varför skulle kvinnor runt 40 inte vilja ha yngre män utan föredra 40-åringar med flyende hårfäste och ölmage? Let´s face it, det är nog många kvinnor runt 40 som skulle kunna tänka sig att ha sex med en vältränad 30-årig man. Det är bara så att samhället inte riktigt kommit ikapp ännu, men det är på god väg. Jag har själv inte riktigt kommit ikapp, det är därför jag är skeptisk, för att jag inte vant mig vid tanken. Men jag tycker inte att det är svårare att rent utseendemässigt föreställa mig en kvinna i 45-årsåldern med en 15 år yngre man än en man i 45-årsåldern med en 15 år yngre kvinna. 

Har du inte mer livserfarenhet vid 40 än du hade vid 25 alltså? 15 års levnad gör en hel del för tryggheten, och det är väldigt få kvinnor som börjat komma i övergångsåldern vid 45! Känner ingen.

30-åriga kvinnor kan nog noja över sitt utseende minst lika mycket och känner dessutom stress över att hitta någon att skaffa barn med. Inte säkert att hon helst vill skaffa det med en 40-årig man.

En kvinna på 40-45 har inte den stressen för det kapitlet är avklarat.

Trygghet är nog den allra största orsaken till varför yngre kvinnor väljer äldre män, så varför skulle det inte vara en faktor för yngre män att få känna att en äldre kvinna är trygg i sig själv, trygg i sin sexualitet och kropp samt trygg på ett omhändertagande sätt? Jag tror att längtan efter trygghet kommer så fort sexet är avklarat.

[/

Ja men det klart att både kvinnor och män vill ha unga vackra människor. En 45 årig man el kvinna kan ju aldrig konkurrera med en 25 årig man el kvinna rent fysiskt. En 45 årig kvinna el man (med flint och ölmage) kan bara konkurrera med trygghet, livserfarenhet, makt, pengar, status osv. Allting tyder ju på att dessa icke fysiska egenskaper är viktigare för kvinnor än för män. Visst finns det män som vill ha 15 år äldre kvinnor men det är ju betydligt vanligare att mannen är 15 år äldre. Varför är det så?

Tack och lov vi har kommit långt i synen på män och kvinnor osv. Men vi kan sitta här och låtsas som att vi inte är djur, biologiska varelser. Det primära för män är alltid att han kan föra sina gener vidare. Det är fråga om djupt liggande instinkter som vi inte kan rå för. Mannen söker en fertil kvinna. Kvinnor söker en partner som kan ?skydda? dem och avkomman. Det här innebär att mannens trygghet osv är viktigare för kvinnor än vad kvinnans trygghet är för mannen. För mannen är det viktigare att kvinnan är fertil än att hon är trygg. Alltså är det helt logiskt att det är vanligare att mannen är 15 år äldre än tvärt om.

Nu får du inte missförstå mig. Jag tror de flesta kvinnor föredrar män i sin egen ålder plus minus ett par år precis som de flesta män. Men jag tror min poäng gick fram.

Det är vanligare att äldre män får yngre kvinnor eftersom samhället har varit dominerat av män under lång tid. Nu är det inte lika mycket så, tiderna förändras. Många fler homosexuella människor vågar visa sin kärlek - och de drivs uppenbarligen inte av fertilitet eller nedärvda behov av att föröka sig.
    Människan drivs av sex och kärlek och det är numera mer accepterat att få ha sex med vem man vill och älska vem man vill. 
    Dagens kvinnor känner inte något större behov av att bli varken försörjda eller beskyddade av män, de klarar sig fint själva och letar numera efter någon de passar ihop med eller någon de känner för att ha sex med.

Däremot kan fortfarande yngre personer imponeras av äldre personers erfarenhet och kanske känna lustkänslor eller trygghet på grund av detta, men det gäller inte bara kvinnor gentemot män. Jag tror inte mannen söker en fertil kvinna, många män vill bara knulla och är inte särskilt intresserade av barn och familj. Däremot söker nog kvinnor i en viss ålder efter en man som har bra gener eller förmåga att bidra till ekonomisk trygghet för en framtida familj - inte att bli försörjda av utan att bilda familj med. Tiderna har förändrats massor och en 40-åring idag är inte lik en 40-åring för hundra år sedan eller för femtio år sedan. Gäller att hänga med liksom ;)
  • tankfull
    Anonym (M-up) skrev 2019-02-04 16:04:06 följande:

[quote=79417504][quote-nick]Anonym (Jadå) skrev 2019-02-04 15:32:00 följande:[/quote-nick]Han är över 20 år äldre. Jag tror dock aldrig att han skulle vilja ha något annat än roligt med mig, vilket är varför jag inte kommer att säga något. Jag är inte ute efter någon som bara vill leka med mig. [/

Det förstår jag verkligen. Men hur kan du vara så säker på att han bara vill leka med dig? Ta på dig lite fina kläder, gå och snacka med honom lite, se honom i ögonen och släpp ut håret samtidigt, skratta åt hans skämt, fråga honom om hjälp med något på jobbet (typ pappersstopp i kopiatorn) och småflirta lite. Efter max fyra veckor är han kär. I promise. Och då vill han inte bara leka.

Jag tycker att det framgår mer och mer hur du fungerar. Från början tyckte jag att du absolut kunde ha en chans med en yngre tjej och att det var fint att du beskrev dig som så kär. Men nu verkar du vara en ganska konservativ figur som bara tycker att yngre kvinnor kan vara snygga, och din "kärlek" tycks ju bygga på rätt ytliga saker. "Ta på lite fina kläder...se honom i ögonen och släpp ut håret samtidigt...skratta åt hans skämt" - alltså WHAT??? 
  • tankfull
    Anonym (M) skrev 2019-02-04 16:38:13 följande:
    Rungande +1 på den...;)

50-talet eller?!
    Det verkar ju lite så...och han är bara 40 år tydligen...
  • tankfull
    Anonym (M-up) skrev 2019-02-04 17:22:44 följande:

[quote=79417583][quote-nick]tankfull skrev 2019-02-04 16:12:31 följande:[/quote-nick]Jag tycker att det framgår mer och mer hur du fungerar. Från början tyckte jag att du absolut kunde ha en chans med en yngre tjej och att det var fint att du beskrev dig som så kär. Men nu verkar du vara en ganska konservativ figur som bara tycker att yngre kvinnor kan vara snygga, och din "kärlek" tycks ju bygga på rätt ytliga saker. "Ta på lite fina kläder...se honom i ögonen och släpp ut håret samtidigt...skratta åt hans skämt" - alltså WHAT??? [/

Men chilla. Det är en viss skämtsam ton i mitt föregående inlägg.

Låter som en efterkonstruktion. Och jag är helt "chillad", känner bara att dina sammanlagda inlägg har gjort mig något mer skeptisk till hela din kärlekshistoria. Det är ingen skämtsam ton när du beskriver din syn på män, kvinnor och samhället och jag det känns inte så skämtsamt när du skriver om hur du stirrar på henne för att hon är så vacker - snarare framstår du som lite... "gubbig" faktisk, och då är du ändå bara 40 år. Men jag hoppas att jag felbedömt dig. Lycka till hursomhelst, jag lämnar tråden nu.
Svar på tråden Plågsamt kär i en kollega