Jeneen skrev 2019-01-31 17:40:04 följande:
Hej!
Jag och min sambo känner oss redo för barn, men vi bor i en etta på 37kvm. Då vi bor i en stad där det är mycket svårt att få tag på boende så kommer vi bo kvar här ett bra tag till. Två, tre år. Men så länge vill vi inte vänta med barn. Vi kan tyvärr inte heller köpa en bostadsrätt då jag studerar och vi inte har de ekonomiska möjligheter för tillfället.
Så nu till min fråga, funkar det med ett barn i en etta?
Finns det någon här med erfarenhet utav detta?
Vore fantastiskt om någon ville dela med sig av sina tankar, åsikter, tips och erfarenheter!
Förr bodde man ju på mindre yta än vad vi gör idag, vi är ju mer bekväma av oss. Kan man bortse från bekvämligheter så är det väl inga större problem.
Men det viktigaste är ju att ni pratat om föräldraskapet innan och vad det betyder för er båda, vad det innebär för er båda, hur ni ser på det, vilka förväntningar ni har och hur ni ska lösa det praktiskt, vad är viktigast för er att ge ert barn allt det ska ha svar INNAN ni skaffar barn.
Ser ni likadant på barnuppfostran och vad det barn behöver? Hur löser vi det praktiskt - har vi råd att ta in på hotell (var för sig) för att få sova någon natt ibland, har vi någon som kan hjälpa oss? Vad förväntar du dig av din partner när han blir pappa, vad förväntar han sig av dig? Gå igenom ALLT vad det skulle innebära.
Finns det hiss eller behöver ni släpa upp vagn,matkassar, bebis, blöjpaket flera trappor? Behöver ni bil/större bil? Behöver ni göra er av med saker som ni egentligen inte vill för att få plats med annat? Kan ni magasinera det om det behövs, vad kostar det? Hur mycket kan ni ge avkall på era egna intressen speciellt första tiden? Är ni beredda på vad det kommer innebära för ert förhållande (och för er själva) att aldrig kunna få en tyst minut ( i princip) och inte kunna stänga dörren och vara beredd på att en liten människa kräver uppmärksamhet hela tiden. Ska ni dela ansvaret 50/50 eller känna efter vem som tar mer ansvar i ett visst område osv?
Så prata prata prata om alla möjliga scenarion och hur ni tänker, känner och förväntar er.