• tankfull

Benzo abstinens

Anonym (Urk) skrev 2019-01-31 20:55:51 följande:
    Ja. Jag har ingen annan erfarenhet, utom ssri som också kan vara ett litet helvet. Nej tar en i taget. Och väntar några månader mellan varje.
    Har du trappat ned i samråd med läkare då? För att få ett rimligt schema? Jag har trappat ut både Citodon, Tramadol och Oxascand och det är ingen lek med sådana mediciner som påverkar centrala nervsystemet och måendet.
    Oxascand tar jag ytterst sporadiskt och då endast 10 mg - och ändå får jag lätt ångest och tryck över bröstet samt muskelvärk om jag tagit det två dagar i rad. (Tramadol ska vi bara inte tala om, men det har du ju inte tagit.) Man brukar väl tala om att de två första veckorna är värst, men om du tagit medicinerna länge och dessutom tar en i taget så har du väl en längre abstinensperiod än så?
    Kan du inte hålla kvar vid Oxascand litegrann och ta den senare? Det måste ju finnas skäl till varför du haft medicinerna och de skälen försvinner väl inte hux flux? 
  • tankfull
    Anonym (Urk) skrev 2019-01-31 20:55:51 följande:
    Ja. Jag har ingen annan erfarenhet, utom ssri som också kan vara ett litet helvet. Nej tar en i taget. Och väntar några månader mellan varje.
    Men du skrev att du slutat med alla dina benzo för 11 dagar sedan?
  • tankfull
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-31 21:45:21 följande:
    Var så jag tolkade det också. men kanske skrev otydligt i trådstarten då.
    Ja, vi får väl se vad TS svarar. 11 dagar är ju inte så lång tid, tar ju flera dagar innan abstinensen kickar in ordentligt också.
  • tankfull
    Anonym (Urk) skrev 2019-01-31 23:13:29 följande:

Ja. Har haft en ok läkare som låtit mig köra i den takt jag vill. Jag har satt ut först xanor sen imovane o nu sist oxascand. Det hela har tagit 9 månader. Och oxascanden va 11 dagar sen. Och mycket riktigt kickade den riktiga abstinensen in efter ca 4-5 dagar och sen dess bara värre och värre. Känns som att jag bara skjuter upp allt om jag tar oxascand igen. Hade de fått mig att må bra så hade det nog vart 100 gg svårare.

Ja en hel del av ursprungsproblematiken är kvar. Men jag fick medicinerna insattta under en akut kris och sen fortsatte med dom trots att krisen är över. Den är ff mkt jobbig men då varken åt el sov jag av ångest och depression och kris och chock. Sen dess har jag gått i terapi och på heltidsrehab i tre månader. Så är inte riktigt i samma läge med mig själv. Men dessa ?mediciner? hjälpte mig på det viset att de klubbade mig till sömns har aldrig liksom känt mig bra el normal av dom.

Usch, stackars dig, känner med dig! Det enda jag kan föreslå är att dricka te på kvällen (typ kvällsro el ngt annat grönt te) vilket kan kännas lugnande, och promenera av dig en del ångest, bada el duscha varmt för avslappning av muskler, onanera (ja, faktiskt) och försök fokusera på att läsa något. Kanske knapra på nötter, riskakor, popcorn, kex - något som man kan tugga på nästan hela tiden när man känner sig nervös. Ring någon läkare och fråga hur länge de tror att abstinensen ska pågå. Kanske är det allra värsta just nu. Du är stark, kämpa på!
  • tankfull
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-02-01 08:20:50 följande:

Det kommer att gå över! Men resan dit är lång och bucklig och extremt jobbig!

Myrkrypningar och känslan av att man brinner under huden tycker jag är det allra värsta. Och rastlösheten som man inte orkar göra något åt.

Jag slutade tvärt för att jag hamnade på sjukhus. Fick ligga fastbunden med vak i sängen de första 2 dygnen. Jag fick nån psykos som jag inte har minne av. Hade varit våldsam och slängt grejer omkring mig, gått in till andra patienter. Obehagligt.

Sen var det 10dagars helvete tills jag fick åka hem. Där fortsatte abstinensen i ca 3 veckor till. Sen blev jag succesivt piggare och kunde skratta igen.

Skulle jag ta en tablett nu så får jag abstinens i två dagar.

Tramadol är dock 10gånger värre än bensin. Visserligen verkar du ha tagit höga doser än vad läkarna ordinerat?! Kan det stämma? Jag dömer inte dig för sanningen. Själv kunde jag stoppa i mig 50-60 tabletter om dan!!!

Vad exakt var det du slutade med tvärt då? Kunde inte folk på sjukhuset ha hjälpt dig med lite nedtrappning? Låter helt fruktansvärt.
  • tankfull
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-02-01 08:42:30 följande:
    Jag åkte in pga överdos (hjärtstopp) så det blev ingen nedtrappning eftersom de var tvärsäkra på att man inte kunde få delirium av tabletter.

Jag höll på att trappa ner tramadol via vårdcentralen men för att underlätta fick jag benzo, antideppressiva, sömntabletter och så köpte jag dimor. Kombinationen var dödlig tyvärr...

Psyk tyckte att jag var för ?frisk? för att få läggas in hos dom. Fick ingen hjälp alls. De som satt vak visste inget. Hade ingen erfarenhet och stod bara handfallna o tittade på mig. De var rädda för mig. Blev inte heller sjukskriven så jag fick gå och jobba med värsta abstinensen. Det var ett helvete!
    Jag vet att det verkligen finns fantastiska människor som jobbar inom vården men ibland är det så handfallet att man bara skakar på huvudet. Man tänker: Är jag verkligen den allra första patienten de träffar som har den här problematiken? (oavsett vad det gäller).

Ringer man 1177 så kan de bara ge exakt samma råd som står i FASS och som jag själv kan läsa mig till. Är det inte ett problem man kan sätta plåster på så hänvisar de alltid till närmaste vårdcentral eller akuten. 
    Ingen vågar/får ta egna beslut eller initiativ och den som är ansvarig är inte alltid tillgänglig. Att tro på att patienten själv kan veta en del om sitt eget problem finns inte - vårdpersonalen går efter boken och ingenting annat får diskuteras. Då är man en jobbig patient eller kanske hypokondriker.

Jag har en väninna som fick mens efter varje gång hon flugit långt med flygplan, men när hon sa det till gynekologen (man) så sa han bara att "så kan det inte vara". Nähä, men det ÄR ju så eftersom det uppenbarligen händer! Men nej, så kunde det inte vara för det stod inte i gynekologens handbok. 

Ursäkta min passus, blir lite upprörd eftersom jag själv haft regelbunden kontakt med vården sen jag var typ 12.
    Du borde ha blivit inlagd på psyk och fått ordentlig hjälp med nedtrappning istället för att genomgå ett helvete!
  • tankfull
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-02-02 04:24:10 följande:
    Jag jobbar själv inom vården och har gjort i många år. Jag skäms ofta för mina kollegor tråkigt nog. Vissa har jobbat i 20år men fortfarande inte lärt sig det basala. För att de inte vill ta något ansvar. De viftar bort allt och hänvisar till en kollega med högre titel. Inte bara gör de sig själv dumma utan hela vården får sämre rykte.

Visst skulle jag fått professionell hjälp. Jag var missbrukare för att vården hade gjort mig till det. De bytte läkare på vc och fortsatte bara skriva ut mängder av tabletter tills en ung läkare reagerade 10år senare. Först då fick jag hjälp med nedtrappning. Då hade jag bett om hjälp i flera år men inte klarat att sluta själv.

Att han sedan skrev ut en kombination som var dödlig var ju oxå helt galet. Apoteket varnade när jag hämtade ut medicinen men han propsade på att det var så man gjorde på psyk. Han anmälde sig själv till socialstyrelsen när han fick veta att jag fått hjärtstopp. Sen slutade han, eller blev uppsagd.

Tack för din omtanke! Idag är jag helt fri från tabletter.
    Du har ju inget som helst ansvar för hur någon annan arbetar, men jag förstår din frustration. Jag har som sagt träffat helt fantastiska människor som jobbar inom vården så jag drar inte alla över en kam, även om det lätt blir att man pratar om "vården" som om det vore ett paket. Ungefär som  när män talar om "kvinnor" (eller vice versa). 
    Det är helt fantastiskt att du har slutat med tabletter, även om du lider av vissa sviter som jag läste i ditt andra inlägg. Kanske har du blivit en extra bra vårdperson genom dina egna erfarenheter, du förstår hur jobbigt vissa människor har det.
    Jag är själv fast i ett "missbruk" av värkmedicin eftersom jag har så svår migrän/huvudvärk att jag inte klarar mig utan medicin - skulle ta självmord då.
    Jag tar inte över rekommenderad dos men medicinerna är ändå beroendeframkallande över tid. Man kan vara fullt medveten om att mediciner är beroendeframkallande men det finns ändå ingen väg ut. Vissa måste nog medicinera livet ut. En balans mellan pest och kolera och största möjliga livskvalité trots sjukdom är det enda man kan uppnå. Önskar dig alla lycka!
  • tankfull
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-02-02 15:19:13 följande:
    Visst är det så. Människan är expert på att dra folk över en kam. Jag har många kollegor som jag gärna hade vårdats av, som alltid gör ett fantastiskt jobb. Men det är lätt att fokusera på de negativa bitarna. Speciellt om man mår dåligt.

Mina upplevelser har garanterat gjort mig till en bättre vårdpersonal. Att ha varit på andra sidan (som patient) är guld värt.

Nu låter det kanske dömande men är du fast i tablettträsket? Kan du hålla upp utan att få abstinens? Att hålla sig till rekommenderade doser är inte lätt om man tar medicinen dagligen. Till sist behöver man den för att känna sig normal. Och ett tag till så måste man höja dosen för att få effekt på ursprungsorsaken. Och sen är karusellen igång.

Jag trodde oxå att jag skulle vara en av dom som skulle medicinera livet ut. Jag hade släppt tanken på att vara gravid och bli mamma. Jag var missbrukare och sånna ska inte ha barn.

Men när jag slutat och min kropp började reparera sig själv så märkte jag att smärtorna i kroppen blev mindre och mer uthärdliga. Jag hade ju förstört mitt eget försvar mot smärta. Jag hade blivit hypersensibel.

Jag säger inte att du kan vara utan dina tabletter. Men att du skulle tagit självmord utan låter inte bra. Då betyder tabletterna mer än vad ditt liv gör! Därför reagerade jag o blev oroad ifall du är fast på riktigt eller om du klarar att ha uppehåll.
    Jag skulle ha tagit självmord eftersom jag har en extremt svår migrän som varar i minst tre dygn (och på senare tid verkar det som att jag även har perioder med Hortons). Smärtan är så illa att jag hellre skulle fött barn - vilket jag gjorde utan smärtlindring. Jag har åkt in till sjukhus några gånger eftersom jag kräkts och inte ens kunnat behålla vatten. Min migrän triggas av många olika saker. Så jag står bara inte ut. När jag har så ont så vill jag faktiskt dö.
    Jag har avgiftat mig tidigare och trappade ut mediciner under graviditeten, men då kunde jag ligga på soffan så mycket jag ville och migränen lindrades lite av graviditetshormoner (tog Citodon ibland). Nu är jag ensamstående mamma med barn på heltid och väldigt svårt att få barnvakt. Jag har försökt precis allting under mer än 30 års tid (akupunktur, botox, you name it).
    Att ta smärtlindring gör mig trött, men alternativet att ligga i sängen i flera dygn är så ångestskapande att jag hellre tar medicin trots att det ger medicinutlöst värk också. Min livskvalité är högre med medicin än utan. Man får liksom väga för och emot hela tiden, Hade jag haft en egen liten livscoach som ägnat sin tillvaro åt att sköta om mig, fixa bra mat och vätska, ta ut mig på promenader, ge mig massage och så vidare så hade jag kanske kunnat dra ner på mediciner, men tyvärr har jag inte den hjälpen alls. Dessutom har jag ett barn att ta hand om samtidigt, vilket gör att jag inte kan vila när jag behöver. Så allt hänger ihop. Blev långt detta, sorry.
  • tankfull
    Anonym (Urk) skrev 2019-02-02 15:39:52 följande:

Tänkte göra en uppdatering.

Idag är det dag13 och allt känns mycket mörkt. Som att jaget är borta. Jag har svårt att fokusera på nånting. Frossar och känner mig sjuk. Den värsta ångesten är att vakna. Jag drömmer fasansfulla och livliga mardrömmar och när jag vaknar är det som att hjärnan fastnar mellan världarna. Det är faktiskt fruktansvärt hemskt. Har bortdomnat ansikte och som ett lågtryck i hela kroppen. Allt känns hopplöst och har blivit rädd att jag inte kommer orka detta. Rädd också att det är nån annan sjukdom.

Jag vet inte var gränsen går mellan normalt och onormalt, men kanske bättre att du åker till sjukhuset bara för att kolla upp dig och få vara bland folk som kan ha lite koll på dig? Bortdomnat ansikte låter ju skrämmande och om du känner dig rädd för att det är någon annan sjukdom så kanske du bör kolla en gång extra? Har du inte fått någon kontaktperson du kan ringa på psyk eller någon annanstans? Det måste finnas beroendemottagningar som har telefonjour eller något? 
  • tankfull
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-02-02 17:52:12 följande:
    Jag förstår dig helt och hållet! Jag tänkte exakt likadant som dig. Och gör det lite fortfarande. Min högsta önskan är att få ett team som arbetade med mig. Som lagade nyttig mat, tränade med mig, coachade, massage, pushade mig osv. Vilken dröm!

Jag testade oxå allt jag kunde hitta för att finna ett alternativ till tabletter. Vet inte hur många tusen kronor jag lagt på alternativ. Men tabletterna var ändå det som i slutändan funkade bäst, var lättast och billigast. Det fick mig att fungera.

Värktabletter är ju tyvärr kopplat till serotoninhalten oxå så det är mycket svårare att sluta pga det.

Det är med andra ord inte alls märkligt att man fastnar.

Tragiskt att höra om din migrän, och hur dåligt den får dig att må. Hur ofta har du besvär? Kan du ändå jobba?
    Ja, så underbart det hade varit med ett eget team som fanns där hela tiden!Värktabletter är kopplat till serotoninhalten, men serotoninhalten sjunker även varje gång man får migrän så man måste kompensera. SSRI hjälper inte mot smärta, däremot blir det kaka på kaka med både SSRI och vissa värktabletter. Allt hänger ihop och alltid har man rumpan bak...

Jag har kronisk migrän och mellan anfallen har jag även spänningshuvudvärk och nu alltså någon annan typ av migrän som påminner om Hortons (rött och tårat öga, nästäppa, ont i käke och öra). Jag har ont varje dag men envisaste migränen är det vid mens då jag har migrän en hel vecka och vid ägglossning då jag har migrän två-tre dagar. Dessemellan får jag migrän som är utlöst av stress och andra faktorer, jag kan som sagt inte alltid vila när jag skulle behöva.
    Jag har ont varje dag. Nej, jag kan tyvärr inte arbeta. Min dröm är att bli författare, då kan jag skriva mitt i natten om jag mår okej då. Har inte kommit på något tillräckligt bra ämne att skriva om bara...nåt tips Glad?
  • tankfull
    Anonym (Urk) skrev 2019-02-02 18:11:14 följande:
    Ja. Vet bara inte vad de ska göra. Är annars genomkollad ordentligt (utom borrelia) tagit alla blodprov o EKG o allt flera ggr. Men klart det skulle vara skönt. Men jag har hittills iproncip bara mött förakt från vården då det gäller detta. Berätta gärna om din borrelia?
    Trist med förakt från vården, verkligen onödigt. Det är inte jag som har borrelia.
  • tankfull
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-02-02 19:47:27 följande:
    Nej fy fan vad vidrigt det låter!! Jag har spänningshuvudvärk ibland och blir skitgnällig. Tänk att ha det så gånger hundra varje dag!!!! Usch din stackare!

Du ska såklart skriva om din migrän och att leva med ett helvete! Det hade kunnat hjälpa hundratals andra personer. Många tror ju att huvudvärk är migrän (min sambo gjorde förr tex) och sånt kan störa mig enormt. Okunskapen och ignoransen kring just migrän är bedrövlig.

Börja spåna på fakta och egna upplevelser och sammanfatta det i en lättläst bok.

Jag lovar att köpa den sen :)
    Tack snälla! Jag har faktiskt funderat på att skriva om migrän, men det känns lite som ett för deprimerande ämne. Får se om det blir något av det. Man vet aldrig.
    Skulle hellre skriva om något jag känner glädje för. En ny "Fifty shades of grey" fast mycket bättre kanske? Nej, skämt åsido, vi får se vad det blir av mitt skrivande, om det blir något. Tack för din uppmuntran!
  • tankfull
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-02-04 08:55:51 följande:
    Går det att skriva på ett ?kul? sätt med lite humor så har du plötsligt en ny sorts självhjälpsbok kombinerat med fakta, intervjuer och dina upplevelser!
    Ja, du har rätt, men jag är skeptisk till att det går att skriva med humor om ett ämne som man vill att folk ska fatta hur allvarligt handikapp det är. Dessutom måste man nog få med något lite nytt i boken så att den skiljer sig från den litteratur som redan finns om ämnet. Men jag ska fundera över saken och hittar jag ett bra koncept så kanske det blir något. Tack :)
  • tankfull
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-02-04 09:21:22 följande:
    Jag tänker det första kapitlet, för att fånga läsarna. Att det är lättläst. Kanske som en serietidning eller med roliga foto/ritade bilder med olika ansiktsuttryck o känslor vid migrän. Känner folk igen sig så fortsätter de läsa!

Nu blev jag oxå sugen :)

Jag skrev mängder när jag var yngre. Jag o min bästis flyttade in på deras vind med vars en skrivmaskin (ja haha då fanns ingen dator) och knappra dagarna i ände. Det var kul men allt jag skrev slutade med att de flesta dog så till slut ville inte mina föräldrar läsa mer för dom blev så deppiga. Haha

Har du gått någon skrivarekurs? Finns mängder på vuxenskolan som är billigt o bara en gång i veckan.
    Ja, det är kul att skriva! Jag har faktiskt gått på skrivarkurs för länge sedan. Jag är bra på att skriva kortare saker men har svårt att hålla fast och disciplinera mig tillräckligt. Man måste ha början, mitten och slut och ett tydligt syfte och jag villar iväg mig ibland.
    Du kanske skulle börja skriva lite själv? Låt huvudpersonen överleva, du kan ta kål på lite andra personer i berättelsen :)
Svar på tråden Benzo abstinens