• Anonym (Anonym)

Min man kontrollerar mig

Hej, jag har levt med min man i ca 3 år. Från början var allt bra. Sen kom ett rykte av en tidigare kille som i princip förföljde mig. Vi var aldrig tillsammans. Rycktet kom av den tidigare killen, han påstod till min man att vi tidigare varit ett par... detta stämde naturligtvis inte.

Av någon anledning så tog min nuvarande man hårt på det. Han ville inte att jag skulle ha varit i en tidigare relation. Vilket jag inte heller hade.

Han trodde helt blåögt på han som spred ryktet. Det var då som detta kom att förfölja vår relation. Han började gå igenom min telefon. När jag sa att det inte var sant så trodde han inte på mig. Han sa att jag ljög...

Jag var ung och dum. Jag ville så gärna att det skulle funka. Han blev allt mer och mer besatt av att kontrollera min telefon och min dator.

Han blev jätte arg när jag inte svarade i telefonen när jag jobbade, mitt under arbetsdagen kunde jag få ett sms där det stod en massa skit. Om hur jag ljugit för honom, om att jag är sjuk och ligger runt (jag har aldrig legat runt...) Så här höll han på dom två första åren. Jag var naiv och bortsåg de dåliga. Det kom och gick i perioder.

Jag har slängt ut honom två gånger ur huset. Men han lyckades hitta sig tillbaka direkt...

Nu är vi i ett långdistans förhållande av vissa anledningar. Men nu börjar jag bli less.

Jag skriver till mina gamla vänner som jag knappt pratat med sen jag blev tillsammans med min nuvarande man. Han hatade mina vänner, han förbjöd mig från att prata med dom och umgås. Han förbjöd mig från att dricka alkohol, inte en droppe. Han kontrollerade vad jag hade på mig för kläder. Jag hade planerat en resa på två timmar för att hälsa på min syster. Den fick jag avboka för att han sa att jag inte frågat honom om lov först om att åka.

Jag har gråtit i 3 år var och varannan dag. Han lyckas trösta mig och samtidigt såra mig.

Nu är det relativt lugnt på kontroll fronten. Dock har han en telefon som är direkt kopplad till mina sociala medier. Speciellt Messenger. Han läser allt som jag skriver till mina kontakter. Jag är minst sagt trött just nu. Jag är ung och har inte levt mitt liv ännu. Det är 10 år mellan oss. Jag är 23.

Jag är gift med honom. Jag ångrar att jag fortsatte så länge som jag gjorde och vill ur detta. Men jag vet inte hur och jag vågar inte...

Jag ville skriva ett mail till en psykolog för att bara få prata med någon. Och få någons åsikt i det hela. Men då hejdade jag mig själv precis innan jag skulle skicka. Jag glömde bort att han kan läsa alla mina mail också... Så detta forum är det enda stället jag får vara privat.

Jag ber om hjälp från er som är äldre. Ni som kanske kan hjälpa mig hur jag ska ta mig ur detta skit liv.

Jag är bara så arg på mig själv och honom. Hur jag kunde vara så dum och jag lät honom trycka ner mig så långt det bara gick.

Jag behöver hjälp. Jag är trött och det tar på mig psykiskt.

• Svar på tråden Min man kontrollerar mig
  • Anonym (Självklart)

Enda alternativet är att bryta med din man helt. Så snart som möjligt.

• Anonym (Anonym)

Tack alla för ert stöd! Jag behövde det för att börja tänka på att verkligen genomföra de här.

Jag har nu börjat med att logga ut mig från alla enheter på ex Facebook och Messenger samt bytt lösenord. Samma med min mail. Så nu kommer han inte åt alla dom sakerna på den telefon han använder. Skänns skönt att ha börjat där.

Nu väntar jag typ bara på att han ska upptäcka att han inte kommer in på dom sakerna och börjar be mig säga lösenordet. Jag kommer stå på mig, han kommer inte få tillgång till dom mer!

Han bor inte i Sverige för tillfället. Han söker om uppehållstillstånd. Så han kommer inte komma åt mig. Jag har börjat titta på vad som behövs för skilsmässa och alla papper. Jag ska ringa Advokat på måndag för att rådfråga. Jag tänker på att ringa migrationsverket och be dom avsluta ansökan.

Jag glömde lägga till att för ca 2 år sedan när allt var som värst, då så han till mig och jag citerar " jag vill aldrig ha barn med dig (jag tog det inte på allvar. Jag visste att han bara sa det för att såra mig) och om du försöker något, vad som helst så kommer jag slå dig tills ingen känner igen dig" precis dom orden sa han till mig. Kan fortfarande höra han säga det i huvudet.

Då blev jag rädd. Strax efter det så sa han att vi ska gifta oss för att det var det som krävdes för att vi skulle kunna leva tillsammans. Jag ville inte och hade panik. Men jag kände mig tvungen att göra det. När jag sa emot så sa han sådana ord, noga utvalda, som fick mig att få skuldkänslor. Det är han expert på. Att manipulera och göra så jag skyller på mig själv. Sen var/är jag ung och han är 10 år äldre. Så det var oerhört svårt. Han visade aldrig något av detta kring mina föräldrar eller annan närstående.

Han ringde ett samtal och se sa han att vi skulle till Stockholm. Bara så där. Jag förstod inget. (Då hade han inte sagt något om giftermål ännu) jag visste att han hade en väldig konstig kompis där. Så jag blev rädd. Detta var alltså precis efter att han sagt att han ska slå mig om jag försöker något.

Jag tänkte faktiskt bokstavligen "om jag åker så kommer jag att dö..."

Jag vägrade att åka och tillslut gav han upp.

Det var den absolut värsta tiden i vår relation.

Nu har jag börjat tänka på om jag ska berätta för en kompis om allt detta.

Men jag kommer att gå ur detta. Han kan inte göra något och jag är i säkerhet här hemma i Sverige.

• Pierott

Jag förstår att du känner att avståndet kan skydda dig. Men nu behöver man inte uppehållstillstånd för att besöka ett land, så blir han tillräckligt arg kan han endå dyka upp vid din dörr.

Du har startat jättebra med att begränsa hans kontroll över dig. Men du MÅSTE berätta för folk hur han är! Så många som möjligt, ifall det skulle hända dig något!

• Anonym (Anonym)

#13 Pierott: tack! Ja jag ska börja med de här. Ja jag vet att han kan om han vill komma hit. Sen gör det ju inte lättare att han har en kompis som bor i Stockholm som för övrigt också misshandlade sin fru psykiskt och vad jag förstod någon gång fysiskt.

Så han är jag lite rädd för. Att min man ber han åka till mig eller liknande.

Jag ska absolut vara försiktig. Jag ska tids nog berätta när jag berättat för min man och min kompis.

När jag sagt till min man att jag inte vill fortsätta de här så då är det ju officiellt klart att jag genomför allt. Då finns ingen återvändo. Då kan jag säga till min familj och andra vänner.

Jag uppskattar verkligen allas stöd! Tack!

• Anonym (Anonym)

Jag är väldigt orolig... Han har nu precis upptäckt att han inte kan komma in på min facebook och börjat skriva till mig att han vill ha lösenordet.

Fyfan mitt hjärta stannade när jag såg att han skrev till mig...

• Pierott
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-02 17:39:20 följande:

Jag är väldigt orolig... Han har nu precis upptäckt att han inte kan komma in på min facebook och börjat skriva till mig att han vill ha lösenordet.

Fyfan mitt hjärta stannade när jag såg att han skrev till mig...

Bara ignorera honom. Säg att du inte har nån skyldighet att ge honom det.
  • Anonym (A)
    Anonym (Självklart) skrev 2019-02-02 08:38:23 följande:
    Enda alternativet är att bryta med din man helt. Så snart som möjligt.
    Absolut så är det så.
  • Anonym (Bli fri lycklig)

Han äger inte dig och han har inget rättighet att kolla på dina saker.Även om ni är gifta.Ta ut skilsmässa och sen noll kontakt med honom.Då kan du börja ditt liv och bestämma allt själv!Som det ska vara egentligen.

• Anonym (Anonym)

Jag blir så glad att jag beslutade att skriva här. Om jag inte skulle gjort det så skulle jag inte våga göra något.

Ni förstår inte hur otroligt mycket de här hjälper mig!

Han ringde precis, han var arg och sa "Jag vill ha ditt nya lösenord" " varför har du bytt?" Jag sa bara nej du ska inte få mitt nya lösenord. Då la han på och jag vet precis vad han gör nu. Han stänger av ljudet och all Internet på mobilen. För han förväntar sig att jag i detta nu ringer honom 20 gånger och är ledsen.

Men nej nej, just nu är jag bara arg och kommer absolut inte ringa honom!

Jag orkar inte med honom! Så här gör han direkt jag inte gör som han vill. Han ignorerar mig och liksom njuter av att jag är ledsen.

Jag kunde bara höra på rösten att han var arg och något hotfull...

• Anonym (Du kan)

Du är så modig som tagit de första stegen och jag hoppas och tror att allt kommer gå bra för dig.

Skriv här istället för att kontakta honom om du känner dig ledsen eller orolig.

Svar på tråden Min man kontrollerar mig