• Anonym (Anonym)

Min man kontrollerar mig

Hej, jag har levt med min man i ca 3 år. Från början var allt bra. Sen kom ett rykte av en tidigare kille som i princip förföljde mig. Vi var aldrig tillsammans. Rycktet kom av den tidigare killen, han påstod till min man att vi tidigare varit ett par... detta stämde naturligtvis inte.

Av någon anledning så tog min nuvarande man hårt på det. Han ville inte att jag skulle ha varit i en tidigare relation. Vilket jag inte heller hade.

Han trodde helt blåögt på han som spred ryktet. Det var då som detta kom att förfölja vår relation. Han började gå igenom min telefon. När jag sa att det inte var sant så trodde han inte på mig. Han sa att jag ljög...

Jag var ung och dum. Jag ville så gärna att det skulle funka. Han blev allt mer och mer besatt av att kontrollera min telefon och min dator.

Han blev jätte arg när jag inte svarade i telefonen när jag jobbade, mitt under arbetsdagen kunde jag få ett sms där det stod en massa skit. Om hur jag ljugit för honom, om att jag är sjuk och ligger runt (jag har aldrig legat runt...) Så här höll han på dom två första åren. Jag var naiv och bortsåg de dåliga. Det kom och gick i perioder.

Jag har slängt ut honom två gånger ur huset. Men han lyckades hitta sig tillbaka direkt...

Nu är vi i ett långdistans förhållande av vissa anledningar. Men nu börjar jag bli less.

Jag skriver till mina gamla vänner som jag knappt pratat med sen jag blev tillsammans med min nuvarande man. Han hatade mina vänner, han förbjöd mig från att prata med dom och umgås. Han förbjöd mig från att dricka alkohol, inte en droppe. Han kontrollerade vad jag hade på mig för kläder. Jag hade planerat en resa på två timmar för att hälsa på min syster. Den fick jag avboka för att han sa att jag inte frågat honom om lov först om att åka.

Jag har gråtit i 3 år var och varannan dag. Han lyckas trösta mig och samtidigt såra mig.

Nu är det relativt lugnt på kontroll fronten. Dock har han en telefon som är direkt kopplad till mina sociala medier. Speciellt Messenger. Han läser allt som jag skriver till mina kontakter. Jag är minst sagt trött just nu. Jag är ung och har inte levt mitt liv ännu. Det är 10 år mellan oss. Jag är 23.

Jag är gift med honom. Jag ångrar att jag fortsatte så länge som jag gjorde och vill ur detta. Men jag vet inte hur och jag vågar inte...

Jag ville skriva ett mail till en psykolog för att bara få prata med någon. Och få någons åsikt i det hela. Men då hejdade jag mig själv precis innan jag skulle skicka. Jag glömde bort att han kan läsa alla mina mail också... Så detta forum är det enda stället jag får vara privat.

Jag ber om hjälp från er som är äldre. Ni som kanske kan hjälpa mig hur jag ska ta mig ur detta skit liv.

Jag är bara så arg på mig själv och honom. Hur jag kunde vara så dum och jag lät honom trycka ner mig så långt det bara gick.

Jag behöver hjälp. Jag är trött och det tar på mig psykiskt.

• Svar på tråden Min man kontrollerar mig
  • Anonym (Inte så stor koll)

Hade det inte funka att göra en nya mail som han inte vet om och maila till en psykolog eller nån annan därifrån. Eller ring kvinnojouren. Det du har är inget vettigt förhållande och det är bra ni är på distans så du kan komma bort från människan.

Jag vet att om man ringer till bris så syns inte samtalet kanske är samma med kvinnojouren men det vet jag inte.

Är du i en annan stad än han kanske du till och med kan gå till en kvinnojour och få hjälp på vägen. Eventuellt kan du bara köpa en ny billig telefon med kontantkort så Kan du ringa var du vill.

Lycka till att komma ur det där iaf.

Kram hoppas Det går bra för dig!

• Anonym (Anonym)

#1 Anonym (inte så stor koll): tack för svaret! Ja jag hade kanske kunna göra en ny mail han inte vet om.

Varför jag inte gjort det är nog för att jag i dagsläget blivit van med att inte göra saker som jag måste dölja för honom. Skulle han får reda på det så skulle han bli väldigt arg och börja med hans tusen Mind Games...

Som tur är är vi långt i från varandra just nu och han kan inte komma åt mig än så länge.

Det skänns skönt att få höra från någon annan att det jag har med honom inte är något bra. Att det inte bara är jag som överreagerar

• Anonym (K)

Det här är helt fruktansvärt, ts. Din man är sjuk och behöver hjälp, eller spärras in. Du behöver hjälp att ta dig därifrån. Kan du inte kontakta en kvinnojour?

Gud vad jag önskar att du klarar av att lämna honom. Så som han behandlar dig är så långt ifrån okej så det finns inte. Han är en farlig man. Jag har mycket erfarenheter från liknande män och snälla, ta dig därifrån!

• Anonym (Anonym)

#3 Anonym (K): tack snälla! Jag kommer verkligen försöka! Han är långt från mig just nu. Så jag är i säkerhet just nu.

Jag har ett till problem, jag har fattat tycke för en annan person (som är i min ålder!) Men jag känner mig jätte dum och som en dålig person. Vad säger ni? Är jag helt fel i att börja tycka om någon annan när han behandlat mig illa i 3 år?

Den andra personen har fått mig att skratta och vara glad för första gången på 3 år. Jag känner mig trygg med honom.

• Drottningen1970

Din man är sjuk på riktigt. Finns ingen annan utväg än att bryta

. Tyvärr har du redan börjat smittas av denna sjuka då du börjar ta på dig dåligt samvete och frågar dig om du är en dålig person.

Du behöver fly från denna sjuka sjuka relation omedelbart.

• Drottningen1970

... och man kan bara kontrollera den som LÅTER sig kontrolleras.

Helt sjukt att du tillåter honom övervaka din telefon och Mail. Sjukt att du avbokat en resa för att du tror att han måste ge dig LOV att åka till din syster.

Du bestämmer över dig själv och har en absolut laglig och moralisk rätt till dina egna relationer och din egen integritet och den ger du upp frivilligt?

Vad för slags förebild skulle du bli för en dotter?

• Drottningen1970
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-02 07:54:03 följande:

#3 Anonym (K): tack snälla! Jag kommer verkligen försöka! Han är långt från mig just nu. Så jag är i säkerhet just nu.

Jag har ett till problem, jag har fattat tycke för en annan person (som är i min ålder!) Men jag känner mig jätte dum och som en dålig person. Vad säger ni? Är jag helt fel i att börja tycka om någon annan när han behandlat mig illa i 3 år?

Den andra personen har fått mig att skratta och vara glad för första gången på 3 år. Jag känner mig trygg med honom.

Du ska ALDRIG hänga upp din lycka och din trygghet på nån annan. Gå inte från en fälla till en annan.
  • Drottningen1970

Och till TS man som säkerligen även har koll på vad hon skriver här vill jag säga: sök hjälp din svaga, veka och osäkra man.

• Anonym (Du kan)
    Drottningen1970 skrev 2019-02-02 08:09:18 följande:

Du ska ALDRIG hänga upp din lycka och din trygghet på nån annan. Gå inte från en fälla till en annan.

+1 På Drottningens inlägg. Avsluta med din man i första hand. Ta ut skilsmässa och lös allt praktiskt, ta hjälp av familj, vänner och om det behövs en kvinnojour. Diskutera inte, upprepa enbart att du beslutat att skilja dig. Det är aldrig enkelt, och otroligt mycket svårare när man som du redan är kontrollerad och nedbruten, men du klarar av det. När allt sånt är klart kan du fokusera på en eventuell ny relation.

Rent praktiska tips.

Om du har saker som kan offras kvar hos honom, offra dem, åk inte dit bara för att. Sköt all konversation via mail, det är mycket mindre stressande för dig än om han ringer och messar hela tiden. Se till att all post kommer till dig så han inte kan sätta dig i skiten ekonomiskt. Om du inte redan har eget bankkonto, öppna det och börja sätt in dina pengar där så han inte kan tvinga dig kvar på det viset. Byt lås om han har nycklar till din bostad.
  • Feronia

Ta bort denna man ur ditt liv omgående. Han är farlig. Du är inte skyldig honom något, däremot är du skyldig dig själv att åter ta kontrollen över ditt liv.

Se till att kapa alla metoder som han i dag kontrollerar dig på. Sedan räcker det med ett sms. ''Jag vill inte att vi har någon relation av något slag och jag vill inte ha kontakt mer med dig. Jag vill inte att du kontaktar mig. Uppfatta detta sms som ett kontaktförbud.''.

Om han trotsar ditt kontaktförbud så svarar du med samma mening igen - vad han än skriver. Låt dig inte lockas in i någon diskussion, då förstör du ditt ''case''. Totalt avstånd är vad som kan ta dig ur detta. Om han börjar förfölja dig på olika sätt, dokumentera och samla bevis. Gå till polisen om han inte respekterar ditt krav på att han inte kontaktar dig. Det är viktigt (juridiskt) att du verkligen skriver tydligt att du inte vill ha kontakt, annars är det svårt att bevisa att han bryter mot lagen (t ex Olaga förföljelse eller kvinnofridskränkning m fl). Kontaktar han dig trots att du tydligt skrivit att han inte får det så begår han objektivt ett brott redan då. Svarar du bara med kontaktförbudsmeningen varje gång han kontaktar dig, så begår han objektivt ett brott vid varje tillfälle han kontaktar dig.

Ta även kontakt med kvinnojour som kan hjälpa dig förstå alla former av misshandel som du varit utsatt för. Även kommunerna brukar erbjuda samtalsstöd för våldsutsatta. Ge dig kunskap om det psykiska och eventuellt fysiska våldet - så att du kan försvara dig effektivt nu och i framtiden.

Svar på tråden Min man kontrollerar mig